Je wil een simpel antwoord op een potentieel moeilijke vraag.
De inputgegevens die je tegenkomt worden niet voor niets gevraagd.
- Als je nozzle op 20m hoogte zit kan er minder water door de pijp als wanneer deze 20 m onder het ingangspunt zit.
- Hoe zit de configuratie van de spuitstukken, achter elkaar? Dan heb je achter elke spuitstuk een andere druk en dus debiet.
- Is het een rechte buis? Bochten, knikken, koppelstukken introduceren extra drukval en dus kan er minder door de leiding.
- De temperatuur van het water (medium) is van belang (viscositeit en dichtheid). Hoe viskeuzer (kouder) hoe minder makkelijk het door de leiding gaat.
- Materiaal van de leiding? Oud of nieuw?
Dit zijn vraagstukken waar ingenieursbureaus zich over buigen bij het ontwerp van leidingsystemen.
Maar ok, je wilt een simpel antwoord. Kijk dan bijvoorbeeld eens hier:
http://www.calctool.org/CALC/eng/civil/hazen-williams_p. Als we even aannemen dat de orifice en alle appendages een extra weerstand in de leiding geeft van nog eens 20 meter. Ruim bemeten denk ik, maar ok je wilt snel resultaten. Pijpruwheid zet ik op 150 (koper, plastics). Met D=1 cm, L=40m, debiet van 0,85 L/s (3 m3/u) kom ik op een drukval van ca. 43 bar. M.a.w. als je dit debiet door deze configuratie pompt komt er vrijwel niets meer uit: de drukval is gelijk aan de voordruk. Als je niet de juiste leidingklasse hebt gebruikt knalt deze uit elkaar... Hoeveel je nu werkelijk in de praktijk zult gaan pompen hangt ook weer van van energetische overwegingen. Accepteer je meer elektriciteitsverbruik door de pomp voor extra debiet, of ga je een optimum zoeken.
Ik schat dat je in de praktijk zo 1 á 2 m3/u door het systeem kunt pompen. Maar dit is dus een ruwe schatting o.b.v. veel aannames.
PS kun je niets met de pompcurve? Als je zeker weet dat deze een druk van 45 bar aflevert dan kun je misschien hieruit aflezen wat het bijbehorende debiet is (hangt wel van type pomp af).