Waterkoeling, maar niet om te OC'en

• Onderwerp starter Onderwerp starter ojan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ojan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2001
Hallo,

Nog maar eens een anti herrie topic. Te Veel herrie dus. Nu dacht ik een waterkoeling te plaatsen op mijn XP2200. Mijn vraag is nu of het eventueel mgl is een waterkoeling a la Steve te maken met een grote autoradiator, zonder dat het nodig is hierop fan's te zetten. Dus cpu koelen door waterkoeling, en dan een mastodont van een radiator zodat een fan niet nodig is...

Of zie ik dat verkeerd en is een fan altijd nodig???

PS:Zou ook een zelfbouwproject zijn ipv kant en klaar om de kost een beetje te drukken...

Oja, zo een waterjacket met peltier, aan te raden? pro's en con's???

Geplaatst door ojan
dan een mastodont van een radiator zodat een fan niet nodig is...
Wat is een Mastodont?

Je moet wel kunne zorgen dat de koelvloeistof kan afkoelen in de radiator.
Volgens mij heb je daar een fan voor nodig.
Als je daar nou 2x een 120mm fan op zet en die laat je op 7v draaien i.p.v. 12v,
dan zijn ze nauwelijks te horen.

Een mastodont is een ander woord voor iets overdreven groot!

Dus daar was ik al bang voor! Het is altijd nodig om fans te gebruiken, omdat een grote radiator wel trager opwarmt, maar uiteindelijk ook heet wordt???

Geplaatst door ojan
Een mastodont is een ander woord voor iets overdreven groot!
Is het niet een pre-historisch dier.:)

Ik ben bang dat je toch niet zonder een fan kan.
De warme lucht moet toch bij de radiator weg.

In de winter zou je bij wijze van spreken de radiator of het reservoir buiten kunnen hangen/zetten.
Ik heb dat eens gezien op een casemodder site.:)

Ik ben wel nieuwsgierig hoe je eind resultaat wordt.

Ik weet niet of je deze waterkoeling site al weet.
http://www.waterkoeling.nl/
Tis maar om ideën op te doen.
Staat ook iets over een peltier
Denk ook goed aan condensatie.

WC

Mijn ervaring is dat een bak water van 5 liter binnen een uur de temp van 40 graden had bereikt.

Dat was met een Athlon XP 2000+ (18 micron)

Ik moest dus op een gegeven moment met koel elementen gaan werken.

Het was toen hoog zomer maar ik stond versteld van de hoeveelheid energie die aan het water werd afgegeven.

Maw. je kan desnoods de Radiateur gebruiken van een Leopard Tank maar het is een kwestie van tijd dat ie ook zo warm word dat de vloeistof te warm wordt om de cpu nog te koelen.

Wat je in feite doet als je geen fans gebruikt is de warmte (= energie) opslaan (gelijk een accu)

De energie moet dus weg en daar zijn dus die fans voor bedoeld.

Suc6

Ok, dus de noodzaak voor 1 of meerdere fan's blijft.
Dus, indien ik puur van geluidsoverlast uitga, heeft het weinig nut een WC te steken? Dan is een dure (lees goede?) koeler hetzelfde?

Verder, Een WC intresseert me wel nog steeds bij wijze van project...
Pomp: Welk debiet is ideaal? Heb er nml al zien staan van 1200L uur... Hoe zit het met lawaaihinder van pompen? Zweren jullie bij Eheim, of is er prijs/kwaliteit beter???

Waterjacket: Met of zonder Peltier? Pro's / Con's? DUUR!
Wat is prijs kwaliteit een goede jacket? (PS: woonachtig te België)

Wat met condensatie? Geef aub hier eens wat info over aub... Hoe vermijden? En ik dacht dat er gedistilleerd water gebruikt werd, dus qua kortsluiting of zo geen prob?

Aan Crash: Zoek eens HIER achter je mastodont! We hebben beiden gelijk! :D

Geplaatst door ojan
Aan Crash: Zoek eens HIER achter je mastodont! We hebben beiden gelijk! :D
LOL.:D
Is er toch nog wat blijven hangen van ik vroeger op school geleerd heb.

Zonder fan kan, maar veel zal je dan niet bereiken met je WC.

Zelf heb ik een autorad van 30x15x5 cm, best groot dus, maar als ik er geen fans op zet scheelt dat makkelijk 5-10° full stressed.

Verder moet je niet denken dat je (veel) verder komt met waterkoeling, je zult misschien 5-10° koeler zijn, voor overklokbaarheid maakt dat niet uit.

Als pomp zou ik ofwel voor een duurdere Eheim 1048 gaan (600 l/u), of een goedkoperen maar ook erg goede Sicce Idra (1300 l/u) gaan.

Maar inzake WC ben je beter af op GoT, daar is er gewoon veel meer ervaring, kijk maar eens naar dit topic :http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/719855

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan