Wat zou een verstandige update zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.

shaolinjehzu

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2007
Ondanks dat ik veel soortgelijke topics zie, en deze ook heb doorgelezen kom ik er nog niet echt uit. Ik wil mijn pc wat geschikter maken voor de huidige games (vooral RTS), de games lopen wel gewoon (op lage instellingen), maar sommigen dingen zoals personages worden gewoonweg niet getoond. Ik dacht zelf aan een nieuwe videokaart omdat de huidige vrij oud is. Maar misschien is het beter als ik een nieuwe processor neem, of misschien zelfs gelijk een nieuw moederbord? Of is het het allemaal niet waard, en kan ik beter over een tijdje gaan voor een hele nieuwe pc? In ieder geval, hieronder de specs:

Moederbord: AOpen AX45-533 Max/Plus/U2
Processor: Intel pentium 4 - 2,66 Ghz
Geheugen: 2 Gb DDR
Videokaart: (ATI) Sapphire Radeon 9000 Atlantis Pro (AGP)

Verder weet ik niet zeker of het moederbord ook PCI aankan. Everest geeft namelijk aan bij 'Moederbord technische informatie: Expansie slots: 6 PCI, 1 AGP, 1 CNR'
En onder 'PCI apparaten' staat ook mijn videokaart genoemd...
Ik heb namelijk een beetje het idee gekregen door andere topics dat PCI beter is. (?)

Budget staat niet echt vast: als ik met een kaart van 400 euro of zo weer enkele jaren vooruit kan op game-gebied, dan geef ik dat er graag aan uit, maar het mag dus ook goedkoper. Kanttekening daarbij is wel dat als het zo'n dure kaart wordt ik hem ook weer graag wil kunnen meenemen in een nieuwe pc.

Wat ik ook moet upgraden: het moet in ieder geval niet zo zijn dat ik over een half jaar weer een geheel nieuwe pc kan gaan aanschaffen, omdat de pc dan alweer te oud is voor de recente games.

Bij voorbaat dank :)

Voor 400 euro heb je complete nieuwe laten maken met de kracht van gisteren.
Met de kracht van gisteren bedoel ik dat je een pc die een half jaar geleden nog 1000 euro kostte nu voor 300-400 euro te laten maken is. Als je niet het laatste van het laatste wilt hebben maar wat vandaag een gewone huis-tuin-en-keuken pc is laat maken bespaar je heel veel geld. Kijk maar eens goed rond bij je locale of internet pc boer....400 euro uitgeven aan een pc die nog geen 100 euro waard is lijkt me zonde!

http://global.aopen.com.tw/Products/mb/ax45-533.htm
dit is je bord?

het volgende:

er is pci,agp en pci-e

in die volgorde dus.
agp is dus beter als pci.en pci-e is weer beter als agp
aangezien je een bord hebt met een oude agp(4x) aansluiting(en niet agp8x)
lijkt het me toch verstandiger om naar een nieuw bord te kijken met het gevolg dus ook een nieuwe proseccor enzenz

oftewel een nieuwe pc onderhand

borden in agp worden bijna niet meer gemaakt maar zijn er nog wel maar dat is agp 8x
je hebt een agp4x aansluiting en dat wil zeggen dat als je een nieuw agp bord erin zet dat ie dan op 4x gaat draaien.zonde van de investering dus

wil je dus upgraden dan is het verstandiger om maar een ivestering te gaan doen in een pci- bord met alle mogelijke vernieuwingen die er zijn.....

Nee dit is mijn bord (voor zover dat wat uitmaakt) Maar een goedkopere videokaart die nog zeg maar een jaartje meegaat is ook geen optie? En als het dan een nieuwe pc wordt wat moet ik dan allemaal iig hebben wil ik er zolang mogelijk mee doen? Ik snap dat producten in deze markt elke dag zowat weer vernieuwd worden, maar you get my point. Hoe zit het met dat 64 bit gedoe, en core duo geheugen en what about Vista? Ik heb namelijk de impressie dat het niet echt verstandig is om nu al Vista te nemen vanwege compatibiliteits problemen. Dan zou je zeggen gooi dan eerst je XP er nog even op. Maar mijn XP zit met een of ander clarity install systeem van Mycom vast op mijn harde schijf en dus niet op een cd... en die schijf is slechts 120 GB, bij een nieuwe pc wil ik dan wel gelijk een grotere harde schijf.
Bedankt voor de reacties trouwens.

je bord blijft zo'n beetje hetzelfde als wat ik linkte

het blijft een agp4x slot

en als je denkt van ja goedkope kaart erin en jaartje verder??

ja dat kan maar je blijft toch tegen hetzelfde aanlopen:een oud systeem.

inderdaad vandaag nieuw is morgen weer oud
dus een keuze zul je moeten maken da

ik heb nog xp en daar gaat microsoft nog wel ff meer door hoor in ondersteuning enzo
vista hoeft van mij nog niet nee

het is aan jou wat je doet

verder met dit en sparen voor iets anders enz enz

Ok. En mocht ik dan inderdaad gaan voor een een tijdelijke oplossing; als in nieuwe videokaart. Wat zijn dan mijn opties, welke kaart? En kan ik dan ook echt bijv. de nieuwe Command & Conquer redelijk spelen en bijv. Company of Heroes? Of heeft het echt gewoon geen zin met dit systeem?

bijna alle agp 8x kaarten kun je ook in een agp4x slot doen

de kaart clockt zich dan terug naar 4x

je kunt ff kijken wat de spec's vande games zijn en denk wel dat je ze kunt spelen maar dan op lage instellingen

kijk eens naar een 9600 of een 9800

of een 800 serie

dit allen van ati

ben zelf niet zo thuis in nvidea

Laatst bewerkt:
Toch besloten om voor een nieuw systeem te gaan. Maar ik heb geen idee wat ik moet nemen allemaal. Enige dat ik zeker weet:
- moet geschikt zijn voor vista
- 64 bit (met het oog op de toekomst) als je dan tenminste ook nog gewoon op 32 bit kan draaien
- core 2 duo, of iets soortgelijks van AMD als dat er is (sowieso AMD of intel?)

In principe gewoon een systeem waar (bijna) alle nieuwste technieken op werken, en dan neem ik gewoon een iets oudere videokaart om daar kosten op te besparen. En plaats ik gewoon mijn huidige harde schijf (met een vastgeroeste XP installatie erop) en dvd-lezers/branders in het nieuwe systeem. Moet ik waarschijnlijk ook nog wel een nieuwe kast hebben en sterkere voeding. Moet dus gewoon het beste van het beste aankunnen, maar dan wel nog een goedkopere videokaart erin; gewoon een systeem dat je over enkele jaren makkelijk kan upgraden wanneer de games daarom vragen.

Iemand goede tips dus voor een heel geassembleerd systeem of onderdelen daarvan?
ps: ik heb al rondgekijken op dit forum en op tweakers en andere sites, sorry maar ik word er gewoon niet wijzer uit.

Misschien helpt het nu ik iets beter weet wat ik wil:

Processor wordt intel core 2duo E6400 of E6600 (hangt ervan af hoeveel de rest gaat kosten)

Maar bij het kiezen van het moederbord kom ik er al niet meer uit:
- socket 775
- Onboard lan en audio, maar ja dat hebben ze allemaal bijna
- Audio moet HDA zijn
- pci-express x16
- moet geschikt zijn voor vista, maar dat zal vast wel bij een nieuw moederbord
- moet quadcore aankunnen voor toekomstige upgrades
- ddr2 geheugen (maar als er ook slots zijn voor ddr, graag, om mijn nog redelijk nieuwe geheugen over te plaatsen in de nieuwe pc)
- Sata II (300) (maar graag ook nog een IDE aansluiting voor mijn oude harde schijf)
- sli hoeft niet echt, maar mag erop zitten
- raid mag

Voor de rest weet ik het niet, iemand een aanbeveling?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan