Wanneer je op me site een foto bekijkt zie je dat de lightbox die de foto's weergeeft te groot opent waardoor er een stuk uit beeld valt. Kan dit css zijn of is dit losse php script die de style meebrengt?
Als ik de site op mijn beeldscherm van 1280*1024px bekijk, zie ik dit:
Het gebruikte image heet dan:
setos.nl/file/pic/photo/2013/01/938545cac8468a3a08aac818262b1260_1024.png
Het gebruikte image heeft dan als formaat: 723px × 536px.
=======
Zet ik het scherm op 1024*768px, en herlaad ik de pagina, dan komt er dit:
Het gebruikte image heet dan:
setos.nl/file/pic/photo/2013/01/938545cac8468a3a08aac818262b1260_500.png
Het gebruikte image heeft dan als formaat: 500px × 370px.
=======
Zet ik daarna het scherm weer terug op 1280*1024px (zonder herladen van de pagina), dan komt er dit:
=======
Als ik javascript uit zet, komt niet de thickbox, maar ga ik naar deze "kale foto-pagina":
setos.nl/index.php?do=/photo/20/untitled/userid_1/
=======
Wat er kennelijk gebeurt:
- De thickbox-lightbox wordt met javascript opgehaald.
- De rechterkolom wordt eerst neergezet.
- Wat er aan de linkerkant over is, wordt zwart verduisterd.
- Op grond van de pagina-breedte (resp. beschikbare zwart-breedte) wordt een al of niet ge-resized image in de thickbox gezet.
- Onder de thickbox zit nog steeds de oude pagina met het oude image, maar dat is aan het oog onttrokken door de "overlay" (het zwarte er-overheen-geplakt-element) van de thickbox.
=======
Wanneer ik op de timeline kijk van gebruikers en mezelf zie ik gebruikers met een ge-resizde afbeelding...
Ja, klopt. Alle afbeeldingen zijn 100*100px gemaakt, en ze staan allemaal ook zo op de server:
Waarschijnlijk is dat gebeurd bij het uploaden van de images: wat de maten ook zijn, ze worden na uploaden tot 100*100 vierkantjes geconverteerd, en die komen bij setos op de server.
=======
Samengevat:
- De setos-site is een CMS, dat op php en javascript draait. Daar heb je weinig invloed op, want het gebeurt server-side.
- Er zitten standaard een aantal css-styles in. Daar kan je met een custom.css iets aan veranderen, maar lang niet alles.
Dus als je zegt: "mijn idee is eigenlijk om m'n hele website een nieuwe layout te geven", dan denk ik dat dat niet of alleen heel erg moeilijk zal gaan wegens de beperkingen die aan het gebruik van de setos-hosting vast zitten.
Hetzelfde geldt bv. voor een Facebook-pagina, of een andere social-media website: ook die hebben een vaststaand raamwerk waar iedereen in moet passen.
Wil je echt 100% een eigen ontwerp/opmaak, dan zal je het hele beheer over een site moeten hebben, zodat je alles kunt editten (en niet slechts een deel, zoals nu).
Veel succes met je studie en met css!
En alvast gefeliciteerd voor over 5 daagjes.

Met vriendelijke groet,
CSShunter