Website verhuizen

kalm

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2004
Een website verhuizen moet dat altijd met iets als filezilla? Zijn er gratis alternatieven? Zo ja welke?

FTP (het protocol dat Filezilla gebruikt) is inderdaad de meest gangbare keuze om data te up- en down-loaden van een webserver. Er zijn zat andere clients voor het FTP protocol, maar filezilla is wel een van de populairste en gratis.

Het ligt eraan hoe jouw site opgebouwd is. Als het enkel HTML is, kan je deze eenvoudig via bijv. Filezilla verhuizen. Let er wel op dat je relatieve paden gebruikt, en geen 'harde' verwijzingen.

Bij een website met PHP is het net als wat ik hierboven uitlegde, geen enkel probleem. Maar houdt wel rekening met de versies van PHP. Het kan zijn dat je een nieuwere versie hebt waardoor er wat breekt.

Gebruik je een database of andere servertechnieken, dan moet je dit apart veiligstellen en overzetten. Een database (MariaDB/MySQL etc) moet je apart opslaan als dump om die op de nieuwe plek te importeren.

Maar houdt wel rekening met de versies van PHP. Het kan zijn dat je een nieuwere versie hebt waardoor er wat breekt.
Wat breekt er?

Er kan van alles breken? Elke nieuwe PHP-versie (hoofdversies) heeft weer deprecated functies, die uiteindelijk niet meer zullen werken. De kans is klein, dat er iets zal breken. Maar probeer maar een PHP 5 gebaseerd script op PHP 8 te draaien. Grote kans dat diverse functies zoals mysql_xxxx() en magc-quotes niet meer werken.

Daarom zeg ik ook dat er iets kán breken. Ik heb wel vaker gezien dat mensen oudere versies draaien en opeens met een niet werkend script zitten.

Vergeet niet bij het overzetten van een database de namen en wachtwoorden in de config file van je website aan te passen. Danwel de namen en wachtwoorden van de database op de nieuwe plek gelijk te maken aan de oude plek.

Opsich kan je ook vaak verhuizen met de tools van je hosting control panel. Als deze gelijk is, dan kan je gewoon een backupje maken, en die restoren op de nieuwe server,

Terug
Bovenaan Onderaan