Waterkoeling veel beter?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas12345

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2007
Is water koeling nou veel beter dan gewoon lucht gekoeld??

Ik ben al een beetje wezen kijken en dit ziet er wel goed uit: Cooler Master Aquagate Duo Viva ( http://www.virtual-hideout.net/reviews/Coolermaster_Duo_Viva/index.shtml )

Omdat mijn volgende computer in SLI komt en de CPU al een koeling heeft... (niet alleen het koelblok en de fan maar ook nog een heatpipe en wat meer koel dingetjes)

Dus... is het verstandiger om gewoon waterkoeling te nemen??

Koel is koel, alleen waterkoeling maakt minder geluid.

Tsja beter, het is vooral stiller.
De temperatuur schommelt niet zo en je bent zo goed als niet meer afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Of je het geld er voor over hebt, is jouw keuze. Mij bevalt het prima.

Maar er zijn ook goede alternatieven met fan's en is ook helemaal niet slecht. De huidige types zijn ook bijzonder stil.

Laatst bewerkt:
Wat is op dit moment 1 van de beste sets die niet al te duur zijn? ik wil er 2 GPU's mee koelen..

Het beste is ook weer zo'n vraag waarvan meestal niet iedereen het met het antwoord eens is. Zoiets is ook erg persoonlijk.

Mijn ervaring is dat Zalman goede producten levert

Doe mij maar frisse lucht.

De ventilator op de processor zorgt niet alleen dat je CPU koel blijft maar ook voor een luchtverplaatsing over je hele moederbord.
Ook andere onderdelen worden dus passief mee gekoeld, ga je over op waterkoeling, koel je wel je CPU maar niet de rest.

Een grote langzaam draaiende ventilator blijf je dus eigenlijk altijd nodig houden wil je zeker zijn dat je geen problemen krijgt.

Zelf heb ik een passief gekoelde videokaart, maar heb er toch een grote (stille) fan op gezet en dat scheelt behoorlijk (10 graden koeler).

Dan is er nog het gevaar van lekkage... water en stroom gaan niet goed samen.

Vaak zit op de radiator toch weer een fan, ook deze heeft twee fans (en een pomp), wat schiet er dus mee op?
Verder zie ik bij deze koeling dat het water van de eerste naar de tweede kaart gaat, je tweede kaart krijgt dus het warme water van de eerste om te koelen....?
Als de stroom nu via Y gesplitst zou worden zodat beide koel vers water zouden krijgen, maar zo?

[smallimg]http://www.virtual-hideout.net/reviews/Coolermaster_Duo_Viva/05.jpg[/smallimg]
Klikbaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
De ventilator op de processor zorgt niet alleen dat je CPU koel blijft maar ook voor een luchtverplaatsing over je hele moederbord.
Ook andere onderdelen worden dus passief mee gekoeld, ga je over op waterkoeling, koel je wel je CPU maar niet de rest.

Een grote langzaam draaiende ventilator blijf je dus eigenlijk altijd nodig houden wil je zeker zijn dat je geen problemen krijgt.

Zelf heb ik een passief gekoelde videokaart, maar heb er toch een grote (stille) fan op gezet en dat scheelt behoorlijk (10 graden koeler).

Dan is er nog het gevaar van lekkage... water en stroom gaan niet goed samen.

Vaak zit op de radiator toch weer een fan, ook deze heeft twee fans (en een pomp), wat schiet er dus mee op?
Verder zie ik bij deze koeling dat het water van de eerste naar de tweede kaart gaat, je tweede kaart krijgt dus het warme water van de eerste om te koelen....?
Als de stroom nu via Y gesplitst zou worden zodat beide koel vers water zouden krijgen, maar zo?

Word dat water dan zo erg verwarmd,? en mijn CPU blijft een fan houden... alleen de grafische kaarten worden bij mij iets van 100 Graden Celcius dus die zou ik dan graag water gekoeld hebben

Je CPU blijft geen fan houden met waterkoeling, maar de radiator wel. De koelvloeistof moet namelijk ook de warmte kwijt. Als je videokaarten nu zo warm worden, zou ik eens naar de airflow in je kast gaan kijken.

Je CPU blijft geen fan houden met waterkoeling, maar de radiator wel. De koelvloeistof moet namelijk ook de warmte kwijt. Als je videokaarten nu zo warm worden, zou ik eens naar de airflow in je kast gaan kijken.

Maar je kunt toch een Waterkoelings setje halen alleen voor de 2 GPU's?? of kan dat niet??

Ja dat kan, maar hou er rekening mee wat Withaar al aangaf:
Een water koelingssysteem is een gesloten geheel, waar je waterblokjes op aansluit om bepaalde onderdelen te koelen.

Maar het is toch wel gewoon mogelijk om 2 Gpu's achter mekaar te koppelen??

Ja, maar de warmte van de ene gaat naar de andere.

Ja, maar de warmte van de ene gaat naar de andere.

Maar... is dat erg dan? en hoe warm word dat water dan? Als ik dat doe met 2X een Geforce 7900 GS xxx? en ik ga NFS Carbon Spelen hoe warm worden ze dan ongeveer (met de fan word hij 100 Graden Celcius maar dat is dan wel de MAX (dit is 1X een 7900)) In mijn nieuwe zelfgebouwde PC komt de kaart in SLI

Laatst bewerkt:
Ik zie gewoon meerder problemen bij déze oplossing.

De omvang van het geheel is erg klein, relatief weinig water dus.
Nu zitter er twee fans op de radiator, ze geven drie voorbeelden van waar je de radiator zou kunnen plaatsen. N.b de fans zijn bedoeld om de warmte af te voeren van de radiator, het is geen koeling zoals in een koelkast. Kouder dan de omgevingstemperatuur krijg je het met deze set dus niet.

1. op de plek van een vrij slot... zonde van je vrije slot, maar e.a. zit dus in je kast waar ook de warme lucht van je CPU (als je die niet ook via Waterkoeling gaat doen) is, binnen in de kast is het dus zo'n 35 graden, hoe moet nu dat water gekoeld gaan worden in een omgeving die al warm is. Dan gaat het ook nog eens van de eerste naar de tweede video kaart, tegen die tijd kan het water je videokaart lekker op temperatuur houden :confused:
Voordeel t.o.v. gewone fans op de videokaart is er dus nauwelijks en je raakt een slot kwijt.

2. ergens in de kast tegen de wand aan, dan moet je dus zelf gaan boren als er niet al een standaard voorziening in je kast voor is, maar op zich schijnbaar nog de beste oplossing.
Probleem is wel dat je de ventilatie gaten in je kast daarmee niet meer kunt gebruiken om koele lucht voor je CPU in je kast te krijgen. :rolleyes:

3. ... in een vrije 3,5 bay... ja lekker tussen je harde schijven die 50 graden warm worden, ideale omgeving om water te gaan koelen! :shocked:

Ik ben niet principieel tegen water koeling of zo maar heb echt zware vraagtekens bij dit ontwerp.

Laatst bewerkt:
Dat slot maakt me dan nog niet zo veel uit.. kep er genoeg over en zoveel gaat er niet in... En als ik de CPU meeneem met de koeling... dan gaat toch nog alles achter mekaar door... Dus... wat is dan de beste manier om 2 grafische kaarten te koelen met water... 2 setjes?? word me denk ik te duur..

Het schijnt toch goed te werken, hier worden nog wel steeds casefans bij gebruikt om de airflow in de kast te behouden.
Bij de resultaten van de test valt dan ook gelijk op, dat bij luchtkoeling er ook één videokaart warmer wordt dan de ander omdat deze een slechtere airflow heeft vanwege de tweede kaart die eronder zit.

http://www.technic3d.com/article-49...erkuehlung-fuer-dual-grafikkarten-systeme.htm
http://www.casejunkies.com/index.php?upn=010001&hl_id=3091&page=4881

Dus ik kan deze halen ... ik hou wel wat casefans in de kast... de testresultaten op casejunkies waren ook erg goed... Of is het nog weer slimmer om dan ook de CPU mee te nemen..?? en moet de CPU dan voor of na de GPU's?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan