Wat te doen tegen kromtrekken van papier bij laserprinter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Berichten
201
Hallo vrienden,

Ik heb een Asus-laptop met Windows 7 Professional erop. In februari van dit jaar kocht ik een nogal professionele laserprinter: Lexmark MS811dn. Deze printer print 60 pagina's per minuut. Dus elke seconde 1 pagina. Bovendien kan hij dubbelzijdig printen. Bij het printen van een boekje is dat erg handig. Voor mij print hij een heel boekje in slechts 5 minuten. Het hoeft dan alleen nog maar ingebonden te worden.

Geen wonder dat ik erg tevreden was over deze printer. Ik gebruikte A5-papier. Dan gaat er minder papier verloren als het boekje later op maat gesneden wordt. Maar al gauw ontdekte ik een probleem. Door de warmte van de printer trekt het papier krom. Dit gebeurt zowel als ik dubbelzijdig print als wanneer ik eerst de ene kant print en dan de andere kant. Wat is hier tegen te doen? Als het slechts om aantekeningen voor mezelf ging, zou ik het niet zo erg vinden. Maar een boekje, dat ik straks aan de boekhandels aan wil bieden, moet er goed uit zien. Weet iemand een oplossing?
 
Ander kwaliteit papier gebruiken of iets dikker, maar dat heeft weer gevolgen voor het binden.
Met a4 heb je daar ook minder problemen mee wat betreft kromtrekken.
 
Bedankt alvast! Zijn er nog meer ideeën? Ik had gekozen voor het normale 80 grams papier, omdat er dan net 2 boekjes in een dikke envelop door de brievenbus kunnen. Anders betaal ik ineens 6,95 portokosten. Ik zoek dus nog naar de meest gunstige oplossing. Elders meen ik op internet gelezen te hebben, dat dik papier ook geen goede oplossing is, omdat de warmte dan niet goed door het papier heen dringt, wat juist weer tot kromheid zou kunnen leiden. Soms is het gewoon een kwestie van uitproberen. Maar ik wacht eerst eventuele verdere adviezen af.
 
De voor de hand liggende vraag is : welk 80 grams papier adviseert Lexmark? Ik kan mij namelijk bijna niet voorstellen dat in de handleiding van de printer, dan wel op de website van Lexmark, geen advies wordt gegeven. Zo ja, dan mag je daar natuurlijk van afwijken, maar de kans dat je dan problemen ondervindt is groot (zoals je zelf al hebt ondervonden).

Wat mij betreft is het héél erg simpel : een fabrikant zet geen apparaat in de markt dat het papier doet kromtrekken, althans, papier dat zij aanbevelen............. ze zouden geen printertje meer verkopen als álle papier krom trekt, toch?

In het geval dat Lexmark geen papier adviseert en je dus alles zou mogen gebruiken :

in de handleiding staat o.a. :

Gekruld papier
Handeling Ja Nee
Stap 1
Stel de breedte- en lengtegeleiders in de lade in op de juiste positie voor het formaat
van het papier dat in de printer is geplaatst.
Staan de breedte- en lengtegeleiders in de juiste positie?Naar stap 2. Pas de breedte- en lengtegeleiders
aan.
Stap 2
Geef de instellingen voor papiersoort en -gewicht van het papier in de lade op in het
menu Papier op het bedieningspaneel van de printer.
Komen papiersoort en -gewicht overeen met het papier in de lade?Naar stap 3. Geef bij de instellingen
voor de lade de soort en
het gewicht op van het
papier dat in de lade is
geplaatst.
Stap 3
a Geef de instellingen voor papiersoort en -gewicht op in Voorkeursinstellingen
voor afdrukken of het afdrukdialoogvenster, afhankelijk van uw besturingssysteem.
b Verzend de afdruktaak opnieuw.
Wordt het papier nog steeds omgekruld?
Naar stap 4. Het probleem is opgelost.
Handleiding voor afdrukkwaliteit
Pagina 5 van 19
Handeling Ja Nee
Stap 4
a Verwijder de stapel papier uit de lade en draai de stapel om.
b Verzend de afdruktaak opnieuw.
Wordt het papier nog steeds omgekruld?
Naar stap 5. Het probleem is opgelost.
Stap 5
a Laad papier uit een nieuw pak.
Opmerking: Papier neemt vocht op in een vochtige omgeving. Bewaar papier
altijd in de originele verpakking en haalt het pas uit de verpakking als u het
gaat gebruiken.
b Verzend de afdruktaak opnieuw.
Wordt het papier nog steeds omgekruld?
Neem contact op met de supportafdeling


Heb je bekeken / gecheckt?
 
Laatst bewerkt:
Beste gast0225, al deze dingen kan ik wel bijna dromen. Maar het helpt niet. Lexmark geeft ook geen uitgebreide adviezen voor papier. Wel geeft Lexmark lijsten met ondersteunde papiersoorten. En daar valt mijn papier binnen, want ik gebruik gewoon standaard-papier.

Het is voor een printerfabrikant ook bijna niet te doen om een laserprinter te maken waarbij het papier helemaal niet ombuigt. Want papier heeft nu eenmaal de eigenschap om te gaan krullen bij hitte, vooral als er hete toner op komt. Hele dure printers (of drukkerij-machines) hebben soms een programmeerbare functie om het krullen tegen te gaan. Maar dan gaat het al gauw om printers of machines van 50.000 euro of meer.

Toch moet er wat te doen zijn tegen dat krullen, denk ik. Misschien een pers maken voor het kromme geprinte papier met een drukkracht van minimaal 50 kg. (Want 5 kg is veel te weinig, dat heb ik al geprobeerd). Maar het is wel veel werk om zo'n pers te maken. En dan is het nog de vraag of het helpen zal.
 
Bij mijn Hp kan ik aangeven welk papiersoort ik gebruik.
papiersoort.jpg
Afhankelijk van het gekozen papier in de printer en in de lijst verandert het kromtrekken van veel tot niets.
Kijk eens of je deze mogelijkheid ook hebt.
Dus in der richting van gast0225.
Een pak papier van een andere producent kan ook helpen. Weer 80grams maar van een ander, iets duurder merk.
Werkt dat alles niet, dan zou ik eens contact opnmen met Lexmark

succes er mee
 
Laatst bewerkt:
Idd. ik 'weiger' om aan te nemen dat alle papier in een laserprinter krult. Reden? Ik heb zelf een Xerox Phaser 6600Dn (kleurenlaser) en als je een 'kruis'-waterpas op het papier zou leggen dat eruit komt, dan zouden alle 4 de waterdruppels in het midden staan. (misschien een beetje flauwe vergelijking, want zo'n waterpas weegt zoveel dat het papier nartuurlijk plat wordt gedrukt, maar ik bedoel meer 'bij wijze van spreken', er zit nog geen bobbel / hobbel in het uitgeprinte papier) Ik gebruik wél het door Xerox aanbevolen papier van het merk ........... Xerox.
 
Laatst bewerkt:
Je weet het nooit, welk papier en welke printer goed samen gaan.
2x hetzelfde merk zou goed moeten zijn.

misschien vind je hier meer info: http://www.druckerchannel.de/ Het is wel Duits
 
@kostenzer : leuke site. Ik heb altijd gedacht dat mijn printer tot de middenklasse behoorde. Volgens die site behoort ie echter tot de 'ober' klasse. :D
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie nieuwe berichten! Ik ontdekte in mijn instellingen-schermen inderdaad nog een paar opties, die ik nog niet had gebruikt. Na toepassing van deze nieuwe instellingen ging ik weer printen. Helaas maakte het niets uit. Het papier was weer behoorlijk krom. Inmiddels heb ik contact opgenomen met Lexmark.

Inderdaad ga ik ander papier proberen als het probleem zich blijft voordoen.

Wat goed, gast0225, dat bij jou het papier helemaal recht blijft! Ik kan daar met recht jaloers op zijn! Jij gebruikt papier van Xerox. Ik toevallig ook.
Als bij mij het papier ook recht bleef, zou ik echt niet blijven zeuren. Want momenteel heb ik een zeer lage uitkering. Het is maar een 'hongerloontje'. Dus ik verlang er zeer naar om zo spoedig mogelijk met mijn eigen bedrijfje wat bij te verdienen. Ik heb 16 vrijgestelde uren per week. Dus ik mag per week 16 uur voor mezelf werken, zonder gekort te worden op de uitkering. Maar het papier komt zo krom uit mijn printer, dat ik moeilijk of onmogelijk mooie boekjes kan maken. (Het mooiste is natuurlijk als ik als uitgever volledig in mijn eigen levensonderhoud kan voorzien!).

Ik blijf zoeken naar de beste oplossing!
 
De vochtigheid van de ruimte kan ook een rol spelen.
Volgens mij, hoe vochtiger, hoe krommer. Maar dat zou je even moeten controleren.
 
http://computertotaal.nl/forumarchief/5-grafisch/109823-krom-trekken-fotopapier
Hallo,
Papier is hygroscopisch. Het neemt dus vocht op. Dus gaat krullen.
Als papier aan 1 kant warm wordt (kamertemperatuur) dan verdampt het aan de voorzijde en gaat krullen.
Dat gebeurt ook bij vochtig papier in de laser printer.

De muur is koud en geeft vocht af.
Een stukje tempex tussen de muur en de kalender zorgt ervoor dat de kalenderr op kamertemeratuur blijft ,geen vocht op neemt uit de muur en dus gaat krullen.

met vriendelijke groet,

een ondernemer uit het papiervak.

Ok... bevestiging van wat al genoemd werd...
Je zou dan wel het papier dat strak in het pak zit kunnen drogen?
Alleen moet je het dan daarna wel opslaan in bijv een dichte plastic bak waar geen vocht bij komt en met kleine stapeltjes eruithalen en meteen gebruiken in de printer...
Hoe en hoelang moet je drogen? Zoek eens met Google? Zal wel niet zo snel gaan zo'n pak...
En of het echt goed gaat.. weennie... proberen.
Of Google even met "vocht" verder met dit probleem en kom je nog een oplossing tegen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan