WD element 1TB externe schijf kapot?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scathach

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2015
Eergisteren werkte mijn WD element externe schijf nog prima. Gister kon ik vervolgens de externe schijf niet meer openen/accessen. Ik kreeg dan een I/O foutmelding. Vervolgens heb ik via de cmd van windows de command chkdsk getest om te kijken of dat het probleem kon oplossen. Voorheen heb ik ook gecheckt of het aan de kabel lag, dit was niet het geval. De chkdsk command werkte niet op mijn laptop, die gaf aan dat de schijf 'raw' was, terwijl op mijn computer die scan wel werkte. Het probleem dat ik ondervond was dat hij tijdens stap 2 er mee stopte. Ik kon er na wel de externe schijf openen, maar de schijf mistte heel wat data, terwijl via windows verkenner er 23.5gb van de 935gb nog maar vrij was. Er stond op de schijf (van wat er nog over was/gezien kon worden) rond de 55gb nog op. De schijf inpluggen en vervolgens laten scannen en reparen op beschadigde sector liep er na vast/ging niet verder. Als ik de schijf nu open, kom ik er wel in maar heb ik geen acces om in de folders te komen.

Nu ben ik (op dit moment bezig met het scannen op errors met het programa HD Tune Pro (trial). Ik zie tijdens de scan bad sectors (rode blokjes = damaged). En per bad sector geeft het een error op x mb.

Moet ik er van uit gaan dat ik mijn data kwijt ben en dat de externe schijf niet meer te redden valt of zijn er nog opties die ik kan proberen?

Wat je kunt doen is per direct stoppen met allerlei tools proberen. De schijf lijkt aan het eind van zijn leven te zijn. Alles wat je probeert kan het mogelijk erger maken.

Vervolgens neem je een tool (bijv. IsoBuster) die een 1-op-1 kopie van je schijf kan maken. Daarna kun je vanuit die kopie proberen de data verder te herstellen.

Of als maar nergens wat lukken zal als ik jouw was, nog altijd je kan zelf evt. zonder veel moeite met Docking Station data redden, maar en ook op die manier je moet wel HD
eruit van behuizing halen rest gaat vanzelf ..

Kijk even voor iets meer INFO --->> KLIK !

Laatst bewerkt:
Dat klopt ook .........helaas :(

Mocht op die manier niet lukken dan is HD volgens mij echt kapot en onbruikbaar ........

Ronix zal gelijk hebben dat u de schijf uit zijn behuizing halen moet en eerst eens aansluiten direct op een computer of middels een USB dock of USB hulpkabel en bijbehorende voeding. Deze USB hulpjes moeten echter wel geschikt zijn voor de door u gebruikte Windows versie want anders heeft u het zelfde probleem en heel veel van deze oplossingen werken alleen op Windows XP.

Dit lijkt mij een herkenningsprobleem van USB, drivers of hardware, te zijn. Het is nog niet verloren en met de schijf mogelijk niets aan de hand. Zolang er geen programma's op los worden gelaten ten minste.

Wanneer u de schijf uit de behuizing haalt dan zou u goed moeten kijken of de korte interne kabel er niet gedeeltelijk los opgeschoven gezeten heeft. Het apparaat heeft een klein printplaatje dat even bestudeerd moet worden met een vergrootglas maar het aansluiten van de schijf direct op een computer geeft uitsluitsel.

Ik heb geprobeerd met isobuster geporbeerd een kopie te maken, dat lukte niet helemaal (isobuster liep vast als ik rechtermuisknop deed (waardoor ik niet extract kan kiezen)).

Met Testdisk probeer ik nu de files te lezen. Ik ben nu bij het scherm dat ik de type kan veranderen, list files en enter om door te gaan. Ik heb op P gedrukt, maar er gebeurt nog niks (ik neem aan dat hij nu alles probeert te weergeven in testdesk?). Op continue drukken doet niets op dit moment.

Laatst bewerkt:
Je moet geen type veranderen......

Lees de gebruiksaanwijzing even.
Na Analyse geen optie "backup"?

Let maar alleen maar op dat je niet te lang en met zooveel handmatige 'n testjes programma's bezig bent, en pogingen om data handmatig reden HD met verkeerden handelingen nog meer beschadigd kan raken :( en je zal uiteindelijk data met Docking S. ook niet meer redden kunnen ..

Stel maar dat onlesbaar op PC Externe-HD nog niet beschadigd is ... ?

Laatst bewerkt:
Je moet geen type veranderen......

Lees de gebruiksaanwijzing even.
Na Analyse geen optie "backup"?

Mijn fout, hij was nog niet klaar met analyseren (ik drukte gelijk op stop.. *facepalm*). Zal weer reageren zodra de analyse klaar is, zal even duren.

*Tenminste dat 'analyse cylinder' geeft denk ik aan hoe ver hij is?

Laatst bewerkt:
Idd, je kunt erna ook quick seach gebruiken als die wordt aangeboden en dan heb je als het goed is de optie listen files.

Je kunt alleen doen wat ervoor staat, alleen "load Backup" in dat voorbeeld.
Heb je ook een screenshot van je eigen schijf?
Via Paint en TinyPics b.v. te plaatsen.

Je kunt alleen doen wat ervoor staat, alleen "load Backup" in dat voorbeeld.
Heb je ook een screenshot van je eigen schijf?
Via Paint en TinyPics b.v. te plaatsen.

Ik kon bij wat files. Ik heb ze vervolgens geselecteerd en zit nu hier:
http://i.imgur.com/a12ZOCP.png
Hoor ik nu te wachten na het drukken op C? Er komt namelijk geen ander scherm/tekst.

*Het duurde even maar ik zie nu groene tekst dat hij bezig is met het kopiëren.

Laatst bewerkt:
Dat zijn maar 2 files.

En dit doe je terwijl de schijf via USB is benaderd?
Niet alle externe schijven zijn in een PC te hangen omdat de interface niet universeel SATA is maar dat is nog een optie, vaak kun je er dan meer mee.

Als de schijf beschadigd is kan men het beste een "image" maken van de defecte hd.
Onder Linux is ddrescue het beste programma voor het maken van een image, het is geen standaard programma, maar moet worden geinstallleerd.
Zoekt op de schijf naar bruikbare sectoren en probeert ook "bad sectors" te herstellen, lees hier meer.

De schijf waar de image op moet komen moet NTFS geformateerd (geen FAT) zijn, zodat later onder Windows recovery software gebruikt kan worden.
Je moet eerst de schijf waar de image op moet komen mounten, dus gewoon openen, zodat de inhoud zichtbaar is.
Data recovery is niet simpel en kost aardig wat geld en er is veel kennis (en een hoop geduld) voor nodig, dus denken dat je dat zelf allemaal gratis in een uurtje kan doen is echt een illusie.
En een "computerzaak" heeft misschien veel verstand van computers, maar weten meestal weinig van data recovery.

Zonder kennis van Linux is zelf doen af te raden. Een verkeerd commando kan onherstelbare gevolgen hebben!!!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan