Website achtergrond plaatje en tips voor ontwerp

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Website advies.
Ik ga een website voor een klant maken en ik heb wat advies nodig. De website heeft een paar uitdagingen zo gezegd :)
Plaatje: rwwebsite.JPG

Het ontwerp is 1024x768 pixels. Ik wou hem op 990pixels breed zetten ipv 1024.
Maar het achtergrondplaatje, wat zal ik daarmee doen. De klant wil dat het precies zo wordt als op bijgevoegd ontwerp. Als een website dan op een groot scherm bekeken wordt dan zijn er denk ik maar twee mogelijkheden:
1. het achtergrondplaatje gaat uitrekken (wil de klant niet)
2. het achtergrondplaatje krijgt een witte rand erom heen.
Kloppen mijn beweringen?

En dan de indeling, ik dacht het zo:
container div
-wrapper div
---sidebar-left div (linksboven logo)
---header div (plaatje)
---content div
---sidebar-right div (rechts contactform)

Plaatje: rwwebsite_indeling.jpg
Het wordt 1 pagina bestaand uit open klap gedeeltes (collapseble content) waar ik een plug-in voor ga gebruiken uiteindelijk (WordPress website). Dus geen echt menu. Hoe slim dat is weet ik niet 100% maar ik weet niet hoe ik anders een uitklapbaar menu moet maken (dus met diensten, ervaring, tarieven, algemene voorwaarden dus verschillende pagina's heeft).

Bedankt voor het brainstormen!

Als je met Wordpress gaat werken moet je gewoon veel tijd investeren in het verzamelen van 'themes'
en er zoveel mogelijk uitproberen. En weten welke themes geschikt zijn voor specifieke zaken.
Zo hebben bijvoorbeeld veel themes geen goede ondersteuning van pagina-menu's met meerdere niveaus.

Sommige themes laten zich prima in breedte aanpassen, anderen hebben een vaste breedte. Echt effe uitzoeken.
Zo zijn er themes die prima een 'vreemd' achtergrondplaatje kunnen bevatten.

Danj je tecsmna. Zal ik in ieder geval doen, meer themes zoeken. Ik maak de site normaal eerst in html met css, later pas in WordPress. Maar daarbij weet ik niet hoe ik het nu het bete kan aanpakken. Dus even los van WordPress, graag hierin advies.

Ik begrijp je niet:
Ik maak de site normaal eerst in html met css, later pas in WordPress.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
Als het uiteindelijke product in Wordpress moet komen, waarom dan eerst een concept in HTML/CSS?
Ga je dan elke keer op basis van je concept een nieuwe template voor WP bouwen?
Da's een vaardigheid voor gevorderden, die ik niet goed kan rijmen met je oorspronkelijke vraag.

Layout en Menu/pagina's
Als je op wordpress.org gaat zoeken naar gratis templates/themes, dan vind je de wereld aan oplossingen voor jouw probleem.
Zoals ik al zei: niet ieder theme ondersteunt multi-level pagina-menus, maar er zijn er genoeg.

Als je met Google gaat zoeken buiten wordpress.org om, vind je er nog honderden meer.
De indeling die jij voorstelt is wel zo'n beetje het meest gebruikelijk,
dus ook het meest voorkomende template.

Achtergrondplaatje:
Je kunt in principe twee dingen doen:
de breedte (en natuurlijk hoogte) van de achtergrond aanpassen aan de breedte van de website
de breedte van de website aanpassen aan die van het oplaatje

Echte wijsheid is:
  1. vaststellen website, hetzij vaste breedte hetzij flexibel
  2. achtergrond zoeken die bij de website past (zowel qua uitstraling als qua afmetingen)
    • nog hogere wijsheid: achtergrond zoeken met een abstract patroon dat makkelijk herhaald kan worden zonder dat je een 'naad' ziet
    • of een achtergrond zonder patroon maar met grijstinten of iets met blauw-grijs

Een website-bouwer moet in staat zijn om zijn klant te adviseren
maar de klant moet ook in staat zijn (het kunnen opbrengen) om het advies van de bouwer te accepteren.
Laat ze anders maar gerust een ander slaafje zoeken.
Als je hiervan moet leven, kun je je tijd beter gebruiken.

Hoi Tecsman, dank je voor het uitgebreide antwoord. Super altijd dat er mensen zijn die op dit forum meedenken. :thumb:

Ik heb een WordPress template cursus gevolgd en daar heb ik geleerd eerst de website in HTML/CSS te bouwen en dan daarna om te zetten naar WordPress template en daar gebruik ik TwentyTen als basis. Zo bouw ik al een jaar websites en dat gaat goed.

Menu: een template lenen en die ombouwen kan soms meer werk kosten omdat het een gepuzzel wordt. Maar... ik ga ernaar op zoek! Is toch handiger dan het wiel daarin uitvinden en lukt dat niet pak ik toch de collapsible content plugin. Het nadeel daarvan is dat het alleen maar op pagina niveau werkt (zie ook linkje). Dus dan is het wordt het een website bestaande uit 1 pagina die diverse onderdelen uitklapbaar heeft. Niet SEO vriendelijk.

Achtgrondplaatje:
Achtergrond met abstract patroon dat gemakkelijk herhaald kan worden dat is denk ik een goed plan maar wel lastig voor de vormgever te maken. Maar, ik ga zeker daarin de klant adviseren, anders wordt het een plaatje zoals bijvoorbeeld hier is gebruikt: linkje, dat plaatje (plaatje) is 1235x740 wat ik groot vind en betekend als scherm groter is dan 1235 pixels breed het uitgerekt wordt. Omdat de website 990 pixels breed wordt is in mijn ogen plaatje van 990 pixels breed bij misschien 740 pixels het beste. Even nog over nadenken en uitproberen.

Ik ga morgen puzzelen, proberen, lukt het niet laat ik het weten. :) Straks eerst een zondags wandeling maken.

Hoi damnsharp,
Ik zou zeggen: wat de klant precies wil, kan niet. Een webpagina is geen vel papier met vaststaande maten, en dat zou een vormgever voor een site ook moeten weten (zie hier je argumenten ;) ).
  • De breedte van de pagina (1024px of 990px) is niet eens het grootste probleem. Het huidige ontwerp van 1024*768px past vooral in de hoogte niet op een beeldscherm van 1024*768px resolutie!
  • Er moet ook de hoogte van de diverse browser-onderdelen af (bij de een meer, bij de ander minder), waardoor de beschikbare hoogte een heel stuk minder is dan 768px...
  • Van dit ontwerp blijft dan bv. maar dit resultaat over.

=======

Je zou aan de klant 3 opties kunnen voorleggen:
  1. Als de vormgever alle pagina's kant en klaar oplevert, ben je graag bereid om daar een pdf van te maken en die op de site te zetten. Dan is alles precies zoals gewenst. Maar helaas is dan alle functionaliteit uit de site verdwenen: de bezoeker kan niet ergens op klikken, je kunt niets invullen, enz. *)
  2. Er kan een volledig automatische pagina gemaakt worden, die alles schaalt zoals in het ontwerp. Dat kan ook, en betekent: een 100% liquid design maken, wat sowieso al lastig is. Als dat ook nog in een Wordpress-template moet passen, gok ik dat dat zo'n 4 à 6 keer zoveel tijd (=geld) gaat kosten als nu in de pen zit.
  3. Reëel gezien zal de site, wil die voor het brede publiek te gebruiken zijn, een compromis moeten worden tussen het papieren ontwerp en de (on)mogelijkheden van een webpagina.

Voor het laatste geval zit ik er aan te denken dat je een "verlengstuk" om de huidige achtergrondafbeelding heen maakt, zodat er bij grote schermen geen witte rand omheen komt of daarvoor een andere (zich al dan niet herhalende) afbeelding gebruikt moet worden.
Geluk bij een ongeluk: de driehoekjes-vormen lenen zich daar uitstekend voor. :)

vakken-vlakken-400x400.png

Ook bij super-breedbeeldschermen blijft dit werken; en bij andere pagina's met vanwege de content een grotere hoogte is er ook voldoende speling. Op zo'n manier hoeft er niets (in de hoogte en/of breedte) uitgerekt te worden: wat niet op de schermbreedte/hoogte past, blijft gewoon buiten de rand van de browser en het gezichtsveld van de kijker. Je hoeft alleen de background-position maar op "50% 0" te zetten en het gaat altijd goed.

Nu is 2500*2500px flink groot voor een te downloaden image, maar dankzij het bescheiden grijstintengebruik valt dat in de praktijk reuze mee.

• Even geprobeerd: deze 2500*2500px afbeelding op ware grootte is toch maar 67kB.
  • Als de maximale paginahoogte niet meer is dan twee keer wat je ziet op 1024*758px (= op dat formaat een heel beeldscherm omhoog scrollen om de onderkant te kunnen zien; zou genoeg moeten zijn voor de gebruiksvriendelijkheid), dan kan je met de halve hoogte van de grote jongen toe, en dan is het nog maar 2500*1250px wat neerkomt op zo'n 46kB.
  • Met wat gepuzzel zou het ook nog wel moeten kunnen met "border-slants" in een wrapper-div, dan kost het alleen maar css en nauwelijks kB's.

En ik denk dat de vormgever wel over te halen is om in de grote punt onderaan nog wat extra driehoekjes te maken om de Grootschermers tegemoet te komen. :d

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Dank je CSShunter voor meedenken! Je idee is een slimme zeg, verlegen van de achtergrondafbeelding :) Ik ga het bekijken, tot nu toe ziet het er zo uit: testsite (nogmaals ook met dank voor de tips van Tecsman) Ja er is al veel gebeurd in de tijd en er moeten wel wat punten op de i gezet worden zo gezegd ;)
1. Ik ga denk ik toch het "intro" bij voorbaat laten inklappen.
2. Ik klooi nog met lettertypes en groottes zo gezegd.
3. De achtergrond is nu 1024x768 maar jouw idee vind ik mooier want op een groter scherm wordt het wel erg uitgerekt.

Hoi CSShunter, de vormgever wil toch bij het gewone plaatje blijven. Nou goed, ik vind het niet erg maar ga zeker jouw tip voor de toekomst bewaren (ligt al uitgeprint in de lade).
Heren/dames, ik wordt gek van lettertypes in een tabel dus deze ga ik sluiten en andere weer openen. Bedankt allen voor meedenken.

Hoi damnsharp,
Tja, klant is koning, ofwel wie betaalt bepaalt; als de opdrachtgever de vormgever is (met mandaat van de echte opdrachtgever: het bedrijf zelf), dan moet het maar. En het is ook weer niet heel erg lelijk.

Nog even terzijde: bij je testsite van nummer #7 (het is eigenlijk een 1-pagina-site *), kan nog wat orde gebracht worden in de headings:

heading-structure.png

=======
Terzijde 2: Internet Explorer 7 en 8 ondersteunen niet de css3-eigenschap box-shadow. Dat geeft dit effect:

boxshadow-ie78.png

Firefox ---------- IE7 / IE8​

Hiervoor zou je een ie-filter kunnen toevoegen (ziehier), of een ie-script (als deze IE-CSS3 of deze css3PIE).
Voor controle op ondersteuning van alle css3-eigenschappen: zie hier bij quirksmode.

=======
Terzijde 3:
O ja, bij Firefox, Chrome, Opera en Safari heeft de pagina (bij aan/uitklikken van bv. Diensten) last van De Springende Pagina :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi CSShunter, dank je wel voor de extra opmerkingen. De titels, bedoel je daarmee dat het nu een rommeltje is, zo gezegd?

Die box-shadow is ook een goeie, ga ik aanpassen. Misschien wat off-topic, ik zie vaker in dit forum over quirksmode spreken maar wat dat precies betekend weet ik niet.

Je springende pagina kan ik hier niet bekijken want AVG houdt daar niet van, vage melding over exploit. Weet je wat, zal hem op mijn laptop bekijken want die heeft McAfee :) Kom ik op terug.

Toch ook nog een vraagje over de achtergrond; als ik een 2500x2500px plaatje zou pakken zoals in je voorbeeld, dan wordt dat toch samengeperst bij bijv. 1024x768? Dus toch niet zoals jouw mooi gemaakte voorbeeld plaatje hierboven? Ik hoop dat ik me duidelijk uitdruk.

De iecss3.htc tip leek mij het handigste, bij deze site getest en shadow werkt nu wel bij IE7 en 8 alleen witte achtergrond is dan weg bij mij. Heb je daar misschien een idee voor waar dat aan ligt? Ik definieer het zo: #content { background-color: #FFF; } en ik zie bij IE met F12 dat die regel doorgestreept wordt, de eikels ;)

Hoi damnsharp,
Ik heb wat te lezen voor je. ;)

Koppen h1, h2, enz.
De koppenstructuur hoort hiërarchisch in elkaar te zitten: <h2>'s direct binnen de <h1>, <h3>'s binnen de <h2>'s, enz.
Als het voor het schermbeeld nodig is een bepaalde kop groter of afwijkend van de andere te maken, dan kan je dat doen door in de html de kopstructuur te behouden en in de css de opmaak aan te passen: koppen zin niet voor de vormgeving bedoeld!

Verder is het aan te raden de koppen te voorzien van belangrijke trefwoorden voor Google, want Google geeft prioriteit aan woorden die in de koppen worden aangetroffen.
Als je de Document Heading Structure van nr. #9 hierboven bekijkt zie je dat er behalve de "Consultancy" in een <h2> in geen enkele kop een trefwoord staat waarop iemand op Google zou zoeken om bij deze site uit te komen.
  • Voor de <h1>: het beste is herhaling van de <title> van de pagina, met voor de homepage minstens de naam van het bedrijf + omschrijving soort bedrijf in 2 woorden (als dat niet uit de bedrijfsnaam blijkt) + de vestigingsplaats.
  • Vooral de vestigingsplaats wordt vaak vergeten te vermelden, zodat de bezoeker niet meteen weet of het bedrijf bij hem/haar in de buurt ligt (wat belangrijk kan zijn voor bv. een kijkje in de winkel, voor een oriënterend gesprek, enz.; en niet te vergeten: de voorrijkosten als iets aan huis moet gebeuren!). Werkt een bedrijf in een (veel) groter gebied dan alleen de vestigingsplaats, bv. "en omstreken" of "de hele provincie ..." of "heel Nederland" enz., dan kan dat meteen op de homepage verteld worden, zodat men weet waar men aan toe is, en wel/niet verder moet gaan zoeken.
  • Om de homepage een kop "Home" mee te geven is wellicht handig voor de bezoekers die het logo enz. al op het scherm voor zich zien; maar het is niet bepaald een trefwoord waarop men gaat zoeken. Daar zou je bv van kunnen maken: "<h2><span>Bedrijfsnaam: </span>home</h2>", en dan de bedrijfsnaam als hidden text erbij zetten (niet met {display: none}, maar met absolute positie en een {left: -9999px}; want sommige (tekst)browsers en waarschijnlijk ook de Google-bot beschouwen {display: none} als niet bestaand, en laten er nooit iets van zien).

=======
Quirksmode !

Het begrip "quirksmode" (NL: "fratsentoestand") wordt hier op het forum op twee manieren gebruikt:

1. Als aanduiding voor wat Internet Explorer doet als er: (a) iets vóór de <!Doctype...>-regel staat (een commentaar-regeltje of iets anders), of (b) als er géén <!Doctype...> is, of (c) als de <!Doctype...> regel (of bij xhtml de bijbehorende <hrml xmlns="...">) een fout bevat. Dan gaat IE fratsen vertonen: dwz. in plaats van het standaard css-opmaakmodel wordt teruggeschakeld naar het (IE-only) boxmodel van IE5, waarin breedtes, margins en paddings anders gedefinieerd zijn.
    Resultaat meestal: hele opmaak naar de filistijnen!
    Voor meer over doctypes e.d.: zie dit topic.

2. Als aanduiding voor de website www.quirksmode.org van Peter Paul Koch; met de naam ontleend aan de IE-quirksmode. Dit is een bijzonder nuttige site voor webbouwers, want hier staan "Compatibility Tables" voor de browser-ondersteuning in voor alle javascript-bewerkingen die je maar kunt bedenken: de W3C DOM Compatibility Core, de W3C DOM Compatibility - HTML, de W3C DOM Compatibility - CSS en de W3C DOM Compatibility - CSS Object Model View.
    En nog veel meer: een onmisbaar naslagwerk, met talloze testpagina's ook!
    Aanrader: eens lekker in bladeren, zodat je weet wat er ongeveer in staat, waarop je dan later kunt terugvallen. :)

=======

Springende pagina
Ai, ik zie dat de bliksekaters-site opnieuw gehackt is, en er troep-javascript aan de pagina's is toegevoegd. :(
Het AVG-alarm was dus terecht.
Intussen heb ik het kluitje Springende Pagina-pagina's ontdaan van de bagger (de rest van de >1000 pagina's nog niet...), en het alarm zou nu niet meer moeten afgaan.

=======

2500x2500px plaatje
Als je dit er zonder meer in zet als background-image (met body {background: url(...) fixed 50% 0}, dan wordt het niet gerekt of gekrompen, want uit zichzelf gaat dat niet met background-images; althans niet zonder css3.
Dan krijg je de linker-screenshots bij een resolutie van 1280*1024px resp. 1024*768px:

bg1280.png

1280*1024 zonder js -------- 1280*1024 met js

bg1024.png

1024*768 zonder js ------- 1024*768 met js

Oftewel: bij elke resolutie is het image precies even groot in het middendeel, dat staat exact hetzelfde achter de content-kolommetjes. Bij grotere resoluties blijft dit hetzelfde, alleen aan de linker-, rechter- en onderkant wordt er een stukje aangebreid.

Maar!
Wil je dit 2500*2500 plaatje mee laten schalen met de resolutie, dan kan je het jQuery-script fullbg() toepassen en zet je (zoals op je testpagina) het img er wel als voorgrond-img in en niet als background-img.
Dan krijg je de rechter-screenshots bij een resolutie van 1280*1024px resp. 1024*768px.

Oftewel: het plaatjes wordt dan in de breedte altijd beeldvullend, maar achter de content-kolommetjes wordt het plaatje kleiner bij lagere resoluties, en groter bij hogere resoluties.

1024*768px plaatje
Ingeval je scaling met jQuery toepast, hoeft in feite het "aanbrei-gedeelte" dat in het 2500*2500 image zit er niet bij: alles wordt toch beeldvullend gemaakt, en er komen geen lege zij- of onderkanten bij een hogere resolutie.
Effect wordt dan dit:

bg-scaling.png

1280*1024px met js -------- 1024*768px met js
(afbeelding 1024*768px ipv 2500*2500px)​

Conclusie: het is maar waar je voor kiest! :)
  • Wil je het img altijd precies even groot onder de inhoud hebben > dan background-img 2500*2500px en niet schalen met jQuery.
  • Maakt dat niet uit > dan is een afbeelding van 1024*768px voldoende (eventueel voor de veiligheid aan de onderkant wat toevoegen, voor tablets die in portretstand staan), die je als voorgrond-img met jQuery kan laten schalen.

=======

Verdwenen background-color bij ie-css3.htc op andere site.
Grm-grm, inderdaad, altijd dezelfde die dwars ligt.
De doorgestreepte #content { background-color: #FFF; } is op zich niet zo erg: dat doet het script, en het zet er een {fillColor: #FFF} voor in de plaats. Die moet dan gaan opvullen wat het script aan extra elementen in de html heeft gezet:
HTML:
<DIV class="rounded v08vnSVo78t4JfjH" id=content ...>
   ...
   <v:roundrect class=vml_border_radius 
      style="DISPLAY: block; LEFT: 139px; WIDTH: 980px; POSITION: absolute; TOP: 175px; HEIGHT: 1042px; antialias: true" 
      arcsize = "1004f" coordsize = "21600,21600" fillcolor = "white" stroked = "f" strokecolor = "white" strokeweight = "0">
         <v:fill class=vml_border_radius_fill src = "none" type = "tile" opacity = "1"></v:fill>
   </v:roundrect>
</DIV>
Maar dat vertikt IE dus ook.

• Gelukkig blijkt een oude truck uit de tijd van IE5 en IE6 te helpen: "alles domweg een {position: relative} geven, ook als dat niet zou hoeven".
  • Om de overlappende menu-strook dan boven de #content te houden, komt er een z-index bij.
  • Voor de #footer speelt hetzelfde, en daar kan de <div id="footer-copyright"> er tussen uit, als de styles aan de #footer p {...} worden overgedragen.
  • Blijft over: de bovenkant van de #content stuitert tegen de onderkant van de nav-balk aan, en wil met geen mogelijkheid de {margin-top: -10px} toepassen om er onder te schuiven.
  • Dat kan verholpen worden door de #content margin-top niet naar boven te duwen, maar de margin-bottom van de #nav met dezelfde 10px omhoog te trekken (!); wat volgens Bartjes precies hetzelfde is.
  • Maar voor IE bestaat Bartjes niet: IE's wegen zijn ondoorgrondelijk. ;)

Aldus kan de css worden:
Code:
#nav {
	position: relative;
	z-index: 2;
	margin-bottom: -10px;
	}
#content {
	z-index: 1;
	margin-top: 0;
	}
#footer {
	z-index: 1;
	}
#footer p {
	float: right;
	}

Nu blijkt de ie-css3.htc niet zo'n mooie schaduwrand op te leveren, die wordt veel te donker.
Maar de PIE.htc brengt het er beter van af, met:
Code:
.rounded{
	behavior: url(PIE.htc);
}

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Super bedankt CSShunter, ik ben bezig aan het pakken voor vakantie dus even kort reageren, maar kom er later uitgebreider op terug.

Goedeavond CSShunter,

Koppen:
Ik heb je verhaal doorgelezen over de koppenstructuur en dat is me duidelijk. Het Google optimaliseren heb ik in de testpagina niet gedaan maar goed dat je het nog opsomt. :thumb: Niet alles wat daar stond wist ik.

Quirksmode:
Die quirksmode, ik wist niet dat het met dat Doctype te maken had. Kan je nu zeggen, gebruik liefst altijd het Strict Doctype?

Springende pagina:
Fijn, AVG is nu ook weer blij met het openen van die voorbeeldpagina van jou. Kijk, nu snap ik het springende pagina probleem, zie ik vaker bij sites en dus ook bij mij ;) Ik ga het meteen aanpassen. Dat zo'n 1px padding zo'n verschil kan maken :)

Background:
Inderdaad, wat wil de klant, wel of niet uitrekken. In dit geval de 1024*678 is voldoende. En begrijp door je duidelijke plaatjes nu hoe het werkt (na paar keer lezen)

Verdwenen witte background:
Ik ga de pie.htc truc doen want inderdaad die is beter. Het meeste wat je schrijft (grappig dat je de Bartjes regel erbij haalt) maar wat ik niet zeker weet is de IE5 en IE6 truuk: {position: relative}; Ik denk dat het is dat bij IE5 en IE6 je die positie relatief bij alle divs niet achterwege kan laten anders loopt het mis.

In ieder geval zet ik de status op opgelost, print deze pagina voor het archief uit en ben weer een wat CSS slimmer geworden met hulp :)
Groet!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan