Webshop beginnen - Keuze uit opbouw (kant-en-klaar of zelf de code schrijven)

Status
Niet open voor verdere reacties.

zeromaster

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2009
Hallo Helpmijers,

Ik wil graag (voor mijn vader) een webshop gaan beginnen.
Op internet heb ik al wat informatie gezocht, en nu heb ik eigenlijk (volgens mij) de keuze uit;
- Bijna kant en klaar (alleen zelf layout, tekst etc aanpassen)
- Zelf de code schrijven

Wat lijkt jullie het handigst? Ik heb zelf wat Java ervaring en vindt het super leuk om te doen. Ook heeft het niet erg lang geduurd voor ik dit kon.
Daarbij kan ik al zeg ik het zelf ook al wel aardig wat met photoshop in elkaar zetten.

Ik snap dat kant en klaar makkelijker is, maar wordt liever niet beperkt tot het veranderen van layout en tekst.

Wat lijkt jullie de verstandigste keuze?
Is het leren van de code erg moeilijk? En welke programmeertalen moet ik eigenlijk leren?

het best is een kant en klaar systeem te gebruiken als je het snel wil opzetten en als het een veilig systeem moet zijn.

welke programmeertalen zal eerder een combinatie moeten zijn van enkele : PHP,Javascript, css en MYSQL
want in zo een webshop zal je meestal naar een databank gaan corresponderen (MYSQL) je zal formulieren moeten controleren of de gegevens correct ingevoerd zijn (Javascript) en voor styling zal je css nodig hebben en php komt in werken samen met mysql.

dus als je nog geen kennis of basis kennis hebt van bovenstaand zou ik toch opteren voor een kant en klaar systeem.
vooral voor de veiligheid overwegingen.

Oke, dan lijkt het me inderdaad het verstandigste om een kant en klaar systeem te gebruiken.

Maar waar moet ik dan zoeken, op internet vond ik bijvoorbeeld vooral veel over OsCommerce?
Is dit goed om te gebruiken, en wat doe je er eigenlijk mee?

Vaak heb je plugins voor bekende CMS systemen. Ik heb ooit voor iemand een webshop opgezet via Drupal en https://drupal.org/project/ecommerce.
Het voordeel:
- Hij had een grote keuze uit templates (gratis en niet gratis)
- Site integereren met webshop
- Meer plugins (ebay, paypal, ..)

Mvg,
Maximvdw

Ik ga even wat specifieker worden. Ik heb namelijk even op open-source gezocht en daarbij kwam ik al snel aan; Magento.
De kosten hiervan zullen al snel oplopen wat me eigenlijk nogal afschrikt.

Ik heb zelf wel redelijk wat technische kennis, en ben zeker bereid mijn tijd erin te steken en het te leren om zo kosten te besparen.
Het komt er dus op neer dat ik zo veel mogelijk zelf wil doen, maar het moet wel veilig blijven en er moet met iDeal betaald kunnen worden.
Het wordt geen hele grote webshop, waarschijnlijk met rond de 100 artikelen.

Gaan die kosten dan echt zo hoog worden ?

Een betaalde webshop wordt door de leverancier/maker zeer compleet gebouwd. Daarna slopen ze alle functionaliteit eruit en maken daar losse modules van die je apart moet kopen. Zo werkt dat helaas...
osCommerce is sneller opgezet dan een cms + webshopmodule, maar inderdaad heb je in een cms meer mogleijkheden. Dan is er ook nog Zen Cart, een groep die is afgesplitst van osCommerce en veel functionaliteit erbij heeft gevoegd.
Zelf iets bouwen raad ik af. Te complex, te onveilig, te tijdrovend, en veel kennis nodig van diverse disciplines.
Ik denk dat je je handen vol hebt aan een template voor 1 van de hierboven genoemde mogelijkheden.
Suc6 met je keuze en de implementatie :)

** tip: Installeer xampp (of andere wamp) op je pc en doe de setup van osCommerce. Dan heb je een idee wat er allemaal bij komt kijken.

Laatst bewerkt:
Bedankt !

Maar wat is nou het verschil tussen Magento en osCommerce?
Want als ik het goed begrepen heb krijg ik bij Magento gewoon een standaard webshop, waarbij ik losse onderdelen kan kopen (themes, ideal etc.)

Probeer zoveel mogelijk te lezen over de verschillen. Als ik even snel google dan vind ik dit

Magento is een stabiele en zeer uitgebreid webwinkel pakket welke verschillende mogelijkheden bied.
Magento Webshop .eu kan deze webwinkel volledig installeren, configureren en modificeren voor uw eigen persoonlijke profiel en bedrijf.
Magento kan je gratis downloaden echter komen er veel meer kosten bij kijken. Als je niet oppast ben je al snel meer dan € 1500 per jaar kwijt. Bij zulke bedragen beginnen aanbieders als Biedmeer en bovenal SEOshop ook zeer aantrekkelijk te worden.

osCommerce is een online winkel- en e-commerce oplossing waarvan de ontwikkeling volgens de open source methode wordt gedaan. De vele mogelijkheden en uit-de-box installatie maakt het mogelijk om met minimale moeite en zonder welke kosten dan ook een online winkel op te zetten en te onderhouden.
osCommerce draait op open source oplossingen om op deze manier een volledig schaalbare en kostenloze e-commerce oplossing te verschaffen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de populaire taal PHP, 's werelds populairste webserver Apache en de snelle MySQL database server.
osCommerce kan zonder enige restrictie gebruikt worden op alle servers die PHP4 en MySQL ondersteuning bieden, inclusief Linux, Solaris, BSD of Microsoft Windows omgevingen.

ik gebruik zelf ook magento zeer stabiel een uitgebreid zoals bron vermeld heeft , het vraag wel enige aanpassing als je van een osCommerce komt.
maar het is wel een degelijk platform om je shop op te starten en makkelijk te beheren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan