• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost weekend andere formule dan tijdens de week

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenM123

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2024
Hallo,
ik ben een werkplanning aan het maken waarbij in het weekend een andere formule geldt dan tijdens de week
1 cel (per dag of dus kolom) gebruikt onderstaande formule afhankelijk van weekdag of niet.

weekend:
=ALS((E8-E7)>5/24;(E8-E7);(E8-E7))
week:
=ALS((F8-F7)>5/24;((F8-F7)-1/48);(F8-F7))

Nu had ik graag gehad dat ik dit automatisch kan laten doen aan de hand van weekend of niet.

Alsook automatisch de weekend kolom in kleur.
Zodat ik de volgende maanden gewoon kan kopiëren en dus een gans jaar kan doen (12 tabbladen).
Iemand een idee via Visual basic? Of gewoon?

Bedankt,
Jeroen

Bijlagen

Dat zal zoiets worden:
Code:
=ALS(WEEKDAG(D$1;2)>5;"formule1";"formule2")
Waarbij formule1 geldt voor het weekend, en formule2 voor weekdagen. Ik kan in die brei van getallen niet helemaal zien waar je nu precies de bovenstaande formules verwacht dus je mag het zelf inbouwen.

Je kan de conditie ook WEEKDAG(D$1;2)>5 ook gebruiken om voorwaardelijke opmaak in te stellen voor het gewenste bereik om weekenden te markeren. Geen VBA nodig.

Hallo,
bedoel je dan dit? Of sla ik hier de bal volledig mis. Want klopt iets niet.
De formules moeten in rij 6,11,16,...
=ALS(WEEKDAG(D$1;2)>5;"(=ALS((F8-F7)>5/24;((F8-F7)-1/48);(F8-F7)))";"(=ALS((E3-E2)>5/24;(E3-E2);(E3-E2)))")

Misschien uitleggen wat de bedoeling is want kan volledig verkeerd bezig zijn :)
Indien men meer dan 6 uren werkt dan wordt er in de week 0.5 uur afgetrokken en in het weekend niet.
je hebt dus per dag en per persoon een start en eindtijd ingevuld. Dus bv maandag van 13:00 tot 20:00, dat is dan 7 uur gewerkt en geen weekend. Dus als resultaat krijg ik dan 6.5 uur.
Dit zou ik dus voor alle dagen willen voor alle personen, 1 tabblad/maand
En dan ook nog de weekenden in het geel, maar dit kan eventueel handmatig indien dit te ver zou leiden.

grtz

Kan dit niet?
als het weekdag is en meer dan 6 uur gewerkt = voorwaarden die beide vervult moeten worden
dan => waar: (eindtijd - starttijd)-0.5 uur; onwaar: eindtijd - startijd

=ALS(EN(WEEKDAG(D$1;17)>5,(E3-E2)>5/24;E3-E2;(E3-E2)-1/48))

Klopt alleen iets niet in de formule
E3 is eindtijd
E2 is starttijd

M.b.t. vraag in #2: het zou dan zo worden:
Code:
=ALS(WEEKDAG(D$1;2)>5;ALS((F8-F7)>5/24;((F8-F7)-1/48);(F8-F7));ALS((E3-E2)>5/24;(E3-E2);(E3-E2)))
Rest moet ik nog even naar kijken, maar ik heb het gevoel dat het e.e.a. wel wat simpeler kan.

Ook nog even naar kijken natuurlijk.
Onderstaand stukje doet natuurlijk altijd E3-E2 ongeacht WAAR/ONWAAR.
Code:
ALS((E3-E2)>5/24;(E3-E2);(E3-E2))

Dat is heel goed mogelijk, maar het werkt wel nu. :)
Ook de weekends in het geel via voorwaardelijke voorwaarden werkt..
Nog 1 vraag.
Ik tel de uren op, hoe geef ik de te werken uren in zodat ik de resturen kan verkrijgen.
Als ik nu 32:00 invul (als ik bvb 32 uren wil) dan maakt hij daar compleet iets anders van. cel opmaak zal dus op iets anders moeten staan. Nu staan de uren op u:mm en aftrekken hiermee lukt maar dus te werken uren ingeven niet.
Nogmaals bedankt, zoals je wel merkt is dit niet mijn vakgebied. :)

Ook nog even naar kijken natuurlijk.
Onderstaand stukje doet natuurlijk altijd E3-E2 ongeacht WAAR/ONWAAR.
Code:
ALS((E3-E2)>5/24;(E3-E2);(E3-E2))
dat klopt, uren moeten altijd afgetrokken worden, enkel indien meer dan 6 uur pauze toepassen. Dus dat werkt goed zo. Blijkbaar veel te ingewikkeld aan het maken...

dat klopt, uren moeten altijd afgetrokken worden, enkel indien meer dan 6 uur pauze toepassen. Dus dat werkt goed zo. Blijkbaar veel te ingewikkeld aan het maken...
=ALS(WEEKDAG(E$1;11)<5;ALS((E3-E2)>5/24;((E3-E2)-1/48);(E3-E2));ALS((E3-E2)>5/24;(E3-E2);(E3-E2)))

weekend is gewoon uren aftrekken, indien waar of niet. Dus 2 x zelfde

Denk er nog maar eens over.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan