website naar andere beheerder/host

Status
Niet open voor verdere reacties.

kitman

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
De persoon die onze site beheert heeft zijn ontslag gegeven, dus wil ik de site en de domeinnaam overnemen.Ik heb hiermee geen ervaring.
Mijn huidige provider rekent me 12Euro/maand aan voor 250MB webruimte.
Ik ben op het net eens gaan zoeken en kom bij One.com en die bieden webruimte van 3000MB voor 1,51 Euro/maand.
Dit is zeer verleidelijk, maar waar zit hier dan het verschil?
Waar moet ik op letten bij het kiezen?
Ik moet ook nog de naam overzetten, dit wordt een kosteloze overzetting vanwege de vorige beheerder. Hij heeft destijds dat op zijn naam aangevraagd.

Mijn huidige provider rekent me 12Euro/maand aan voor 250MB webruimte.
Ik ben op het net eens gaan zoeken en kom bij One.com en die bieden webruimte van 3000MB voor 1,51 Euro/maand.
Dit is zeer verleidelijk, maar waar zit hier dan het verschil?

Het verschil zit 'm hoogstwaarschijnlijk in de service
hetzij ruimere openingstijden van de (telefonische) helpdesk
hetzij ruimere faciliteiten voor opslag, dns, praktische aktiviteiten door host.

Het verschil kan ook zitten in een ruimer aanbod aan verschillende software.
De meeste providers hebben tegenwoordig verschillende kant-en-klare programma's waar je gebruik van kan maken (CMS-en, foto-albums, webwinkels, mail-lijsten) en die worden dan ook nog eens op een heel klantvriendelijke manier geinstalleerd zodat je niet meer zelf moeite hoeft te doen om een database in te richten of de software te installeren en configureren.

Maar het beste raak je natuurlijk op de hoogte door dit allemaal zelf eens te bekijken
en op een rijtje te zetten.

Overzetten van een domeinnaam van de ene provider naar de andere zou in principe geen probleem mogen zijn,
maar je moet dan natuurlijk wel ook de content van de site overzetten.
Die staat nu op een server van de 'oude' provider, maar die zou dan ook op een server van (bijv.) One moeten gaan staan.

Je schrijft: "onze site" dus ik ga er even vanuit dat het om een vereniging/stichting/bedrijf gaat.
Als je een beetje fatsoenlijk budget hebt en de site is van belang voor de achterban of het publiek, zou ik toch maar eens een afweging gaan maken tussen de te betalen kosten en de gewenste kwaliteit van de sefvice.

Zelf maak ik voor een vereniging ook gebruik van een 12,50/maand hostingpakket en die provider heeft me al meermaals zonder bijkomende kosten uit de problemen gehaald of simpele dingen voor me opgelost (bijv. een door mij verknoeid .htaccess bestand even snel hersteld).
Dat vind je niet overal.

Zoals ik al zei, heb ik hier niet echt veel verstand van.
De site is van een muziekvereniging met geluidsopnames/voorbeelden.
Ben je bekend met dit One.com?
Als ik de uitleg op de site lees is dit zeer belovend.

Jullie vereniging had een hostingpakket van 12,50 euro/maand
Dat is waarschijnlijk de lichtste uitvoering van een "business" pakket.

Wat je hebt gevonden is een minimaal pakket voor minimaal geld.
Dat kun je niet met elkaar vergelijken.

De grote vraag hier is wat je voorganger met dat pakket deed.
Welke onderdelen zaten er in dat pakket, die door jullie vereniging ook daadwerkelijk gebruikt werden?
Wordt jullie website bijvoorbeeld gemaakt met Joomla, Drupal of Wordpress?
Want dat zit dus niet in dat goedkope One-pakket.

Dat kun je dan wel zelf gaan installeren, maar gezien je zelf-verklaarde achtergrond is dat misschien niet de beste oplossing.

Zo'n CMS-pakket (de drie die ik hierboven noemde) is handig als je bijvoorbeeld ook een diskussie-forum had en wilt houden.

Moeten je verenigingsleden kunnen inloggen voor bijzondere of afgeschermde onderdelen (prive-gegevens)?
Hoe zijn de geluidsopnames in je site ge-integreerd en hoe worden ze weergegeven?
Heeft de website ook een mogelijkheid om on-line de naam- en adresgegevens van de leden te (laten) wijzigen?
Geeft de website een mogelijkheid om bestanden te downloaden (voor leden?, voor publiek?)

Allemaal zaken waarbij je je moet afvragen of je dat hebt, of je het wilt houden en hoe je dat gaat doen. En afhankelijk van dat soort antwoorden
moet je je afvragen wat voor hosting-pakket en welke functionaliteiten je nodig hebt.

Er staan geluidsfragmenten op en een klein filmpje.flv bestand
Men moet kunnen zien wie we zijn, bio van de leden, mailadres voor boekingen, agenda met optredens.
Ik zie hier ook htm bestanden en swf en fla bestanden.
Ik heb de site al doorgekregen.
De vorige had dat bij zijn bedrijf staan, dus de kosten maakten niet zoveel uit.
Ik denk niet dat ik dat zelf ga beheren, maar ik moet nu een host vinden om het terug on-line te krijgen.

Als ik het zo lees, lijkt het me een site met statische html-bestanden.
Dan moet het lukken bij One.com.

Dat is al geregeld.
Nu staat onze domeinnaam nog op de vorige beheerder.
Hij wil die overdragen naar mij.
Via Belgacom kan ik een trade doen. Kan dat ook anders, en zonder kosten, want hij vraagt daar niets voor, het is tenslotte onze vereniging.

Het gaat niet alleen om de eigenaar van de domeinnaam
maar om de omzetting van de ene provider naar de andere. Daar geldt een administratieve vergoeding voor.

de trade is aangevraagd en nu zou alles in orde moeten komen via one.com

Nu moet ik de site nog (laten?) aanpassen.
Ik denk dat ik begrepen heb dat als je flash player download dit alleen dient om flash te bekijken, ook zie je dit programma niet op je pc staan.
De vorige beheerder paste de site aan via macromedia flash8.
Weet iemand of iets dergelijks ook als freeware te bekomen is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan