webpagina iframe benaderen via adresbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.
ja ik weet even niet zo goed hoe ik anders zou moeten uitleggen...

Ik snap niet waarom je geen hyperlinks kan maken. je bezoekers moeten alle url's weten wil je het doen zoals je het zegt..

To frame or not to frame? PHP!

Gokje wagen... ;)
De pagina-opzet is iets als bv.:

pagina-opzet.png

Bedoeling is, dat over de hele site de header, de linkerkolom en de footer hetzelfde blijven.
De content is het deel waar telkens de "echte" inhoud van die ene pagina in staat.

Om de pagina's van hierboven in de browser van de bezoeker te krijgen, moet in de html van elke pagina steeds dezelfde code van header, zijkolom en footer worden geplakt.
  • En als er iets in header, zijkolom of footer verandert, moeten die veranderingen óók op elke pagina worden doorgevoerd.
  • Hoe groter de site, des te lastiger, tijdsintensiever en meer kans op vergissingen.
Dit struikelpunt kan op een paar manieren vermeden worden *).

1. De frame-truc
Hierbij is er maar 1 pagina, en is het dus maar 1 keer nodig om de code van header, zijkolom en footer er in te zetten.
Het gedeelte "content" hoort niet bij de pagina, maar is als <iframe> een doorkijkvenstertje naar een andere pagina.
Met een wisseltruc wordt steeds de pagina in het doorkijkvenstertje verwisseld.

2. Laat php het werk doen!
PHP is een snufje op de server, waarmee van alles en nog wat gedaan kan worden vóórdat een aangevraagde webpagina naar de bezoeker gezonden wordt (de P is van "Preprocessing").
Eén van de dingen die php goed kan, is: inplakken! :)

• De code van header, zijkolom en footer wordt 1 keer als html-fragment geüpload naar de server.
  • Elke pagina is een echte pagina (met dus een eigen URL), en daarop staat een verwijzing naar die fragmenten.
  • Elke pagina krijgt de uitgang .php in plaats van .htm of .html
  • Klaar! De PHP-machine op de server plakt de fragmenten er automatisch in.
  • Verandering van header, zijkolom of footer? Fragment aanpassen, uploaden, en het staat per direct op alle pagina's!

=======
Hoe ziet een fragment er uit?
Gewoon de uit de pagina geknipte code, bv. als de header van elke pagina hetzelfde is:
HTML:
<div id="header">
    <h1>Mijn Mooie Meesterwerk</h1>
    <ul>
        <li><a href="index.php">Home</a></li>
        <li><a href="kunstjes.php">Kunstjes</a></li>
        <li><a href="contact.php">Contact</a></li>
    </ul>
</div>
Dit sla je kaal op in een documentje met de .htm uitgang (dus alleen het bovenstaande, zonder <head>, <body> enz.), bv.: header.htm.
Dit header-fragment kan je meteen uploaden naar een geschikt mapje, bv. "toebehoren".

Hoe ziet een php-verwijzing er uit?
Dat is op de plaats waar het uitgeknipte fragment stond, een php-regeltje met de opdracht "fragment svp insluiten":
PHP:
<?php include("toebehoren/header.htm"); ?>
Dit kan je met alle pagina-onderdelen doen die hetzelfde moeten blijven.
En dan de pagina waarin dat include-regeltje staat, hernoemen met de .php uitgang en ook uploaden.

... wordt maar eens tijd dat ik me echt ga verdiepen in php...
Is altijd meegenomen, maar meer dan dit ene regeltje php hoef je niet te weten! ;)

=======
Conclusie:
Als je kunt knippen en plakken, kan je met php een prachtige frame-loze site maken. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

*) Bij bv. Dreamweaver kan je de code van header, zijkolom en footer in het "non-editable" .dwt template zetten, dan ben je er ook van af. Maar dat werkt veel omslachtiger dan met php > bij een veranderd Dreamweaver-template moet elke pagina van de site opnieuw geüpload worden (en de server staat vol met telkens dezelfde brokken code). Met de php-oplossing hoeft dat niet. Zie in dit topic waarom dit zo is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan