Wedstrijdje: hoe hoog zal m'n P IV komen?

Kies de FSB die het dichtst in de buurt komt van de FSB die je in gedachten hebt.

  • 110 MHz (2640 MHz)

    Stemmen: 1 3,4%
  • 120 MHz (2880 MHz)

    Stemmen: 0 0,0%
  • 133 MHz (3200 MHz)

    Stemmen: 4 13,8%
  • 140 MHz (3360 MHz)

    Stemmen: 0 0,0%
  • 145 MHz (3480 MHz)

    Stemmen: 4 13,8%
  • 150 MHz (3600 MHz)

    Stemmen: 5 17,2%
  • 155 MHz (3720 MHz)

    Stemmen: 3 10,3%
  • 160 MHz (3840 MHz)

    Stemmen: 4 13,8%
  • 167 MHz (4000 MHz)

    Stemmen: 3 10,3%
  • 170 MHz (4080 MHz)

    Stemmen: 5 17,2%
  • Hoger/lager

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    29
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Steve

Inventaris
Lid geworden
28 nov 2001
Berichten
17.993
Een goedenavond.

Binnen een kleine week ontvang ik een aantal nieuwe onderdelen, dit zal m'n systeem dan zijn:

Asus P4T533
256 MB PC4200 RDRAM van Corsair (= goed overclockbaar)
Pentium IV 2400 MHz / 400 FSB
2x Western Digital 80 GB 8 MB cache in RAID-0
Watercooling met Maze3 waterjacket op m'n CPU, Sicce Nova pomp en een radiator met 2 120mm fans
Standaard 300W voeding
Geforce 3 Ti 200

Zoals je ziet heb ik een CPU met 100 (400) MHz FSB, en moederbord/geheugen met 133 (533) MHz FSB. Dit is met het oog op overklokken.
Standaard zal alles lopen op 100 MHz. Tussen 101 en 133 MHz loopt enkel m'n processor buiten z'n specs, aangezien geheugen en moederbord 133 MHz aankunnen. Tussen 133 en 166 lopen processor en geheugen buiten hun specs, AGP/PCI kaarten niet omdat het moederbord een PCI-lock heeft, wat wil zeggen dat je de PCI-kloksnelheid afzonderlijk van de FSB kunt instellen, dus die laat ik lekker op de standaard 33 MHz.

Processor is zoals gezegd dus goed gekoeld, en het geheugen ook met heatsinks op de geheugenchips. En het geheugen is van Corsair, en dat staat erom bekend dat het goed overklokbaar is.

Ik verwacht minstens een FSB van 133 MHz te kunnen halen, zoals gezegd zijn alle onderdelen behalve de CPU daarvoor gemaakt, maar de CPU is goed gekoeld. Ook kan ik de spanning op de core verhogen tot max. 1.8V, dit zal ik ook doen als het onstabiel blijkt te zijn.

De wedstrijdvraag: wat zal de hoogste FSB zijn waarop ik PCMark2002 en 3DMark2001 stabiel zal kunnen draaien?

De winnaar (=persoon die de FSB het dichtst benadert) kan gratis naar de Helpmijdag. Het is in de eerste plaats de bedoeling dat mensen met wat meer verstand van zaken stemmen, maar een gokje mag natuurlijk ook. Kies in de poll een FSB uit, tussen haakjes staat de kloksnelheid die de processor (origineel 2400 MHz) zal hebben op die FSB. Meld zeker je naam en niet-afgeronde keuze in de thread, want ik kan niet zien wie wat stemt! De poll dient enkel ter indicatie voor mij.. De wedstrijd wordt gesloten over 6 dagen, dus zaterdag 18 januari.
Bij een ex-aequo wint de persoon die z'n antwoord het eerst plaatste in deze thread. Dus het heeft geen nut een FSB te kiezen die iemand al genomen heeft, dan kan je sowieso niet winnen.. Maar ja kan het natuurlijk altijd voor de lol doen :)

En dus GAARNE JE STEM VERMELDEN IN DE THREAD!


Veel geluk en groet,

Steve
Helpmij.nl

En de lijst tot nu toe:

Maestro12 178 MHz
M@rio 173 MHz
XBOX 172 MHz
Windoos 171 MHz
BrEeZeR 167 MHz
KwarK 167 MHz
Killer 160 MHz
Almer 160 MHz
Smartguy 158 MHz
Fuego 155 MHz
Wdekreij 154 MHz
Epse 153 MHz
Gangsterjoey 152 MHz
Techie 151 MHz
STennuZZ 150 MHz
Tazman 150 MHz
Zeelandnet174 149 MHz
JBS 148 MHz
Blue Thunder 145 MHz
Jennifer 145 MHz
Huibbreeman 144 MHz
ADSL-er 140 MHz
Masera 135 MHz
Tron 133 MHz
Crash 122 MHz
 
Laatst bewerkt:
Ik ga voor 167. Waarom? Omdat ik weet dat jij tot het uiterste zult gaan net als met je p3.. ;)
 
Geplaatst door BrEeZeR
Ik ga voor 167. Waarom? Omdat ik weet dat jij tot het uiterste zult gaan net als met je p3.. ;)

Uiteraard wil ik tot het uiterste gaan, maar hoe hoog ik zal kunnen overklokken ligt niet in mijn handen.... :)

Stem is iig genoteerd.
 
Geplaatst door Steve


Uiteraard wil ik tot het uiterste gaan, maar hoe hoog ik zal kunnen overklokken ligt niet in mijn handen.... :)

Stem is iig genoteerd.

Ik denk dat het je wel lukt. Je hebt veel kennis van die zaken. Ben iig benieuwd! :)
 
Jou kennende zal je idd tot het uiterste willen gaan.
Er vanuit gaande dat je softmenu in je bios hoger kan dan de 140 die de jumpers kunnen, je er ook vanuit mag gaan dat corsair geheugen 133% kan draaien (zoals gezegd wordt) zou je dus uit moeten kunnen komen op 178, dus daar hou ik het maar op.
Zou wel een hele stunt zijn, maar wie gaat dat controleren??
 
Ik plaats sreenshots van WCPUID, en een link naar de 3DMark en PCMark compare-page.

Ik kan in m'n BIOS tot 200 MHz.

En 178 MHz lijkt me wel wat veel (78% OC, denk niet dat de CPU dat trekt), maar het is jouw keuze ;)
 
Zoals ik je al zei op msn, er zijn grotere en stabiele OC's gedaan!!!!

Zolang jij maar zorgt voor genoeg koeling :D
 
Als ik dit zo lees:

Pentium 4 2000MHz @ 2920MHz @1,75V Intel cooler, ABIT iT7 MAX, 1024MB PC3200 Corsair cas2, 2x 80GB WD 7200RPM 8MB Cache RAID-0

En dat is met een Intel-coolertje... dan moet jij met je waterkoeling relatief gezien nog hoger kunnen halen :D, dus ik stem voor ehmm ff denken ... ik schat ergens tussen de 146 en de 155 dus ik ga denk ik maar voor 152 mhz :)


wel een beetje 'tricky', die waarop ik kan stabiel kan benchmarken, want dat ligt meestal lager als je max. overclock ...

Succes iig!
 
Geplaatst door gangsterjoey

wel een beetje 'tricky', die waarop ik kan stabiel kan benchmarken, want dat ligt meestal lager als je max. overclock ...

Een OC waarbij je PC heel brak loopt noem ik geen geslaagde OC :)

Het gaat dus om de hoogst mogelijke OC waarop ik PCMark/3DMark stabiel kan runnen.. Die progjes eisen sowieso niet echt veel.
 
150. Zeker weten :) En ik ben de eerste...dus ik wil ook graag een 6-tal goede Geuzebiertjes als ik win! :D

Succes!
 
Hoewel het moeilijk te voorspellen is, denk ik ook dat het rond de 150 MHz zal liggen.. Maar eigenlijk zou het net zo goed 135 of 170 MHz kunnen zijn. De toekomst zal het uitwijzen.

Bedankt voor de stemmen, en keep it going :thumb:
 
[offtopic]

Geplaatst door Steve
en keep it going :thumb:

Ja, vanwege de drukte is dat een beetje een probleem...maar ik zal (zeker vanwege de helpmijdag die eraan komt) proberen wat meer tijd voor Helpmij vrij te maken! Alles goed Steve?
Veel avondjes gaan nu naar een nieuwe hobby waar dit keer ook mijn vrouw blij mee is: bridgen!

[/offtopic]
 
P4 A overclocken

Tja Steve een fsb van 133 geeft al een CPU snelheid van 3192 Mhz.

Dat lijkt me toch een behoorlijke overclock en een flinke prestatie.

Je gaat waterkoeling gebruiken dus theoretisch zou nog sneller mogelijk zijn.

Ik hou het op 133 Mhz. dus. (stabiel zei je he? :D )

Je 3D Mark score vind ik wat lastig te voorspellen aangezien de videokaart een beetje de bottleneck zal zijn (jammer, maar goed je kan natuurlijk ook niet alles hebben :) )

Ik voorspel een 3D Mark score van ongeveer 12000 punten.
Ik kom op deze uitkomst omdat ik zowel de GF3TI200 Heb gehad alswel de P4 2,4A en nu dus 2,4B.
Met mijn 2,4 533 en GF4TI4200 haal ik rond de 10500 punten.

Als ik een beetje goochel met die combinaties en daarbij ook nog eens het feit in acht neem dat je nu over een gigantische bandbreedte kan beschikken.

Maar aangezien je de videokaart dus niet gaat oc' en zal de videokaart de boel een stukje afremmen. en dat is jammer.

Dat was dus mijn nederige bijdrage in dit topic .

Ps.: ik bewonder je lef omdat het om peperdure onderdelen gaat.
 
Videokaart ga ik uiteraard overclocken (er zit niet voor niks een grote AMD cooler op), maar de 3DMark score doet niks terzake bij dit topic :) Zoals gezegd is 133 MHz goed haalbaar en op zich al nice.. Je hebt dan eigenlijk een 3.2 GHz CPU voor de prijs van een 2.4 GHz.

12000 zou ik persoonlijk erg vet vinden voor een GF3 Ti 200, ik zie het wel. En ik ga ook benchen met een (tijdelijke) GF4 Ti 4400 en Radeon 9700 Pro in m'n systeem.

Hoe hoog kwam jij met de 2.4A? En waar besteld/welke stepping?

En het zijn inderdaad dure onderdelen, maar ik kan eigenlijk niks stuk maken met OCen. En inderdaad een enorme geheugenbandbreedte, op 133 MHz geeft het geheugen al de volle 4.2 GB/s (hoger kan de P IV niet). Op bijvoorbeeld 166 MHz is het 5.3 GB/s. Verklaart ook grotendeels waarom ik niet graag PC2100/2700 DDR-SDRAM heb bij een P IV, die leveren slechts 2.1 en 2.7 GB/s, en het is algemeen bekend dat een P IV van bandbreedte houdt.
 
Laatst bewerkt:
3D mark

12000 zou ik persoonlijk erg vet vinden voor een GF3 Ti 200

Hmm dat valt best mee hoor met mijn GF3TI200 en de P4 2,4 A haalde ik al tegen de 9000 punten (zonder overclock) en aangezien je die kaart ook nog eens gaat overclocken lijkt me 12000 nog een voorzichtige schatting.

Ik koop mijn spulletjes bij de groothandel

hier dus.

Maar ik heb een ECS bordje dus overclocken is nogal beperkt mogelijk dus.

Ja ik kan gelijk naar 166 gaan maar zelfs met een Akasa Sivermout. II is dat te veel van het goede.

Met lef bedoel ik eigenlijk dat je ook nog eens waterkoeling gaat toepassen maar ik neem aan dat je weet wat je doet.

Grtz.
 
Geen ervaring met OCen, maar wil wel winnen!
Hier mijn proletarisch relaas:
Je gaat met gemak over de 133, koeling is perfect.
Mijn gevoel zegt me dat uiteindelijk (als je net lekker gaat) je voeding nog weleens roet in 't eten kan gooien t.a.v. de stabiliteit, vind 300w krap. Dit zeker ook gezien het feit dat je je core wellicht op 1,8volt gaat zetten? En dat met een northwood? Daar gaat iets heel erg heet worden, en er gaat denk ik iets gebeuren met je dure cpu wat je liever niet zou willen zien (ondanks ruime koeling). Blablabla.
Uiteindelijk-wil je het stabiel houden met genoemde benchmarks- zul je stranden op 171.
suc6
electric-lou.gif
 
3480 Mhz lijkt me aardig in de richting komen daarom ga ik voor een FSB van 145, de Vcore van 1,8 volt vind ik aan de hoge kant omdat de P4 al met 1,7 volt problemen kan gaan opleveren.

In ieder geval veel succes en we horen het wel :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan