websites zoeken duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

martinho

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2000
Ik heb Outlook Express versie 5.01 & 5.5 februari 200, Internet Explorer 5.0 en Windows 95 en ik zit op de kabel (chello).
In het verleden was mijn PC aardig "snel", maar de laatste tijd duurt het "eeuwig" voor een website is gevonden. Hij is dan uren aan het "pollen" en het lampje knippert als een gek.
Waar ligt dat aan? Er is niets verandert aan mijn PC.

Spyware

Een groot aantal software fabrikanten gebruiken spyware, en zo komen ze alles over je te weten. Spyware zijn kleine programma’s (dll’s), die tijdens de installatie van de betreffende software mee geinstalleerd worden zonder dat je dat weet of erom gevraagt hebt. Eenmaal geinstalleerd verzameld het programma gegevens en zend die via internet naar de software fabrikant. Er zijn een tiental van dit soort programma’s ontdekt:
adimage.dll, advert.dll, advpack.dll, amcis.dll, amcis2.dll, amcompat.tlb, amstream.dll, anadsc.ocx, anadscb.ocx, htmdeng.exe, ipcclient.dll, msipcsv.exe, tfde.dll.
Wanneer je een van deze programma’s op je PC hebt staan, dan word je dus bespioneerd zonder dat je dit zelf in de gaten hebt. De gegevens die verzameld worden verschillen per programma maar bijvoorbeeld advert.dll doet het volgende:

Deze DLL creëert wanneer je de browser (zoals Internet Verkenner) opent een verborgen. Het maakt en zend 4 pagina’s vol met informatie naar externe servers door gebruik te maken van poort 1749 op jouw systeem. Onder de inhoud van deze pagina’s vallen:

De naam die in de registry is opgeslagen (die bij het installeren van Windows is opgegeven).
De IP-adres van de computer.
De DNS-adres waarmee je verbonden bent (hieruit kan de leverancier zien welke ISP je gebruikt en waar deze zich bevindt).
Een lijst met alle software wat op de computer is geïnstalleerd en die in de registry zijn vermeld.
De DLL stuurt de volgende informatie van alle websites die je bezoekt:
De advertentie banners waarop je geklikt hebt.
Alles wat je gedownload hebt, met naam, grootte, datum en tijd, type van het bestand.
De tijd en data van alle acties die je hebt uitgevoerd terwijl je gebruik gemaakt hebt van een browser.
De inbelnummer van jouw ISP (wordt gehaald uit de Dailup Network-instellingen)
Indien de wachtwoorden van het inbellen bewaard zijn, zal ook deze op de lijst worden gezet.
Wanneer je deze programma’s vindt in de windows map of de system map kun je die handmatig verwijderen. Spyware is trouwens verboden.

Spyware valt te verwijderen met een programma als Spybot Search&Destroy.

Inderdaad.......de volgende programma's stonden in c:\windows\system:
advpack.dll, amcompat.tlb en amstream.dll
Ik gebruik de pc prive, zet al in geen tijden nieuwe software op de pc en ben alleen op internet bezig met girotel, mailen en chatten/msn af en toe en zoek veel sites op internet op allerlei gebied.
Zijn die programma's op die manier in mijn pc terecht gekomen?
En kan ik die 3 ongestraft deleten?
Groeten, Martin

Maak voor de zekerheid eerst ff een kopie van die 3 bestanden. Zet deze tijdelijk even in een andere map en delete die 3 bestanden in de /system-map.

Start eventueel de pc opnieuw en kijk of er geen problemen optreden. Dan kan je de backup-bestanden ook weggooien.

Beter is om te gaan scannen met Spybot Search&Destroy. Dit programma herkent spyware en vinkt deze automatisch aan. Het systeem zal hiervan absoluut geen schade van ondervinden.

Vergis je niet, die 3 bestanden zijn slechts een heel erg klein deel van het totaal aan spyware is. Er zijn veel en veel meer bestanden die spyware kunnen zijn.

Vandaar het bovengenoemd programmaatje.

Download hem hier:
http://www.computerpech.nl/showsoftware/68/

Oke, muurhond, alle 3 de programma's die ik noemde zijn zonder kleerscheuren verwijderd en na opnieuw opstarten van het systeem ging alles goed, maar merk nog geen noemenswaardig verschil.
Dus dan klikken we de site van "computerpech" aan en vinden onder "Spybot Search & Destroy 1.0" (klinkt goed!):
DOWNLOAD:
Download (mirrors)
Mirror1 (overzicht bots)
Mirror2 (website)

Als ik nu wat (?) heb aangeklikt, wat moet er dan gebeuren. Je merkt 't wel..... ik ben er al een jaartje of 10 uit en ik weet niet meer precies hoe het allemaal werkt.
Ik klik dus een van de 3 aan en wat moet ik daarna doen. Kun je mij in een paar stappen vertellen hoe ik te werk moet gaan.
Groetjes, Martin

Het downloaden ging perpekt. Er kwam echter een fout bij het starten van 't programma: "kan een benodigd DLL-bestand ws2_32.DLL niet vinden".
Op de PC van m'n zoon (hij heeft Windows XP) staat dat bestand wel in c:\windows\system32. Op mijn PC staat c:\windows\system32 met daarin 2 mapjes, resp. DRIVERS en ADOBE en in mapje ADOBE zit een mapje "SVG Viewer" met enkele .dll bestandjes. Kan ik die ws2_32.DLL van de PC van m'n zoon naar mijn PC copieren naar het mapje "SVG Viewer"?
En moet Spybot dan wel draaien?

Helaas, ik had het ondertussen al stiekum geprobeerd. Ik heb het bestandje op verschillende plekken uitgeprobeerd, maar Spybot blijft ernaar vragen. Misschien toch iets te maken met Windows95 versie van het bestandje??? Ook op de installatie CD van Windows95 staat dat bestandje niet. Hoe kan ik d'r aan komen???? Zonder dat bestandje blijkbaar geen Spybot.

Dan zal er een slimmer iemand aan te pas moeten komen. Die bv. weet of spybot wel op w95 draait. Misschien staat dat wel op de downloadsite.

Geplaatst door André Klaver
Dan zal er een slimmer iemand aan te pas moeten komen. Die bv. weet of spybot wel op w95 draait. Misschien staat dat wel op de downloadsite.

Are there any problems using Spybot-S&D 1.1 under Windows 95? link FAQ #011

There are two possible reasons why Spybot-S&D 1.1 wouldn't run using Windows 95.

The first possible reason (Error message: HHCTRL.OCX is missing) is that you are using an old version of Internet Explorer, thus the needed HTML help components are not installed. Those are available from Microsoft.

The second reason (Error message: WS2_32.DLL is missing) is that you need the Winsock update for Windows 95. That one is also available from Microsoft.

Win 95 Winsock2 setup
More information

Both are updates you should make anyway!

back to F.A.Q. overview

http://security.kolla.de/index.php?lang=en&page=knowledgebase/faq/faq011

Ik heb Internet Explorer 5.5
Wat moet ik nu precies downloaden en waar haal ik dat vandaan? Een nieuwere versie van Internet Explorer moet natuurlijk wel geschikt zijn voor Windows95.
Kan iemand mij even stapsgewijs vertellen wat er moet worden uitgevoerd om het bestandje ws2_32.DLL te bemachtigen t.b.v. Spybot 1.2
Bedankt alvast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan