Webserver / Website

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast3913

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2006
Beste mede forumgangers,

Ik wil van een oude computer een server maken en qua software lukt dat wel.
maar nu zit ik met een probleempje. Hoe kan ik een domeinnaam registreren (bijvoorbeeld: www.julesgraus.nl) en deze doorsturen naar het ip adress: 84.28.170.15. Als mn webserver aanstaat en ik ga naar dat ipadress dan kom ik uit op mn website. Er moet gewoon een naam voor zijn voor dat process maar ik weet niet wat. Ik wil gewoon. www.julesgraus.nl zo goedkoopmogelijk aan mijn ip adress binden? suggesties, help?

Nog een andere vraag: wat is nou eigenlijk het verschil tussen een normale windows en windows server. Of laat me de vraag anders stellen: waarom zou ik voor een windows server versie kiezen als ik mn doelen ook met bijvoorbeeld windows xp kan bereiken.

Alvast bedankt,

Jules. :thumb:

Hostingdiscounter.nl:

Kan ik mijn domeinnaam naar een externe lokatie laten wijzen?

Uw antwoord:

Ja dit is mogelijk. U kunt tijdens de registratieprocedure een IP-adres of URL opgeven waar het domein naar moet verwijzen.

Als u deze instelling wilt wijzigen kunt u met uw gebruikersnaam en wachtwoord inloggen op onze website. Onder het kopje -Mijn domeinnamen- kunt u het betreffende domein aanklikken en de gewenste nieuwe lokatie instellen.

U kunt per email aan XXXXXXXXX tevens een wijziging voor de MX- en A-records aanvragen zodat u bijvoorbeeld thuis ook een mailserver kunt draaien.

Voor deze services brengen wij geen extra kosten in rekening!

Laatst bewerkt:
Windows server is stabieler, waardoor je site langer in de lucht is. Een gewone XP versie moet je toch al gauw eens in de week rebooten voor updates e.d. of omdat ie crasht.

Niet dodelijk voor een kleine site, maar wel heel erg storend voor een grote, die liever gewoon de site altijd online hebben, zonder dat er continu iemand op moet letten of de computer niet gecrasht is of geen verbinding meer heeft oid.

Zelf zit ik ook bij hostingdiscounter; erg goede service, en een redelijk goedkope prijs.

Het werkt zo: je registreert daar een domeinnaam (bv: www.mijnnaam.nl). Als je order verwerkt is, kan je bij de instellingen van dat domein (inloggen bij hostingdiscounter, uit het menu 'mijn domeinen' selecteren) opgeven wat er mee moet gebeuren. Dan kies je 'doorwijzen naar ip-adres' en typ je je remote IP in (dat is, die van www.whatismyip.com bijvoorbeeld). Nu, wacht even een uurtje, en als het goed is kan je naar www.mijnnaam.com en kom je op je eigen website.

Als het niet lukt, kan het zijn dat je je poorten nog moet openzetten. Zie daarvoor http://portforward.com/

:thumb:

Met de opmerking dat dit alleen werkt als je van je provider een vast ip-adres hebt gekregen Bij mijn kabelaar wisselde het nogal eens als ik me goed herinner...

Hmmmzzz..... Ok. Ports forwarden kan ik. Maar ik weet niet zeker of ik een vast ip heb. denk het wel want het lijkt nog altijd het zelfde. maar erg goed let ik er niet op.
als je een dynamisch ip hebt, met welke frequentie veranderd het dan?

Ik zal dan gaan voor een windows server versie.

Dus bij hostingdiscounter ben ik voor een .nl domein dus voor 5.95 euro per jaar helemaal klaar? Heb ik dan nog iets te maken met dataverkeer waarvoor ik moet betalen ofzo?

En als ik het goed begrijp hebben ze ook een mailserver? Zodat als ik bijvoorbeeld wordpress, phpbb en/of smf gebruik de mailtjes ook naar mijn email adress worden doorgestuurd als iemand zich registreerd ofzo?

Bedankt voor jullie info. Prachtig!

Misschien een idee, Appserver? :p En een domein aanmaken wie naar je site linkt..

Nee, gewoon alles zelf. Ik kan een mysql server opzetten samen met apache en php. Heb alleen nooit echt succes gehad met een mailserver. heb mercury gehad maar had er altijd ruzie mee :)

Dus bij hostingdiscounter ben ik voor een .nl domein dus voor 5.95 euro per jaar helemaal klaar? Heb ik dan nog iets te maken met dataverkeer waarvoor ik moet betalen ofzo?

Okay, je moet even een paar dingen uit elkaar halen. Korte uitleg:

1. domeinnaam (www.mijnnaam.com): dit is niet meer dan jezelf in het grote telefoonboek van het internet inschrijven. Ofwel, iedereen kan dan vinden dat www.mijnnaam.com eigenlijk xxx.xxx.xxx.xxx (je ip) betekent. Dit kost zo'n 10 euro per jaar (hostingdiscounter dus 6 euro, + btw, is zo'n 8 euro per jaar.)
2. hosting is de computer (server) welke op een bepaald IP zit en verbindingen accepteerd. Ofwel: iemand zoekt in t telefoonboek 'www.mijnnaam.com' op, vind het ip, gaat naar het ip, en vraagt dan aan de server: geef me je pagina. Dit kan je kopen, maar ook zelf doen (wat jij dus wilt doen). Kosten varieeren heel erg, kan ook gratis (google 'free webhosting') maar als je het zelf doet is t dus gratis (behalve stroom/internet kosten!)

Verder weet ik niet hoevaak een ip veranderd, maar als je een dynamische (veranderende) hebt, zou ik voor andere hosting gaan (gratis of gekocht).

En als ik het goed begrijp hebben ze ook een mailserver? Zodat als ik bijvoorbeeld wordpress, phpbb en/of smf gebruik de mailtjes ook naar mijn email adress worden doorgestuurd als iemand zich registreerd ofzo?
Een mail wordt via de server verstuurd; dus je zult iets van SMTP support moeten hebben op je server.

Een korte recap:
een domeinnaam kopen (hostingdiscounter) levert je niets anders op dan je webadres (www.mijnnaam.com) gelinkt aan een ip (xxx.xxx.xxx.xxx).
hosting is een server (pc) die aanstaat en dus aan browsers data geeft, welke ze aanvragen.

Ohja, ik bedenk me net dat ik een voorbeeldje kan geven:
mijn pc (die ik als server gebruik) draait Apache, mysql en php. Mijn ip is 82.168.165.206 (klik). Zoals je ziet, als je er heen gaat, krijg je mijn site. Nu, ik heb dus een domeinnaam gekocht: http://void-studios.com. Zoals je ziet bereik je dus precies hetzelfde; alleen is een domeinnaam makkelijker te onthouden dan een rij getalletjes.

:thumb:

Laatst bewerkt:
Hmmmzzz..... Ok. Ports forwarden kan ik. Maar ik weet niet zeker of ik een vast ip heb. denk het wel want het lijkt nog altijd het zelfde. maar erg goed let ik er niet op.
als je een dynamisch ip hebt, met welke frequentie veranderd het dan?

Meestal veranderd het als je een tijd lang geen verbinding met het web hebt omdat je router of pc uit staan. Maar ik geloof dat in nederland de meeste providers een vast IP aanbieden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan