Webpagina incompatibel met IE

Status
Niet open voor verdere reacties.

NielsDesmet

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2008
Ik ga even een zipje uploaden, een complete webpagina (van een schoolproject) opgeslagen met firefox.
Het probleem is dat die pagina perfect wordt weergegeven met firefox en google chrome, maar met IE8 ziet hij er wel heel lelijk uit. De voornaamste problemen zijn dat de pagina niet wordt gecentreerd, enkel het rechtse deel van de knoppen wordt getoond, en je kan niet op de knoppen klikken.
We hebben er al uren op zitten zoeken, maar onze code lijkt perfect... We zitten vast! :confused:

Kan iemand er even naar kijken en ons op het juiste pad zetten?

IE en css zijn geen gebruiksvriendelijke combinatie.. geef eens een link en vooral de code van het css.. Dan kunnen we er hier wat meer mee..

Oh? Ik dacht nochtans dat ik een bijlage had geupload o.O
Tja ik kan er nu even niet aan want ik ben niet meer op school :(
Ik zal morgen eens opnieuw proberen. Spijtig genoeg kan ik geen online link geven...

Oeioeioei, ik heb de bestanden bekeken, maar dat ziet er niet best uit.
* De html is volstrekt onoverzichtelijk. Om het overzichtelijk te maken moet je inspringen en weer teruggaan:
HTML:
<div>
     <div>
          <form>
               <input>
               <input>
          </form>
          <div>
               <p></p>
          </div>
     </div>
</div>
Op die manier kun je makkelijker zien waar 'n fout staat.
Om te beginnen moet je dus eerst de code fatsoeneren, want met regels die vele schermen breed zijn is echt niets te beginnen.
* In de bestandsnamen en paden komen hoofdletters en spaties voor. Dat is op Windows geen probleem, maar op de meeste servers wel. Je moet de hoofdletters in bestandsnamen en paden vervangen door kleine letters.
Verder moet je alle spaties in bestandsnamen en paden vervangen door _ of -. _ als het eigenljk één woord is, - als het eigenlijk twee woorden zijn (over-ons.html)
* In de id's en classes gebruik je hoofd- en kleine letters. Daar zijn geen regels voor, waardoor browsers ze verschillend uitleggen. Om die reden moet je alleen kleine letters gebruiken, dan leggen alle browsers ze hetzelfde uit.
* Zo op het oog lijkt de css veel en veel te veel voor zo'n kleine pagina. Maar dat hoeft op zich geen fouten op te leveren, is alleen lastiger te onderhouden en zo.

Dit zijn allemaal dingen die (serieuze) fouten kunnen opleveren, dus dat moet eerst worden gerepareerd. Het kan best zijn dat IE 8 'n class niet herkent vanwege 'n hoofdletter.

Als dat allemaal is gedaan, moet er 'n doctype bovenaan de pagina worden gezet:
HTML:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
   "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Dat moet de allereerste regel zijn, er mag zelfs geen spatie of lege regel boven staan.
Met deze regel moet je beginnen, nog voor je iets van html erin zet. Als je deze regel namelijk later gaat toevoegen, is er 'n grote kans dat de hele lay-out niet meer klopt. Maar zonder deze regel is er 'n grote kans dat elke browser de pagina anders gaat weergeven, dus hij is absoluut noodzakelijk. Het kan dus zijn dat je, nadat er 'n doctype boven staat, alles weer opnieuw op de goede plek moet gaan zetten en zo.

Vervolgens kan de pagina door de validator worden gehaald. Voor de html op
http://validator.w3.org/
en voor de css op http://jigsaw.w3.org/css-validator/
In de validators wordt ook nog 'n serie fouten aangegeven. Ook die moeten er eerst uit.

Als dit allemaal is gedaan, dan is de fout - als je heel veel geluk hebt - verdwenen. En anders kunnen we nu gaan kijken wat er verkeerd is.
Ik begrijp dat dit 'n behoorlijke hoeveelheid werk is, maar zoals de code nu is is het echt onmogelijk naar 'n fout te gaan zoeken.
Als je heel veel geluk hebt meldt zich hier nog 'n goede ziel die het voor je doet, maar dat is afwachten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan