Webserver voorrang geven in het netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

KaY.NL

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2004
Goedemorgen,

Ik heb krijg thuis binnenkort een synchrone 100mbit lijn. Hier wil ik mijn webserver achter hangen. Het probleem is alleen dat ik ongeveer 10 andere computers op die lijn heb zitten die nog al eens flink downloaden. Graag wil ik het volgende bereiken:

- 50Mbit voor de webserver vrijhouden
- de overige 50Mbit toekennen aan de 10 desktop pc's.

Dus... hoe kan ik de webserver voorrang geven op de internet-lijn? Dit om te voorkomen dat door het downloaden van mijn huisgenoten de lijn dicht gaat zitten.

Iemand een idee?

Groeten,
Kay

Dan zou je aan 'traffic shaping' moeten gaan doen, iets wat de doorsnee SOHO router thuis niet kan :)

Dus, dan zou je gelijk in het hogere segment qua routers e.d. gaan komen, en ik geloof dat je dat niet echt wilt :)

Als dat de enige mogelijkheid is, dan moet dat maar. Er is toch vast wel een goedkoop routertje te vinden die een traffic shape functie heeft?

Mod-[Edit] Onnodige quote verwijderd. Klik “Reageer op vraag” ipv “Quote”. [/edit]
.

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn routers met een QoS functie, maar of dat genoeg is... daarbij komt dat je dan niet de snelheid in kan stellen. Kun je niet je webserver als router instellen en dan bijvoorbeeld NetLimiter erop installeren ? De webserver staat immers altijd aan, en met NetLimiter kan je wel de snelheid van het netwerkverkeer reguleren/begrenzen.

De server als router instellen kan ook. Ik weet alleen niet of dat makkelijk gaat. De bekabeling omleggen is iig geen optie...

Er zijn routers met een QoS functie, maar of dat genoeg is... daarbij komt dat je dan niet de snelheid in kan stellen. Kun je niet je webserver als router instellen en dan bijvoorbeeld NetLimiter erop installeren ? De webserver staat immers altijd aan, en met NetLimiter kan je wel de snelheid van het netwerkverkeer reguleren/begrenzen.

QoS (Quality Of Service) .. Is iets anders als packet shaping, en laatst genoemde vindt je niet terug in de routertjes bedoeld voor 'thuis gebruik' ;)

Suc6! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan