Watt / RMS watt

Status
Niet open voor verdere reacties.

takumi

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2005
hoi,

ik en me kameraad hebben hier een discusie, weet niet of ik dit hier mag plaatsen, maar ik dacht mensen bij helpmij mogen altijd graag discuseren. aangezien ik sommige forums zie, Hoezit het nu met het aantal watt en watt rms voor boxen ,wroofers enz enz.

voorbeeld, een 800W box heeft een rms van 150W is het nu 150 watt wat je krijgt of 800watt

Het RMS vermogen is het vermogen dat continue geleverd kan worden (zonder dat er beschadiging optreedt)
Piek vermogen is een vermogen dat kortstondig geleverd kan worden.

jah okay, maar waarom dan die kortstondige levering?

Tja, ik ben geen expert op audio (hardware) gebied, maar ik weet vanuit vroegere jaren dat je een speaker kon opblazen met bepaalde soorten van muziek als je er te lang een te hoge piekbelasting op losliet.
Een stuk muziek dat een optimale continue belasting veroorzaakt bij een speaker wil wel eens "uitschieten" met bepaalde dingen. Denk bijvoorbeeld aan housemuziek waarbij je alleen maar de (voor zover aanwezig) ledjes in de gaten hoeft te houden bij elke "bonk" -> die schieten dan naar piekwaarden.
't klinkt misschien deskundig, maar dat ben ik echt niet op dit terrein.
Misschien is een voorbeeld met een menselijke arm/hand nog beter :
pak maar eens 2 pakken suiker (van 1 kilo per stuk) en strek 1 arm/hand recht voor je uit. Leg die pakken suiker er maar eens op. Kortstondig houd je dit wel vol, maar na een minuutje of zo gaan je spieren trillen en moet je je arm laten zakken. Had er 250 gram gelegen dan houd je het wellicht 3 jaar vol om zo te blijven staan.

Laatst bewerkt:
ahha, okay het komt er dus opneer dat je eigenlijk ervanuit moet gaan dat je rms je belasting is.. als we het goed begrijpen.

Hangt ervan af hoe je het wil lezen,
nogmaals, je hebt continue belasting (RMS) en je hebt piekbelasting, beide is een vorm van belasting, alleen de ene kan veel langer worden volgehouden.

.... nog een aanvullinkje,
we praten eigenlijk verkeerd over de speakers. Speakers "leveren" geen vermogen, enkel een versterker levert vermogen. Het Wattage bij speakers geeft de belastbaarheid aan en niet het geleverde vermogen van de speaker, immers, een speaker "levert" geen vermogen.

Het piekvermogen is een kreet die de fabrikanten eigenlijk bedacht hebben. Er zijn een hoop mensen die 'vallen' voor grote getallen, als je nou een speakersetje moet verkopen met een vermogen van 3 Watt RMS(meeste goedkope pc speakers) of van 'wel' 150 Watt PMPO, de meeste vallen dan voor de 150 Watt. Alleen die 150 Watt is het moment dat de speakers letterlijk nog net niet uit elkaar springen, de geluidskwaliteit wordt dan al helemaal niet meer naar gekeken, het gaat er puur om of ze het nog doen. Je hebt zelfs grote kans dat speakers van 150W PMPO een slechtere geluidskwaliteit leveren als degene van 3w RMS. Als je het RMS vermogen van de 150W PMPO zou gaan bekijken is dit misschien maar 2 W.
In mijn ogen is PMPO totaal niet interessant, RMS daarintegen wel.

ah okay, bedankt voor het juist plaatsen van dit bericht:thumb:

En jah okay speakers leveren geen vermogen, maar daar ging het niet over ging over het rms en watt.

maar het rms is dus eigenlijk waar je van uit moet gaan.:thumb:

bedankt allen

Idd.MMS.

Geen dank en wie heeft jullie discussie "gewonnen" ? ;) :D

Laatst bewerkt:
mms? er staat gewoon rms lijkt alleen verwarrend door de kleine letters.

maar ik was de winnaar. hij had me bijna wel overtuigd dat ik geen gelijk zo hebben, maar dankzij jullie heb ik me gelijk gehouden :thumb:

watt/rms

in principe meet men het rmsbij 8ohm.
dan krijg je juiste vermogen.
versterker 8om luidsprekers 6ohm kan ook tot beschadiging van versterker lijden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan