waterkoeling handig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevin10

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
hallo daar ben ik weer:P

ik koop morgen een andere videokaart en me pc is al aardig warm en ik denk dat de temperatuur dan nog verder gaat oplopen dus ik zat te denken om waterkoeling te nemen.

heeft een van jullie ervaring met waterkoeling? en is het ook makkelijker en het belangrijkste koeler?
zoja wat is dan een beetje goeie waterkoeling?
mijn systeem:

intel core 2 dual E8400
2 x 2gb DDR2
asus radeon 4850(vanaf morgen)
maxtor 250 gb
antec neohe 550 watt

en nu ik toch al zoveel vragen heb kunnen er nog wel 2 bij:P wat kan je allemaal ermee koelen en hoe duur is het ongeveer?

dus even op een rijtje gezet met de vragen dat het wat duidelijker is:)

heet een van jullie waterkoeling?
is het ook makkelijker dan gewoon een fan?
is het ook koeler?
wat is goeie waterkoeling?
welke dingen kan je allemaal koelen met waterkoeling?
hoeveel ben ik dan ongeveer kwijt?

alvast bedankt:)

groetjes,
kevin10
ps. ik ga zelf ook googlen misschien dat ik iets tegenkom:)

bedankt voor de reactie's maar wat ik niet kan vinden is of het ook koeler is wel weet ik dat het best wel duur is:P

Koeling met water is effectiever en je haalt makkelijk lagere temperaturen dan met lucht.
Lucht is nu eenmaal een goede isolator en niet het ideale koelmedium. Luchtkoeling is wel erg makkelijk en relatief probleemloos en goedkoop.

Meestal werkt een goed koelelement en grotere fan al heel goed, samen met een gezonde airflow in je case.

Peltier-koeling kan ook, maar dan heb je erg gauw vochtproblemen door condensatie op koude onderdelen. (of ijsvorming als je goed je best doet!)

Koeling met water is effectiever en je haalt makkelijk lagere temperaturen dan met lucht.
Lucht is nu eenmaal een goede isolator en niet het ideale koelmedium. Luchtkoeling is wel erg makkelijk en relatief probleemloos en goedkoop.

Meestal werkt een goed koelelement en grotere fan al heel goed, samen met een gezonde airflow in je case.

Peltier-koeling kan ook, maar dan heb je erg gauw vochtproblemen door condensatie op koude onderdelen. (of ijsvorming als je goed je best doet!)

Niet helemaal waar. Er zijn bekende luchtkoelers die beter presteren dan de gemiddelde waterkoeler. Verwacht ook geen wereld van verschil als je budget gematigd is, waterkoeling in een basis tot gemiddelde opzet is vooral bedoeld om het systeem stiller te maken. Qua koelprestaties zie je dan nog weinig verschil.

Peltier koeling is moeilijk qua opzet en loont de moeite tegenwoordig niet meer. Ga dan voor dry ice of phase change ;)

Hier hoef ik geen discussie over - ik zeg alleen dat water in potentie een beter medium is om warmte af te voeren dan lucht.
Dat jij nu een betere luchtkoeler gevonden hebt doet daar niets aan af, het zijn simpele natuurkundige feiten :) :) :)

Kheb ervaring met waterkoeling. Perfect met overclocken. Maar je moet wel een goed setje kopen. Ik raad je geen thermalright aan. Koelt niet goed en een beetje lage kwaliteit. Dit is een goed en leuk setje voor een lage prijs. http://www.highflow.nl/index.php?target=products&product_id=429. Alleen die is niet voor je GPU dus daar moet je dan nog een koelblokje voor bij kopen.

Nog 1 opmerking, voor waterkoeling moet je continue vloeistof bijvullen. Ongeveer 1 keer per maand. Doe je dit niet kan je waterkoelingssysteem wel eens naar zijn grootje gaan zoals een vriend van me laatst had. Omdat de vloeistof redelijk verdampt was is zijn hele pomp stukgedraaid.

Overigens haalde hij dezelfde temps als met luchtkoeling, alleen was het systeem fluisterstil.

Vloeistof is niet zo duur want er gaat maar heel weinig in. En als je thermaltake hebt, haal je niet echt bijzondere temeraturen(ik weet niet hij dat had).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan