• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waterverbruik berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kolkman

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2014
Hallo,

Weet iemand hoe ik in excel kan uitrekenen hoeveel water een pomp verbruikt wordt als ik onderstaande gegevens heb?

Druk (45bar/650psi)
Buisdiameter (10mm)
Lengte van de buis ongeveer 20 meter
Opening van het spuitstuk (Orifice) (diameter 0,15 mm)
Aantal spuitstukken 10

Wat ik graag wil dat ik door het aanpassen van deze gegevens kan zien hoeveel liter water er dan per uur verbruikt wordt.

Groeten,
Eef

Dit is geen excelvraag, maar een procestechnische vraag.

Begin bijvoorbeeld hier maar eens met opzoeken van de juiste formules: http://www.pipeflowcalculations.net/

Kun je daarna terugkomen met de vraag hoe deze in excel te zetten als dat niet lukt.

Laatst bewerkt:
We geven hier altijd keurig antwoord op je vraag.

Antwoord op je vraag is in dit geval "Ja"

@RogerS: We blijven inderdaad (liefst) beleefd én to-the-point hier op het forum. :D
[Ik moest lachen om je posting.]

Tijs.

blijkbaar ben ik niet helemaal duidelijk geweest.

Ik heb zelf geen formule om het verbruik uit te kunnen rekenen met de gegevens die ik heb.
Ik heb hier wel op internet naar gezocht en ben heel veel tegengekomen maar die formules gaan verder dan wat ik nodig heb. En vragen om gegevens die ik niet weet/heb.
Deze formules houden rekening met verschillende vloeistoffen, hoogte verschillen en nog veel meer. Voor mij niet bekend en zo'n nauwkeurige berekening hoeft ook niet.

Het is voor mij niet te doen om deze formules om te bouwen.
Ik hoopte dat iemand op het forum dit wel kon of misschien zelfs een kant en klare had liggen.
Want ik dacht dat het met deze gegevens voldoende zijn om het verbruik te kunnen berekenen.

Je wil een simpel antwoord op een potentieel moeilijke vraag.

De inputgegevens die je tegenkomt worden niet voor niets gevraagd.
- Als je nozzle op 20m hoogte zit kan er minder water door de pijp als wanneer deze 20 m onder het ingangspunt zit.
- Hoe zit de configuratie van de spuitstukken, achter elkaar? Dan heb je achter elke spuitstuk een andere druk en dus debiet.
- Is het een rechte buis? Bochten, knikken, koppelstukken introduceren extra drukval en dus kan er minder door de leiding.
- De temperatuur van het water (medium) is van belang (viscositeit en dichtheid). Hoe viskeuzer (kouder) hoe minder makkelijk het door de leiding gaat.
- Materiaal van de leiding? Oud of nieuw?

Dit zijn vraagstukken waar ingenieursbureaus zich over buigen bij het ontwerp van leidingsystemen.

Maar ok, je wilt een simpel antwoord. Kijk dan bijvoorbeeld eens hier: http://www.calctool.org/CALC/eng/civil/hazen-williams_p. Als we even aannemen dat de orifice en alle appendages een extra weerstand in de leiding geeft van nog eens 20 meter. Ruim bemeten denk ik, maar ok je wilt snel resultaten. Pijpruwheid zet ik op 150 (koper, plastics). Met D=1 cm, L=40m, debiet van 0,85 L/s (3 m3/u) kom ik op een drukval van ca. 43 bar. M.a.w. als je dit debiet door deze configuratie pompt komt er vrijwel niets meer uit: de drukval is gelijk aan de voordruk. Als je niet de juiste leidingklasse hebt gebruikt knalt deze uit elkaar... Hoeveel je nu werkelijk in de praktijk zult gaan pompen hangt ook weer van van energetische overwegingen. Accepteer je meer elektriciteitsverbruik door de pomp voor extra debiet, of ga je een optimum zoeken.

Ik schat dat je in de praktijk zo 1 á 2 m3/u door het systeem kunt pompen. Maar dit is dus een ruwe schatting o.b.v. veel aannames.

PS kun je niets met de pompcurve? Als je zeker weet dat deze een druk van 45 bar aflevert dan kun je misschien hieruit aflezen wat het bijbehorende debiet is (hangt wel van type pomp af).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan