Webservice gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

thomasw

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2009
Berichten
65
Hallo,

Ik heb een programma geschreven in vb.net wat een webservice moet aanroepen, en die webservice voert dan een bepaald script uit (ook in vb.net).

Nou is het niet helemaal af. Het enige wat ik nog moet weten is hoe je de webservice moet aanroepen en dan strings meesturen, die de webservice gebruikt in zijn handeling en hoe ik het antwoord van de webservice moet verwerken. Het programma moet de webservice aanroepen als ik op een button klik.

Als voorbeeld heb ik een programma dat via een webservice een email moet verzenden.
De service reference heb ik 'ServiceProxy' genoemd en de webservice heet Mailservice.asmx.

Het script wat de webservice uitvoerd, staat hieronder:

Code:
Imports System.Web.Services
Imports System.Web.Services.Protocols
Imports System.ComponentModel
Imports System.Net.Mail

' To allow this Web Service to be called from script, using ASP.NET AJAX, uncomment the following line.
' <System.Web.Script.Services.ScriptService()> _
<System.Web.Services.WebService(Namespace:="http://tempuri.org/")> _
<System.Web.Services.WebServiceBinding(ConformsTo:=WsiProfiles.BasicProfile1_1)> _
<ToolboxItem(False)> _
Public Class Mailservice
    Inherits System.Web.Services.WebService

    <WebMethod()> _
    Public Function SendMail(ByVal vanemail As String, ByVal wachtwoordemail As String, ByVal naaremail As String, ByVal onderwerp As String, ByVal tekst As String, ByVal host As String) As Boolean

        Try
            Dim mail As New MailMessage()
            Dim smtp As New SmtpClient
            smtp.Credentials = New Net.NetworkCredential(vanemail, wachtwoordemail)
            mail = New MailMessage
            mail.From = New MailAddress(vanemail)
            mail.To.Add(naaremail)
            mail.Subject = (onderwerp)
            mail.Body = (tekst)
            smtp.Port = 25
            smtp.Host = (host)
            smtp.EnableSsl = False
            smtp.Send(mail)
            Return True
        Catch ex As Exception
            Return False
        End Try
    End Function

End Class

De functie die uitgevoerd moet worden in de webservice is 'SendMail'.
De webservice moet een Boolean-waarde terugsturen.
Mijn vraag dus: Hoe moet ik deze webservice aanroepen en de benodigde strings meegeven en hoe moet ik de 'Return' verwerken als ik die heb teruggekregen.
(Het programma wat de webservice aan moet roepen is een silverlight programma, maar dat zou in dit geval niet veel uit moeten maken)


Alvast bedankt voor uw hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan