website, nieuw, beginner, html, css, kompozer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ellen6

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jan 2009
Hallo,
Na héél veel leeswerk, onderzoek en gestuntel waag ik mij nu op een forum met lotgenoten.
Ik zoek geen kant & klare oplossing maar hoop nuttige adviezen te krijgen.
Mijn achtergrond is niet een studie in de ICT maar wel ik heb wel een zeer grote belangstelling (vandaar ook een website zelf bouwen) en doe veel onderzoek en probeer totdat er rook uit m'n oren komt.

Vraag: of ik met de juiste tools werk en zo ja hoe dan verder, of kan ik beter iets anders gebruiken?

Doel: een website die ik zelf goed kan onderhouden.
Branche: webwinkel in 2de hands kinderkleding en overige artikelen
Inhoud: heel veel foto's die goed, makkelijk zichtbaar en simpel up to date moet zijn. Links moet een keuze menu met maten zijn die openen in het middenvenster. In het middenvenster verschijnt of foto's (met omschrijving en bedrag) uit een fotoalbumgroep of tekst informatie. Deze tekst informatie kom uit een keuze menu rechts met overige info. Bestellen gaat via een mailtje (om het simpel te houden).
Graag wil ik een gastenboek erin hebben.

Tot nu toe....
1. begonnen bij yourhosting met een kant & klaar website: weinig flexibiliteit dus door naar zelf bouwen.
2. begonnen met oud boekje HTML (Michael B. Karbo) en stukje CSS
2. programma geschreven met notetab light (eerst tabellen, frames en nu div#box floating elements zou beter zijn). Lukt nu niet om een soort fotoalbum in de middenbox te "koppelen". Dacht aan gebruik van Jalbum ...??!! Heb inmiddels wel de layout maar moet nu nog de info links en rechts in het middenvenster laten verschijnen en een gastenboek.
3. door het eindeloos proberen en zoeken naar een oplossing voor .2 uit wanhoop maar weer verder gekeken en kwam oa. uit bij kompozer.
4. heb nog steeds een abonnement bij yourhosting en een domeinnaam.

? Ga ik nu verder met HTML/CSS of is dit teveel van het goede en kan ik beter kompozer oid gebruiken. Rekening houdend met het feit dat ik dit tussen de bedrijven door doe (3dgn werk, 4 kids tussen 3-12 jr, en mantelzorger)

Een heel verhaal maar hopelijk ook veel duidelijkheid.....ik ben zeer benieuwd naar de eventuele reacties. Bvd.

groetjes Ellen

Hoi Ellen,
Even heel praktisch; hoe zie je jezelf dit doen met 3 dagen werk, 4 kids en mantelzorger ?
Op deze manier moet je elke keer bij elk nieuw product je HTML pagina('s) vernieuwen aanpassen, en uploaden.
Ik kan je uit ervaring zeggen dat je dat niet lang gaat volhouden en het lijkt me toch de bedoeling als je er zo veel tijd in steekt dat je het toch wel een tijdje vol wilt houden zo'n online winkeltje in 2e handsspullen? In eerste instantie lijkt het leuk ben je nog enthousiast, maar na verloop van tijd wordt je het zat om telkens weer die pagina's aan te passen.

Je zegt zelf dat je flexibiliteit zoekt en dat je het ook zelf wilt bouwen.
Je geeft ook aan dat je een gastenboek wilt hebben. Dat laatste kan uberhaupt niet mogelijk met alleen HTML of HTML + Javascript, tenzij je een soort gastenboek applicatie "leent" van bijvoorbeeld MyGB.nl

HTML en CSS zal je altijd nodig hebben, dat is een ding dat zeker is. Dat is de basis om webpagina's te tonen op het internet.
Maar voor echte flexibiliteit kan ik je beter aan raden om je ook te gaan verdiepen in PHP zodra je HTML onder de knie hebt.
Jouw hosting provider ondersteunt dit ook.

Als je hier handig in wordt, kan je:
- zelf je gastenboek bouwen en beheren
- bouw je een foto pagina die zelf bepaalt welke fotos worden geladen aan de hand van de link die je in het menu plaatst. Je werkt dus met 1 template pagina voor alle productsoorten, of per productsoort 1 template, waarbinnen alle subcategorieën van het specifieke productsoort getoond kunnen worden. Je hoeft nu dus niet meer je webpagina aan te passen bij elk nieuw product.
- kan je mailtjes laten naar jezelf laten versturen door de webpagina voor bestellingen en bevestiging mailtjes naar de bezoeker die een bestelling plaatst.
- bouw je een beheerders pagina met een login functie (zodat niet iedereen daar bij kan) waarin jij de nieuwe producten op je site kan zetten, foto's van de producten kan uploaden, er een beschrijving bij kan geven, de prijs van het artikel aangeven en een categorie aan de artikelen geven zodat als iemand op een link in het menu klikt, de juiste foto's, teksten en prijzen van de bijhorende producten getoond worden. Tevens kan je in die beheerpagina dan ook de artikelen bewerken of verwijderen en kan je het gastenboek beheren
- kan je zelfs een status aan de artikelen geven zodat als het artikel besteld is dat er een vermelding bij komt te staan dat het artikel besteld is en dus niet meer beschikbaar is en als het de status verkocht is, het artikel of uit de database verwijderd wordt, of dat hij niet meer zichtbaar is op de website.

Zoals je ziet verbreedt je hiermee je eigen mogelijkheden veel meer en is het allemaal een stuk flexibeler te maken. Het is even flink wat werk om het allemaal te bouwen, maar je hebt er een stuk meer plezier van dan aan alleen "platte" HTML.

Wat betreft de tools: Als je onderhand Kompozer gewend bent, zal ik daar bij blijven. Het is in ieder geval een WYSIWYG applicatie. Alleen weet ik niet in hoeverre hij met PHP overweg kan. Als je nog de keuze hebt en je kan Dreamweaver krijgen, zou ik persoonlijk daarop overstappen.
Wil je met PHP aan de slag, kan ik je PHPDev aanbevelen. Het is een gratis, compleet pakket dat je een webserver geeft (Apache), de PHP modules, MySQL Databases geeft en een FTP server en dat alles is kant en klaar voor gebruik na installatie. Als je je pagina's dan hebt gemaakt, start je PHPDev op en kan je je pagina's op je eigen pc testen (via http://localhost/).
Je vindt phpdev >> hier << Kies bij de downloads voor versie 423. De versie 5 beta zitten nog wat haken en ogen aan.

Groeten
Olav

Laatst bewerkt:
Persoonlijk ben ik, kwa editors, een groot fan van PDT Eclipe, die is ontzettend goed met zowel PHP als HTML als CSS, maar het is wel een echt beest dat je niet zomaar onder de knie hebt.

Wat betreft het leren van PHP, dat is een taak opzich waar je maanden aan kwijt bent voor je het goed genoeg onder de knie hebt dat het echt tijd gaat besparen... als je dit echt graag wilt, is het misschien verstandiger om je niet alleen aan dit project te wagen, maar om hulp te vragen aan iemand die al beter is met PHP.

Het HTML/CSS gedeelte zou ik wel zelf doen, omdat je weet hoe je wilt dat je site er uit ziet, maar om een hele PHP backend te gaan schrijven met een gastenboek, artikelensysteem, etc, dat is nog een heleboel werk.

Dit is niet bedoeld om je af te schrikken natuurlijk, maar je geeft zelf aan dat je niet heel veel tijd hebt... door samen te werken kun je de site wat sneller online krijgen en daarna kun je je, als je dat wilt, nog altijd verder verdiepen in PHP.

Mocht je interesse hebben, ik heb waarschijnlijk net zoveel tijd tussen de bedrijven door (fulltime baan), maar ik vind het wel leuk om mensen wat bij te leren en ik ben ook op zoek naar een project tussen dingen door, zodat ik thuis wat meer te doen heb :)

Ook als je het helemaal zelf wilt doen, kan ik misschien een kleine basis uitleg geven om je op weg te helpen.
Je kunt me eventueel mailen op erik@ruigekonijnen.nl (en ja, dat is echt een e-mail adres :rolleyes:)

Het kost zoals Frats zegt inderdaad erg veel tijd om het allemaal te maken, dat was ik vergeten erbij te melden :o

Je krijgt al hulp aangeboden van Frats, en hier op helpmij zijn ook genoeg andere mensen die dat leuk vinden om te doen en bereid zijn om je vragen te beantwoorden.

Zelf heb ik niet zo heel veel tijd, maar een vraag tussendoor kan altijd :-)

Groeten
Olav
.

Ook ik heb nog wel tijd over voor zo'n projectje mee te helpen/vragen te beantwoorden. Stuur maar een PM of een E-mail (via helpmij mogelijk) als ik je kan helpen.

edit: Aangezien ik al een website gemaakt heb voor de volleybalvereniging waar ik bij zit, heb ik al behoorlijk wat php/html/css ervaring

Laatst bewerkt:
Olav, Frats en MBloemendal,
Heel erg bedankt alvast voor zo'n snelle eerste reactie! Echt super dat er zo serieus en kundig gereageerd is.

O.,
Wat jij omschrijft klinkt ultiem maar ook nog met veel nieuwe onderwerpen en manieren van werken voor mij. Maar inderdaad, met je eerste zin moet ik ook rekening houden. Alhoewel niet/weinig slapen soms wel wat ruimte geeft :rolleyes:

O., F., MB.,
Inmiddels ben ik met eigen maken tot dusver ook al een klein jaar verder. Alles tussen de bedrijven door en soms met wat meer enthousiasme dan anders. Vooral wanneer het niet lukt is het echt doorbijten (maar daar ben ik erg goed in....).
Met Kompozer heb ik alleen nog maar "geflirt" omdat ik vast zat. Eigenlijk vind ik het veel leuker om zoveel mogelijk zelf te doen. Maar het moet wel haalbaar zijn en ook binnen een redelijk tijd hopelijk eindelijk operationeel.....
PHP word gesuggereerd, daar weet ik nog helemaal niets van. In het HTML boekje lees ik net een omschrijving, dat weet ik ... nu.
Ik ben wel redelijk een computergek en wil veel leren. Vind het ook leuk, anders begin je niet aan zoiets. Nietwaar!?!?

En nu. F. en MB. ik maak graag gebruik van jullie aanbod. Ik zou heel graag de website zsm willen laten draaien en dan intussen verder zelf de nodige kennis opdoen.
Ik stuur jullie beiden een e-mail.
O. misschien ook nog tot een andere keer!

Tot mails!
Ellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan