Water over laptop gevallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

larsjhu

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2011
Ik heb water over mijn laptop laten vallen. Het was niet heel veel. Er spatte iets op het midden van het toetsenbord en er viel iets op de muis. Ik heb de laptop direct op de kop gehouden en zo droog gemaakt met een doek. Ik heb de laptop toen telkens aan laten staan. Nadat ik hem had droog gemaakt werkte alles nog en ben ik gewoon verder gegaan met waar ik mee bezig was op de laptop en ik dacht dat er niets aan de hand was met de laptop. Na 10 minuten knipperde het beeld en het beeld werd zwart. Ik heb toen de laptop opnieuw opgestart maar hij bleef zwart. Toen ik hem opstarte deed het geluid het wel en de lichtjes ook alleen het beeld niet. Toen heb ik hem geföhnd en later op de kop op de verwarming gelegd. Zal hij het nog gaan doen? Of wat zal er aan de hand zijn?

Mogelijk is er kostsluiting ontstaan in de laptop(ik gok het moederbord). Dure grap!
Deze schade valt ook niet onder garantie.

Maar waarom ga je verder werken op de laptop als er water op gevallen is? Ik mag hopen dat je weet dat water en stroom geen goede combinatie is.

Hallo larsjhu,

Misschien heb je mazel dat de laptop morgen, nadat het opgedroogd is weer werkt. Maar de kalk in water zal de printbanen op de printplaat beschadigen, en hierdoor zal de print onherstelbaar beschadigen. Dus mijn advies, ga ermee naar een goede computer reparateur, en laat daar het mainboard reinigen. Vraag wel eerst een prijsopgave, want het kan zijn dat het duurder is als een nieuwe laptop.

Groetjes Erik.

Ik hoop dat je er wel van leert, doorwerken nadat er water op de laptop is gevallen is niet de meest slimme reactie.

De beste reactie wanneer er iets vloeibaars op je laptop beland is simpel:
1. Omdraaien.
2. stroom er af.
3. accu er uit.
4. Goed laten drogen (minstens een paar uur op de kop laten liggen zodat het vocht geen kans heeft de elektronica te bereiken.
5. Goed laten drogen
6. En goed laten drogen.

Als het kan liefste het toetsenbord (laten) verwijderen en inspecteren of het vocht niet doorgedrongen is tot de printplaat.
Misschien is een lenovo wat voor je?
lenovo_keyboarddrain.jpg

@Mr_Fixit,

Wat heeft de opmerking 'Misschien is een Lenovo wat voor je' nu eigenlijk met het topic te maken?
Het lijkt er bijna op of je wilt zeggen: bij Lenovo's is water geen probleem .... :p

Lenovo laptops hebben een opvangbakje onder het toetsenbord en voert het naar gaten in de bodem af.
water is dan ook geen probleem :P vandaar, was gewoon een humoristische opmerking, geen verkooppraat.

on-topic: je kunt de laptop het beste openmaken om de schade te inspecteren, als hij niet meer opstart is er meestal echte schade.

TS reageert niet meer ...... misschien is zijn laptop stuk :p

Laatst bewerkt:
hoi

Bedankt voor jullie reacties;)
Wanneer kan ik mijn laptop het best weer proberen?

Btw; Er was niet veel water (een paar drubbels) op mijn laptop gevallen en ik had hem direct op de kop gezet en droog gemaakt, ik dacht dat er toen niets onder de toetsen waren gekomen. Vandaar dat ik ook verder ging.

tja.. 1 druppel kan al een boosdoender zijn. Dit hoeft niet direct te zijn maar kan ook pas na een maand of soms na 2 maanden problemen geven.
Ik zou voor je hem weer aan zet eerst binnenin een kijkje gaan nemen voor je hem weer aan zet. En voor geen stroom of accu erin de komende dagen tot je alles binnenin gecontroleerd hebt.

Ik heb hem net geprobeerd. Hij deed nog steeds hetzelfde. Kan het ook zijn dat ik een knopje heb ingedrukt waardoor mijn scherm zwart word? Het scherm is trouwens niet helemaal zwart (niet zo zwart als je hem uit hebt staan) Het is een beetje licht zwart.

kan zijn dat de verlichting van het scherm defect is.
maar ook de aansluiting op het moederbord kan kapot zijn...

Om heel eerlijk te zijn maak je met het "even kijken of hij het doet" meer stuk dan je lief is.
Als er water op je laptop komt moet je 'm gewoon een week niet gebruiken en goed laten drogen.
Door de nieuwsgierigheid "Zal hij het nog doen" kun je enorm veel schade aanrichten als er nog vocht in het systeem zit.

Hopelijk voor jou is er gewoon vocht in een aansluiting gekomen, als je pech hebt is je moederbord stuk.

Geintje ...heb je al eens je scherm helemaal naar achteren geduwd, dus met zijn rug plat op de tafel/

Hallo,

Ik heb mijn laptop naar de computerzaak gebracht waar ik hem ook heb gekocht en ze zeiden dat het moederboard kapot was en het beeld deed het niet, alleen als ik er een ander scherm aan doe dan lukt het wel. Ik heb er dus gewoon een ander scherm achter gedaan en tot mijn verbazing deed gisteren opeens weer.

Dan is het moederbord inderdaad stuk, je hebt geluk dat hij nog met een extern scherm functioneert.
De vraag is natuurlijk hoe lang hij zo blijft werken, maar voor het zelfde geld blijft hij nog jaren werken.
Veel plezier er mee!

Opnieuw

Er is alweer water over de laptop gevallen. Dit keer was het bier. We hebben direct de accu eruit gehaalt en de laptop op de kop gelegt en heb op de kop droog gemaakt. We hopen dat hij het wel weer gaat doen, maar ik denk dat de toetsen gaan blijven plakken. Kan je daar iets tegen doen?

Daar kun je zeker iets aan doen.
Niet meer drinken in de buurt van de laptop!

Een oplossing voor je toetsen: schoonmaken.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan