• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

week naar maand formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

pbongenaar

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2007
Berichten
86
Wie kan mij helpen met het bedenken van een formule die de weekomzetten omrekent naar maandomzetten? Zie ook bijgevoegd bestand.

Groet,

Paul
 

Bijlagen

  • Voorbeeld week - maandberekeningv1.zip
    2,1 KB · Weergaven: 76
Dit zal zo niet gaan.
Ten eerste zal je moeten weten van wanneer tot wanneer de weken lopen. je zal of een jaartal moeten weten en weten welke week nummering jullie toepassen (iso??), of direct met van-tot datums van de weken.

Ten tweede, hoe gaat het als b.v. 2 dagen van een week in januari vallen en 5 dagen van die week in februari. Gaat dan 2/7 van die weekomzet naar januari en 5/7 van de omzet naar februari?
 
Inderdaad, de weekomzet wordt dan naar rato(2/7) verdeeld over de maandtotalen van januari en februari
Wat je met iso bedoeld weet ik niet, maar de weken lopen van maandag to en met zondag. Kan met een hulpkolom de data erin gezet worden en het jaartal zodat er wel een formule voor gemaakt kan worden?

Groet,

Paul
 
Inderdaad, de weekomzet wordt dan naar rato(2/7) verdeeld over de maandtotalen van januari en februari
Wat je met iso bedoeld weet ik niet, maar de weken lopen van maandag to en met zondag. Kan met een hulpkolom de data erin gezet worden en het jaartal zodat er wel een formule voor gemaakt kan worden?

Groet,

Paul
ff googelen op: "excel iso weeknummer" geeft dit:
http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HA102581001043.aspx
Als je iso weeknummering gebruikt en het jaar is bekend dan is het zeker mogelijk in excel.
 
Ik heb het artikel gelezen, echter ik kom er niet helemaal uit.

Hoe kan ik een formule maken die de isoweeknummers onder elkaar zet.(van de dag notatie naar de weeknotatie.)
En vervolgens hoe kan ik dan de formule maken die de weken naar maanden omrekent?
Heb je hier een voorbeeld van?

Groet,

Paul
 
Nu eerst ff tour kijken, als ik tijd heb zal ik wat voor je in elkaar zetten.
 
Paul,

Op basis van het weeknummer de maandag berekend in een verborgen kolom en daarmee de maandomzet. Is niet zuiver, omdat de overige dagen van een week in de nieuwe maand kunnen vallen.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld week - maandberekeningv1.xls
    25,5 KB · Weergaven: 140
Dank voor je oplossing. Maar omzet die in een week valt wordt zo niet verdeeld over twee maanden. Bv 100 euro omzet in week 40 2008.
Dan zou 2/5 van de omzet voor september moeten meetellen en 3/5 voor oktober.
Alleen zo krijg ik een redelijk nauwkeurig beeld van de gerealiseerde omzetten.

Is dit ook mogelijk of is wat ik nu bedenk niet haalbaar?

Groet,

Paul
 
Dank voor je oplossing. Maar omzet die in een week valt wordt zo niet verdeeld over twee maanden. Bv 100 euro omzet in week 40 2008.
Dan zou 2/5 van de omzet voor september moeten meetellen en 3/5 voor oktober.
Alleen zo krijg ik een redelijk nauwkeurig beeld van de gerealiseerde omzetten.

Is dit ook mogelijk of is wat ik nu bedenk niet haalbaar?

Groet,

Paul

Nu is het mij niet helemaal duidelijk meer. Wil je bij gesplitste weken rekenen met werkdagen(5) of alle dagen(7)?
 
Hier mijn voorbeeldje. Toch nog iets complexer dan ik dacht.

Hij kijkt per week hoeveel dagen (van 7) er in een maand vallen, en verdeelt de dagen van zo'n week.
de weken 1 t/m 52 staan in de cellen B4 t/m B55. In cel B3 kan een week 52 of 53 komen. deze week van het vorige jaar kan namelijk ook dagen in de maand januari hebben.
Het zelfde geldt voor cel B56. Daar kan een week 53 of 1 gewenst zijn.
Indien zo'n week gewenst is dan zie je dat vanzelf cerschijnen in cel F3 of F14. Daar verschijnt dan ipv de omzet een tekst zoals: "week .... van jaar .... mist."

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
 

Bijlagen

  • maandberekening babo.xls
    21,5 KB · Weergaven: 123
Paul,

Op basis van het weeknummer de maandag berekend in een verborgen kolom en daarmee de maandomzet. Is niet zuiver, omdat de overige dagen van een week in de nieuwe maand kunnen vallen.
Beste Rob,

De formule die jij gebruikt om de maandag van de week te bepalen klopt niet. Zo geeft de maandag van week 1 in 2008 in jouw voorbeeld 7-1-2008 ipv de 31-12-2007 die het zou moeten zijn.
 
Paul,

Ik had de formule ergens gevonden en zie nu dat hij feitelijk de eerste maandag na 1 januari pakt.
 
Is de vraag zo opgelost?

Zo ja, dan graag de vraag als "opgelost" markeren.
 
Excuses, ik ben op vakantie geweest en het is er eerlijk gezegd tussendoor geslopen.

Maar ja de vraag is opgelost. dank voor alle antwoorden!!!

Groet,

Paul
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan