Wat zijn nu daadwerkelijk de verschillen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tester22

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2022
Berichten
18
Hallo allen,


Ik kom zoveel soorten bestanden tegen wanneer het gaat over videofiles. Maar wat zijn nu echt de verschillen ?

Natuurlijk de resolutie bv 4k/2160/1080/720
Tot zover alle helder.

Maar daarnaast staat er ook vaak bij

Bluray/xvid/uhd/x264/x265

Nu weet ik dat de 265 de opvolger is van de x264 en het eigenlijk een verder gecomprimeerde file is. Dus minder ruimte in beslag neemt.

Maar hoe zit het met de beeldkwaliteit?
Een grotere file geeft toch niet altijd een betere kwaliteit weer ?

Wie o wie kan me helpen om wat helderheid te scheppen. Wat houden de verschillende codecs in en wat zijn nu de verschillen met bestandsgrootte en beeldkwaliteit.
 
Deze informatie zal makkelijk zijn op te zoeken op Internet en het is ook appels met peren vergelijken.

X265 doet het zelfde als X264 maar op lagere bit snelheid en zou daardoor zichtbaar beter zijn. Echter zijn het beide compressie afspraken die bestanden zo klein maken dat het resultaat alleen in een venster nog scherp lijkt.

"Blue Ray" of iets dergelijks betekent meestal dat de bron een Blue Ray schijf was. Met de bestanden op zo een schijf kan alleen de Blue Ray speler iets.

UHD is Ultra High Definition. Vier keer HD grootte en dus 4K.

Veel gebruikte compressiemethodes zijn .MKV Matroska bestanden (verschillende codecs en ondertitels zijn tegelijk mogelijk), welke meestal door video camera's gemaakt worden of .MP4 (MPEG-4 en AAC Advanced Audio Coding), wat vaak wordt gemaakt met mobiele telefoon.

Niet gecomprimeerde video is meestal van het .AVI Audio Video Interleave bestandsformaat. Deze vind je op DVD's ook. Microsoft ontwikkelde dat om geluid en video goed te kunnen combineren.

RAW video betekent dat de video nog niet gecomprimeerd is opgeslagen. Video camera's kunnen dat meestal ook leveren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan