Website niet bereikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

royduin

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2006
Berichten
583
Beste forum leden!

Op het werk hebben wij een server op Windows 2008 draaien. Hierop een SQL database voor de administratie, DHCP aan als "router" en met gedeelde mappen. That's it.
Achter de server hangen meerdere computers via een switch.

Onze website draait extern bij een hosting partij en is hier soms (toch wel 5x per week) niet bereikbaar. Zowel op de werkstations als op de server met geen mogelijkheid verbinding te krijgen met onze website. Zowel http als ftp. Pingen gaat niet en ipconfig /flushdns heeft ook geen zin.

Even proberen via een proxy of even vragen aan de buurman en website is gewoon bereikbaar. Server opnieuw starten en hij doet het weer.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Onze website bezoeken wij gigantisch vaak op een dag en om dan elke keer de server opnieuw te starten schiet niet echt op.

Alvast bedankt!
 
Meer informatie zou handig zijn:
a. Draai je proxy-software op de server?
b. Doe eens een tracert en een telnet-test (telnet <website> 80) richting de website om te zien of er TECHNISCH GESPROKEN wel een verbinding mogelijk is.
c. Herstart het DNS server service proces eens op de server als je weer problemen hebt en probeer het dan opnieuw.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Geen proxy software, gebruikte alleen http://surfen-op-school.com/ om te kijken of hij via een proxy wel benaderbaar was.

Telnet:
Er wordt verbinding gemaakt met ***.nl...Kan geen verbinding met de host maken,
op poort 80: De verbinding is mislukt

Via services.msc "DNS Server" gestopt en vervolgens gestart en de website is weer bereikbaar! :thumb: Wat kan de oorzaak zijn? Scheelt nu steeds een herstart :D , maar elke keer die service opnieuw starten niet zoals het hoort natuurlijk.
 
Dat de telnet verbinding niet lukte zal wel aan het DNS-probleem gelegen hebben, lijkt me: Zonder resolving van de *.*.nl naam gaat telnet er geen verbinding mee kunnen maken (of je zou het ip-adres moeten weten en dat gebruiken ipv. *.*.nl).

Ik heb geen speculatie voor je wat de oorzaak van het (gedeeltelijk) falen van de DNS server service is. De Windows Logboeken zouden je wellicht kunnen vertellen waarom de DNS server service niet goed meer functioneert vanaf bepaalde moment.

Als je de oorzaak niet kunt vinden, maak dan een of ander script dat elke x minuten de DNS server service herstart op de server.

Mooi dat herstarten van de server, als tussenresultaat, niet meer nodig is! :thumb:

Tijs.
 
Pingen of telnet naar het ipadres van de webserver gaat ook niet. Zal de logboeken nog even bekijken zo. Als ik niets vindt zal ik even een simpel AutoIT'je maken die de service om de zoveel tijd opnieuw start.

Hartelijk dank voor het meedenken! Ik kan weer verder!
 
Let op dat ik specifiek een poortnummer aangaf bij de telnet-test, dus stel dat de webserver ip-adres 123.111.222.111 zou hebben:
telnet 123.111.222.111 80

Meeste (web-)servers (en tussenliggende routers ook) reageren niet op ping-aanvragen, maar een telnet test naar poort 80 van een webserver moet (natuurlijk) wel altijd kunnen slagen als er een netwerkpad is naar de betreffende webserver.

Ik ga er wel vanuit dat de website op http://*.*.nl bereikbaar is. Moet het https://*.*.nl zijn, dan moet poort 443 worden aangegeven ipv. poort 80 bij de telnet-test.

Als de telnet test slaagt, dan veegt telnet het CMD-scherm 'schoon', dus het wordt een zwart scherm met cursor linksboven. Het venster mag dan met het rode kruisje worden afgesloten.

Overigens heeft de DNS server service zijn eigen logboek, die je (ook) kunt bekijken via de beheer-console van de DNS server service. Dit voor het geval er geen (fout-)melding gevonden wordt in het Windows Systeem- of Toepassinglogboek.

Graag gedaan m.b.t. meedenken over een oplossing/workaround. Fijn dat je er wat aan hebt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan