Waterkoeling + luchtkoeling?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Occisus

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2007
Yo, hey, wassup, whatever, :confused:

Ik ga deze of misschien volgende week een nieuwe pc kopen en ik heb een klein vraagje.
Ik wil graag een big tower, maar dan wel mooi.

Helaas blijkt dit onmogelijk voor mij maar de beste case die in de buurt komt is de Thermaltake Kandalf LCS.

Deze behuizing komt met een hele waterkoeling kit. Is waterkoeling wel goed of zelfs beter dan lucht?
Ik weet dat ik gewoon die waterkoeling eruit kan halen, maar als het beter is wil ik het wel proberen.

En ook...zou ik alles watergekoeld kunnen doen behalve me cpu, dat ik daar gewoon een cpu fan opzet?
Die case heeft namelijk een window aan de zijkant en me Silent Knight 2 zou er goed in staan :p

Bij voorbaat dank :thumb:

Mvg,

Occisus

heeft weinig nut als je toch een lucht koeler op de cpu zet.
waterkoeling is gemaakt voor de cpu en gpu.
dus wat moet je dan met water koeling als je toch liever gewoon lucht op de cpu gebruik.
waterkoeling is dus better dan lucht maar niet zonder risico.
denk aan lekage

Weet je wat het nadeel van waterkoeling is:
Het koelt plaatselijk en alleen specifiek die plaats waar je de waterkoelkit plaats. Met luchtkoeling wordt er door de luchtstroom een vrij groot gedeelte gekoelt. Deze stroom valt weg als je alleen waterkoeling gebruikt. Waterkoeling lijkt geweldig, maar waar veel mensen niet bij nadenken (fabrieken soms ook niet heb ik het idee): de CPU koelt perfect maar de omliggende elektronicacomponentjes worden gloeiend heet en worden nu niet meer gekoelt, omdat er geen luchtstroom meer is. Dit kan schadelijke gevolgen hebben voor je moederbord en de levensduur aanzienlijk verkorten...;)

Weet je wat het nadeel van waterkoeling is:
Het koelt plaatselijk en alleen specifiek die plaats waar je de waterkoelkit plaats. Met luchtkoeling wordt er door de luchtstroom een vrij groot gedeelte gekoelt. Deze stroom valt weg als je alleen waterkoeling gebruikt. Waterkoeling lijkt geweldig, maar waar veel mensen niet bij nadenken (fabrieken soms ook niet heb ik het idee): de CPU koelt perfect maar de omliggende elektronicacomponentjes worden gloeiend heet en worden nu niet meer gekoelt, omdat er geen luchtstroom meer is. Dit kan schadelijke gevolgen hebben voor je moederbord en de levensduur aanzienlijk verkorten...;)

Daarom hebben de meesten naast de waterkoeling ook nog 2 12cm fans in hun kast om airflow te houden zodat je chipset geheugenbanken en andere zaken niet al te heet te laten worden.

En hoe groter de fan hoe langzamer je hem kan laten draaien en dus hoe stiller de fan,,,,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan