Website online zonder stylesheets (starthosting)

Status
Niet open voor verdere reacties.

pewie37

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2007
Ja ik weet 't: Goedkoop is duurkoop :o
De website staat online helemaal door elkaar zonder CSS.
Is dit een provider-issue of kan ik daar zelf wat aan doen ?

Alvast bedankt. :thumb:

M'n waterkoker doet het niet, komt dat door de koker of is er iets mis met het stopcontact?

m.a.w. zonder voldoende informatie zijn vragen niet te beantwoorden. Geef op z'n minst eens een link naar je site. Het zou ook leuk zijn om te weten hoe je hem hebt geüpload en waar je hem in hebt gemaakt.

Laatst bewerkt:
Mijn website word enkel als html versie weergegeven en niet als CSS-versie zoals deze op mijn eigen pc en webserver worden weergegeven. Ik heb hem ge-upload met de ftp-functie van Dreamweaver CS5 naar mijn testserver (thuis: en is ok) en de online server (starthosting).

En nu nog de url... Ik vermoed dat er gewoon een fout in de html zit, dat de link naar het CSS bestand naar de harde schrijf van je PC wijst ipv naar een locatie op de server. Maar! zonder de site te zien is dit onmogelijk te controleren.

Kijk, daarom is het dus handig om gelijk de site erbij te zetten. Ik zie hier namelijk de CSS wel laden in Opera, Chrome en Firefox. In welke browser zie je het probleem? Kan zijn dat jouw browser in de war raakt omdat je
HTML:
<link rel="shortcut icon" href="/images/favicon.ico">
Niet hebt afgesloten. Als je met xhtml bezig betn moet alles maar dan ook echt alles worden afgesloten. met een /

Dus zo ?

<link rel="shortcut icon" href="/images/favicon.ico/">

Ik gebruik IE8 en daar zie ik DIT (zie bijlagen)

Bijlagen

• FOUT.jpg
    FOUT.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 43
  • GOED.jpg
    GOED.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 47
Bijna, er moet nog een spatie voor de / Maar dat is bij nader inzien toch het probleem niet. Ik dacht uit je eerste beschrijving dat alle CSS verdwenen was dus ik keek niet zorgvuldig genoeg.

Het probleem is dat er op http://www.123-fotograferen-leren.nl/CSS/Main_123fotografie.css geen CSS bestand te vinden is. Je moet dus even op de server kijken of het bestand misschien op de verkeerde plek is gekomen of een andere naam heeft (let op de hoofdletters!). Anders even opnieuw uploaden.

Overigens is het beter om altijd kleine letters te gebruiken, dat kan veel fouten voorkomen. Op Windows maakt het niet uit of een naam met grote of kleine letters is (index.html en Index.html zijn daar hetzelfde) maar op Linux (waar je server hoogstwaarschijnlijk op draait) maakt het wel degelijk uit.

Nee:
PHP:
<link rel="shortcut icon" href="/images/favicon.ico" />
Volgens mij moet " echt voor de spatie en de /

Geen bestand te vinden ? :shocked: Hij staat er toch echt hoor.
Overigens wel even de hoofdletters eruit gehaald.

Bijlagen

• css.JPG
    css.JPG
    31,3 KB · Weergaven: 45
Als je de hoofdletters nu ook nog uit de HTML haalt dan werkt hij inderdaad zoals het hoort.

Uiteraard was dat tegelijkerijd gebeurd. :D
(ben hem NU aan het uploaden)

Benieuwd of 't nu is opgelost ?

Opgelost !

Dus even voor het leermoment: Het was dus alleen een hoofdletter-issue ?
Hoe komt dat (wellicht geen windows server)

Hoi pewie37,
Een Windows Server maakt niets uit, voor zover ik weet.
Het gaat om de Windows op je pc thuis. Die kent geen verschil tussen hoofd- en kleine letters. Als je een bestand test.txt (of met een andere extensie) hebt, en je wilt vervolgens een bestand Test.txt opslaan in dezelfde map, zegt Windows vrolijk: "Bestand bestaat al. Overschrijven of annuleren?".
Zolang je dus lokaal met een website aan het werk bent, schakelt Windows de hoofdletter- en kleine letter-variant gelijk; dan maakt het niet uit hoe de mappen/bestanden geschreven zijn en of de verwijzingen in de html wel exact hetzelfde zijn.

Na uploaden naar een server op internet maakt het op de server wel degelijk verschil. Een verkeerde naamgeving van een verwijzing in de html heeft ogenblikkelijk succes: het bestand wordt niet aangehaakt.
Ook images willen zo wel eens van het toneel verdwijnen. :rolleyes:

Bewijsje
zijn verschillende bestanden op de server (en in je browser).
Als je op een Windows-pc de eerste via "Bestand > Opslaan als..." hebt gedownload als testhoofdletters.htm , en je gaat de tweede Testhoofdletters.htm ook downloaden in dezelfde map, krijg je te zien:

bestand-vervangen-a.png

En ook deze variant testHoofdletters.htm kan Windows niet onder die naam opslaan:

bestand-vervangen-b.png

Kortom: Microsoft-logica. :D
Met Linux of een ander Operating System heb je er geen last van.
Vandaar:
  • Schijf namen van mappen en bestanden altijd in kleine letters, dan zijn vergissingen onmogelijk.
    En gebruik ook nooit spaties in map- of bestandsnamen, maar een streepje - of onderstreepje _ tussen woorden in een map-/bestandsnaam. Want spaties in een URL mogen ook niet in html.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

[edit]Dit was trouwens een leuke: www.123-fotograferen-leren.nl/CSS/Main_123fotografie.css.
Vooral het voorlaatste stipje. ;)[/edit]

Laatst bewerkt:
Sorrie, maar heb ik toch een verassing voor je.
Ik heb een windows-server thuis draaien waar ik de (nog foute) website op had draaien die na het uploaden geen enkele probleem had met hoofd- of kleine letters.
Het was pas de (volgens mij) Linux-server van de provider die lastig deed.

Nee maar, die Windows-server toch! Dat wist ik niet.
Volgens mij een subtiele vorm van klantenbinding: als je een site van pakweg 500 pagina's en 1500 images op een windows-server hebt draaien, en niet op de naamgeving hoefde te letten, is het wat lastig overschakelen naar een Linux-server: "hij doet het niet meer!"! > Dan weet je niet hoe gauw je terug moet switchen, of je kunt alle 500 pagina's + 1500 image-links controleren op eventuele foutjes...

Verder pas nu je site bekeken... :o
Mooie aanzet (en ik heb de index1 ontdekt!) :)
Voor eigen gebruik pas ik dat soort easter-egg'jes ook toe: best handig.

Nog een paar tips:
  • Gebruik als DOCtype de Strict-variant, die geeft de meeste garanties op goede cross-browser vertoning.
  • Probeer als het even kan (en het kan!) geen tabellen voor de opmaak te gebruiken; met <div>'s kan het evengoed (=beter), en dat geeft o.a. veel prettiger html als iets veranderd moet worden. Scheelt ook de onoverzichtelijke lege cellen met alleen een &nbsp; er in.
  • Als je de jpg-images opslaat als png (bv. logo_123fotografie.png en topmenubutton_123fotografie.png) kunnen ze (a) gestoken scherp blijven, en worden ze meteen prettig kleiner (7kB ipv 25kB, resp. 2 ipv 16kB).
  • De <div id="topmenuheader"> heb je op 100% breedte gezet. Bij een resolutie van 1024x768px (nog vaak gebruikt) gaat het dan mis: als je naar rechts scrollt, houdt de topmenuheader op. De width weglaten en er een {position: absolute;} bij zetten helpt zo te zien.
  • Met een beetje vlooien in de css moet het ook mogelijk zijn de hele pagina te centreren, zodat er op 1024x768px helemaal geen horizontale scrollbar is.
  • Tikfoutjes: in de <title> staat "hobyfotograaf" met ene b. "Babie" is met een "y", en voor de balans: "fylosofie" is met een "i" (fylon is ook een grieks woord, maar dat betekent volksstam). Dat zal je niet bedoelen, of het moeten de volksstammen zijn die op de workshops af komen. ;)
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hé dank je wel CSShunter voor de uitgebreide visie.

Even een paar vragen c.q. opmerkingen;
  • Wat is eigenlijk de syntax voor de strict-variant ?
  • V.w.b. de tabellen: Die heb ik gebruikt daar ik met divs niet goed uitkwam met de verticale centrering en met tabellen wel.
  • Van de PNG-bestanden heb ik in IE9 gezien dat als je een fether(doezel) functie hebt gebruit voor een wazige rand, dan is die in IE9 VEEEL minder gedoezeld en dat ziet er behoorlijk raar uit. Dus deze situatie is voor mij "not don".
  • Die scrolbalk op 1024 is een goede tip omdat ik dit nog niet was tegengekomen.
  • Tikfoutjes ben ik niet de sterkste in, dat zeg ik eerlijk, maar het (nederlandsche) woord babie schrijf je niet met "y" want dan is het engels n.l.
Maar weet je wat, laten we het toch maar houden op "y" vanwege die volksstammen. (PIEKE !!) ;)
Prettige dag.

En uuuhhhh: :thumb:
Ga vanmiddag een en ander aanpassen.

Aanvulling op punt "scrolbalk":
Na het kijken via een 1024 resolutie realiseerde ik me ineens weer dat ik dat bewust gedaan had omdat ik (i.v.m. mijn hoofd naast/buiten de site) meerdere divs naast elkaar heb gepropt en zo de divs niet zonder ze absoluut te maken naast elkaar kreeg terwijl ze gecentreerd blijven. Wat ik nu heb is dat de site op alle resoluties > dan 1024 gecentreerd is en bij de <= resoluties links uitgelijnd.

Maar als jij een oplossing hebt voor het centreren van meerder "tegen elkaar geplakte" divs naast elkaar ?

Laatst bewerkt:
Hoi pewie,
Wat is eigenlijk de syntax voor de strict-variant ?
Dat is:
HTML:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
        "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="nl" xml:lang="nl">
Zie de link naar DOCtype in m'n handtekening.
De twee keer "lang" hoort er in zodat voorleesbrowsers weten dat ze de tekst in het Nederlands moeten uitspreken, en niet de Nederlandse woorden op z'n Engels. En ook goed voor zoekmachines, voor wie Nederlandse pagina's zoekt. Zie ook deze, deze en deze en bijbehorende pagina's.
- Voor de taalvarianten die ik zag, moet je uiteraard op de betreffende pagina's de andere taal instellen: "en" of "en-us" voor Engels, "de" voor Duits.

V.w.b. de tabellen: Die heb ik gebruikt daar ik met divs niet goed uitkwam met de verticale centrering en met tabellen wel.
Een verticale centrering kan je vaak maken door een even grote padding-top en padding-bottom aan een element mee te geven. Voordeel ook: geen hoogte van het element nodig, en het element kan in hoogte mee rekken en krimpen als de bezoeker een andere lettergrootte instelt.
Verticale centrering van een img kan met {vertical-align: middle;}.
  • O ja, zwaar aan te bevelen om de lettergrootte niet te definiëren in px, maar in de relatieve maat "em". Anders kunnen IE-bezoekers lelijk de mist in gaan bij vergroting van de lettergrootte als zij dat nodig hebben: dat kan dan niet (behalve als ze de hele pagina tegelijk uitvergroten, maar dat is geen gezicht). En bij niet-IE is er een groot risico dat de pagina uit elkaar gaat vallen bij lettergrootte-schaling.
  • Probeer maar in Firefox: instellen op "Beeld > Zoomen > Alleen tekst zoomen", en dan Ctrl-scrollwieltje. Bij vergroten op www.123-fotograferen-leren.nl lopen de tekst "in aanbouw" en het telefoonnummer buiten hun vakje.

... PNG-bestanden ... IE9 ...
Internet Explorer en png-bestanden is altijd al een marteling geweest, klopt. Maar de twee die ik aangaf hebben er geen transparant-verloop in zitten, daar gaat het prima mee.
Vaak ook is het uiteindelijk handiger om een semi-transparante png samen met z'n achtergrond op de foto te zetten, en het gecombineerde image met css naadloos te laten aansluiten op de rest van de achtergrond. Dan kunnen er nooit transparantie-problemen zijn.

... scrolbalk op 1024 ... aanvulling ...
Zal ik later op terug komen.

De Babie-baby-bebie-beby: nog even gecheckt in de online Grote Van Dale:

baby-spelling.png

Ook in het meervoud blijft de y er dus in, met een ' erbij. Maar hele volksstammen doen het fout (incl. Google, die beide spellingsvormen vrolijk door elkaar mixt), die hebben zeker deze checklist niet gelezen.
:)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan