Wat soort DB gebruiken? Icm C#

• Onderwerp starter Onderwerp starter FoBa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

FoBa

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2012
Hallo iedereen

Ik ben bezig met een wpf applicatie te maken in visual studio met C#.
Mijn programma moet samenwerken met een mdb van een ander programma.
Dat is een kassa systeem en gebruikt acces. Ik moet uit die db het klantenbestand halen en up to date houden.
Wat voor db zou ik gebruiken voor mijn programma en hoe zouden jullie het aanpakken?

Alvast bedankt

Uhm die begrijp ik niet goed. Je hebt toch een DB? waarom wil je dan een andere DB voor je programma? Of wil je een lokale kopie bijhouden?

In principe is elke DB prima, maar ik ken eventuele andere eisen die je er mogelijk aan stelt niet.

Wel dit is de situatie: Ik werk in een winkel waar we computers verkopen en herstellen.
We hebben een kassasysteem voor de voorraad en de kassa bij te houden. Dit is niet zelf ontwikkeld maar aangekocht.
Dit programma werkt met met een acces database.

Nu ik ben dus een programma aan het schrijven om onze binnenkomende en uitgaande herstellingen ed bij te houden.
Maar een van de vereisten is dus dat ik het bestaande klantenbestand opneem in het nieuwe programma zodat we snel en makkelijk de gegevens van de klanten kunnen oproepen.
Kan ik best met twee db's werken? een van het kassasysteem en een voor mijn programma en een tooltje maken om te kunnen converteren naar mijn db?
Of hou zouden jullie het aanpakken?

Als alle data al op een DB staat waarom dan een tweede aanmaken? Er kan bijvoorbeeld een te zware belasting ontstaan oid waardoor het aan de praktische kant mogelijk niet helemaal goed te implementeren valt, maar als er niet dergelijke bezwaren zijn zou ik de data uit de bestaande database halen. Ik zie dat juist als de kracht van een goede scheiding tussen frontend en backend.

de db is beveiligd ik kan er niet in schrijven...

Maar je wil toch alleen de DB gebruiken voor extractie van klantendata? Eventuele overige data zou je kunnen wegschrijven in een eigen formaat of een andere database. Ik zou niet de gegevens gaan dupliceren. Het beheer wordt dan vaak erg moeilijk.

Maar is het dan niet moeilijk te programmeren? Stel klant x staat in db a. Ik kan die oproepen in mijn programma. Dan komt klant y langs. Deze staat nog niet in db a dus slaag ik deze op in db b. Maar achteraf komt klant y terug en dan moet er gezocht worden in zowel db a als b. En als de klant dan nog niet bestaat wegschrijven in db b... Is dit dan niet moeilijk om te programmeren?

Als het goed is heeft elke klant een uniek ID. Zolang je het unieke ID uit je master database gebruikt en altijd met dat ID de data ververst is er weinig kans op verontreiniging.

Vervolgens gebruik je in je secondaire DB ook datzelfde unieke ID. Je moet dus niet gaan dupliceren alles wat uniek is in database A moet niet in database B, dat heeft ook geen zin. Je koppelt supplementaire informatie aan hetzelfde ID in database B maar je neemt alle permanente informatie zoals adres, naam, etc. nog steeds uit A.

ok, ik snap het, denk ik :)
Maar nu zit ik met de volgende vraag, dan moet ik nog steeds twee connecties in mijn programma integreren met beide db's, klopt dit?
Of hoe valt dit dan te programmeren?

Klopt. Dat kan tenminste. Ik weet niet wat voor data je per user wil opslaan. Je tweede "DB" kan dus ook een excel-sheet, textfile, of iets dergelijks zijn. Dat zul je moeten bekijken. Maar twee databases is ook niet zo'n probleem hoor.

Je zoek een klant op in database A, vervolgens doe je een query in database B voor dezelfde klant. Je programma kan eventueel lokaal wat data cachen indien nodig. Als je eenmaal de juiste wrappers hebt geschreven rond de klanten werkt het vaak redelijk eenvoudig en hoeft de rest van je programma in principe ook niet te weten hoeveel databases en andere informatie erachter hangt.

ok heel erg bedankt, ik ga aan de slag, eventueel nog wat opzoeken. Maar ik heb nu toch al wat meer info, waarvoor mijn dank ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan