WD Sentinel DX4000

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Nadat mijn problemen met de Mycloud gelukkig zijn opgelost, wil ik een poging wagen om mijn antieke WD Sentinel DX4000 een nieuw leven te geven.
Oorspronkelijk werden die dingen geleverd met Windows Storage Server 2008 R2 Essentials. maar die is inmiddels al 5 jaar end of life en ook WD is ondersteuning allang gestopt. Dus zelfs een recovery iso kunnen ze niet meer leveren.

Maar het is een 4 Bay dus nog steeds interessant, zeker omdat je voor een lege 4 Bay zonder harddisks al snel 400-500 Euro neertelt.

Ik hoop dat er hier iemand is die al wat ervaring heeft met deze NAS, want ik loop tegen 2 problemen aan :

Poging 1 : Openmediavault installeren vanaf een PC op een lege harddisk en deze in de DX4000 stoppen = boot niet (0xd9 error)
Poging 2 : bookworm installer van Github op stick en DX4000 opstarten = krijgt wel IP maar geen SSH

Ik wil het liefst niet solderen omdat ik geen ervaring heb met dergelijke kleine dingen

Ik hoop dat iemand nog tips heeft, want weggooien zou ook zonde zijn en de interne 4 GB Ram moet voldoende zijn om als standaard nas (ik hoef geen streaming) te draaien.

Dit is dan wel interessant om er Ubuntu op te krijgen:

Dat heb ik geprobeerd. Hij heeft 2 opties. De ene valt af omdat je dan moety solderen en eeb USB > TTL interface moet kopen.

Bij de andere loop ik vast op het moment dat ik de DX4000 opstart met die USB ISO. hij krijgt dan netjes zijn IP adres en is te pingen, maar accepteert geen SSH verbinding (connection refused)

Op pagina staat halverwege iets over wel kunnen pingen maar geen ssh.

Pings but won't SSH​

If you encounter this problem, please open an issue. I haven't checked what causes this, but I have found it is similar to the Kernel modules error message, and requires a refreshed ISO file to be built and released by myself.

Terug
Bovenaan Onderaan