Wat voor Aristona platenspeler is dit? (60s)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een foto zonder LP er op zou het geheel wat duidelijker maken. Niet dat het dan te vinden is maar je weet maar nooit. :)
 
Is beter ja. Heb je het toevallig ook van binnen bekeken?
 
Yeah ik heb hem helemaal van binnen moeten ontvetten en ontstoffen omdat anders de tafel niet zou draaien, en de onderdelen weer recht moeten zetten. Het enige waar een naam op stond was op het buislampje: Philips. Maar Aristona was een handelsmerk van Philips dus ja, oud nieuws :p
 
Buislampje.... Begon het typenummer van dat lampje met een "U" ?
 
Nee, er stond alleen Philips op de zijkant, geen serienummer of modelnummer of wat dan ook er bij :(
 
Dat lampje, ziet dat er ongeveer zo uit?

attachment.php

Misschien iets langer?
 

Bijlagen

  • Buis.jpg
    Buis.jpg
    11,7 KB · Weergaven: 385
Ja, ietsje langer (dit is een ECC, voorversterker triode buisje), in die platenspeler zit waarschijnlijk een ECL (voorversterker en eindversterker in één), denk een ECL86...
(of een UCL86...).

Die "U" buizen, of liever gezegd, de apparaten waar die in zaten, waren levensgevaarlijk (en later ook verboden) omdat ze (zonder trafo), direct gevoed werden door de netspanning... Als je de stekker verkeerd om had zitten kreeg je dus een enorme opdonder als je een metaaldeel van zo'n apparaat vastpakte... daarom waren de apparaten waar ze inzaten (kleine radio's en pick-up's) bijna helemaal van plastic......

Jouw apparaat dateert inderdaad uit de beginjaren 60... lijkt een beetje op de Erres die ik vond uit '64 (http://www.vanderheem.com/product_images/schemaas/schema PS 117 sd a.pdf) hoewel die iets moderner oogt.....

Dat apparaat van jou (alleen met zwarte luidspreker) bracht mijn vriendin uit Frankrijk mee, eind jaren '60 , het was een "U'tje (apparaat met een U-buis) en ik was zo stom 'm even "om te bouwen" om aan m'n dikke versterker te hangen.... Helaas, stekker zat verkeerd om, versterker ontplofte, hoofdzekering knalde uit de kast, uren lang zonder licht gezeten tot een monteur dat ding kwam vervangen...... Eeuwige dank van m'n ouwelui... vanzelfsprekend.......
 
Die "U" buizen, of liever gezegd, de apparaten waar die in zaten, waren levensgevaarlijk (en later ook verboden) omdat ze (zonder trafo), direct gevoed werden door de netspanning... Als je de stekker verkeerd om had zitten kreeg je dus een enorme opdonder als je een metaaldeel van zo'n apparaat vastpakte... .....

Precies, ik kreeg de hele tijd schokken toen ik voor het eerst die draaitafel probeerde te fixen.
Kan ik met behulp van dit U-tje dit ding identificeren? Of zaten ze echt overal in?
 
Wordt moeilijk...

Hier zit ie helaas ook niet bij: http://members.home.nl/hans.v.iterson/verzameling/platenspelers/platenspelers.htm hoewel hij erg veel lijkt op de AG4456... Philips, Erres en Aristona apparaten kwamen vaak van dezelfde fabriek... alleen waren er wat kleine wijzigingen in het design... Philips koste de "hoofdprijs", Erres en Aristona waren de "prijsbrekers" (ook met TV's, zat precies hetzelfde chassis in, alleen de prijs was anders...)


Trouwens (was ik vergeten :eek: ): Welkom op Helpmij!:thumb:
Leuk dat je ons gevonden hebt!
 
Laatst bewerkt:
Wordt moeilijk...

Hier zit ie helaas ook niet bij: http://members.home.nl/hans.v.iterson/verzameling/platenspelers/platenspelers.htm hoewel hij erg veel lijkt op de AG4456... Philips, Erres en Aristona apparaten kwamen vaak van dezelfde fabriek... alleen waren er wat kleine wijzigingen in het design... Philips koste de "hoofdprijs", Erres en Aristona waren de "prijsbrekers" (ook met TV's, zat precies hetzelfde chassis in, alleen de prijs was anders...)


Trouwens (was ik vergeten :eek: ): Welkom op Helpmij!:thumb:
Leuk dat je ons gevonden hebt!

Thanks, jullie zijn de eerste mensen die uberhaupt reageren haha, op andere fora zeggen ze niet eens iets.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan