WD MYCLOUDEX2ULTRA hoe disk vernieuwen

FKO

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2024
Besturingssysteem
W 11
Office versie
2021
Hallo, Mijn NAS geeft een storing op Disk 1 werkt nog wel goed maar ik wil een crash voor zijn .Er zitte nu 2 wd red plus in van 4Tb en ik wou eigenlijk naar 6Tb. Nou zegt Chatgpt dat de storing schijf 4Tb er uit en en een 6 Tb er in Nas formateerd de nieuwste schijf automatisch naar de kleinste grootte . Naar de plaatselijke PC shop, die zegt dat kan helemaal niet je moet er direct 2 andere schijven in doen. Wie heeft er gelijk en hoe nu verder? Gr Freek

Heb je de NAS bij installatie ingericht als RAID of als JBOD?

In een RAID/SHR-configuratie met redundantie betekent een 'gedegradeerd volume' dat één schijf defect is, terwijl de andere nog werkt en uw gegevens veilig bewaart. U hoeft alleen de defecte schijf te vervangen.

Als uw NAS is geconfigureerd in een RAID/SHR-opstelling, betekent een werkende schijf 1 met een foutmelding dat uw volume waarschijnlijk "gedegradeerd" is, maar uw gegevens nog steeds veilig zijn. Om een crash te voorkomen, maakt u onmiddellijk een back-up van uw cruciale gegevens, voert u een uitgebreide S.M.A.R.T.-test uit om de schade te bevestigen en bestelt u een identieke of grotere vervangende schijf. Volg deze stappen om een defecte NAS-schijf veilig af te handelen:

1. Maak onmiddellijk een back-up
Voordat u de schijven aanraakt, moet u uw gegevens beveiligen. Ga er niet vanuit dat RAID een complete back-upoplossing is.Kopieer belangrijke bestanden naar een externe schijf die rechtstreeks op uw computer is aangesloten.U kunt ook ingebouwde NAS-tools zoals Hyper Backup gebruiken om een back-up te maken op een secundaire externe schijf.

2. Controleer de schijfstatus (S.M.A.R.T.-test)
Controleer of de fout tijdelijk is of dat de schijf fysiek defect is.Log in op uw NAS (bijv. Synology DSM, QNAP of ASUSTOR-dashboard). Ga naar Opslagbeheer -> HDD/SSD.Selecteer Schijf 1, klik op Gezondheidsinfo of Test en voer een uitgebreide test uit. Als de test slechte sectoren of de status "Mislukt" aangeeft, is het tijd om de schijf te vervangen.

3. Schaf een vervangende schijf aan
Koop een vervangende harde schijf die geschikt is voor NAS-gebruik (zoals Western Digital Red of Seagate IronWolf). Zorg ervoor dat de nieuwe schijf dezelfde of een grotere capaciteit heeft dan uw huidige Schijf 1.

4. Vervangen en opnieuw opbouwen
Zodra uw vervangende schijf is geleverd, volgt u de standaard vervangingsprocedure voor uw NAS-besturingssysteem (bijv. Synology DSM):Schakel de NAS uit (als uw model geen hot-swapping ondersteunt). Verwijder de defecte Schijf 1 en plaats de nieuwe schijf. Schakel de NAS weer in, log in en ga naar Opslagbeheer. Selecteer uw opslagpool en klik op Herstellen.De NAS begint met het opnieuw opbouwen van de RAID-array om de gegevens van Schijf 2 naar uw nieuwe Schijf 1 te kopiëren. Dit proces kan enkele uren tot een hele dag duren.

Bron: AI 2026

De uitgebreide test zegt dat alles in orde is. De NAS is een WD MyCloudEx2Ultra in Raid 1.
Mijn PC boer zegt dat elke NAS heel specifiek in schijven accepteren is. Is bovenstaande de info niet te algemeen

Mijn NAS geeft een storing op Disk 1
Welke error, melding krijg je?

Mijn PC boer zegt dat elke NAS heel specifiek in schijven accepteren is.
Begrijp jij die opmerking? Wat kun je daar dan mee?

Bij elke NAS zit toch een handleiding/manual e.d.

Wat heb je te zoeken bij een plaatselijk pc boer als je een probleem voorlegt op een forum. Blijkbaar geloof je beide niet. Volgens mij zijn hier wel mensen die ervaring met deze materie hebben.

Ik ben geen expert in WD NASsen. Stap 1 Zorg dat je een goede backup hebt van je hele NAS.

In principe kun je in een RAID configuratie een grotere schijf gebruiken. Echter gaat bij RAID de extra ruimte niet gebruikt worden. Maar het werkt wel.

Nooit een uitgebreide test op een falende disk uitvoeren voordat je een geteste backup van de data hebt. De testen zijn nogal intensief en kunnen het laatste zetje zijn waardoor een schijf het definitief begeeft.

Terug
Bovenaan Onderaan