• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

weekenddagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

goldylox59

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2004
Hallo allemaal,

Ik zou graag in Excel een formule willen maken, welke het aantal weekenddagen binnen een bepaalde periode weergeeft. Nu is het simpel om dit te doen mbt tot netto werkdagen. Maar wie kan mij helpen met de netto-weekenddagen?

Wellicht is ditzelfde ook mogelijk met het aantal maandagen, dinsdagen, woensdagen etc.

alvast mijn hartelijke dank

goldylox59

Met =weekdag(datum;type) kun je de dag van de week bepalen.
Kijk even in de help hoe hier mee om te gaan want je kunt de week op zaterdag, zondag of maandag laten beginnen.

Beste Jan,

Bedankt voor je antwoord, maar dit is niet wat ik zocht.
Het gaat om het aantal ....dagen in een bepaalde periode. Het lukt met het aantal dagen datum1 minus datum2, het aantal NETTO.WERKDAGEN lukt ook, dus ook het aantal weekenddagen. (aantal dagen minus Netto.Werkdagen)
Maar nu wil ik het aantal maandagen, dinsdagen etc. uit een bepaalde periode hebben.
Verder zou ik in een bepaalde periode ook het aantal weekendfeestdagen willen berekenen.
Het aantal feestdagen doordeweeks heb ik al.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

groet
Goldylox59 (Jan)

Hoi Jan,

Aantal nettoweekenddagen:
=somproduct((Weekdag($A$11:$A$99;2)>5)*niet(isleeg(($A$11:$A$99))))

Bij Weekdag(bereik;2) is maandag de eerste dag van de week. Niet(isleeg(bereik)) voeg ik toe om te voorkomen dat lege cellen als datums gerekend worden.

Maar hoe je vanuit dit gegeven het aantal feestadagen gaat bepalen dat in het weekend valt? Me not have a clue!

Jeroen

netto weekenddagen

Beste Jeroen,
Ik denk dat ik wel wat aan die formule heb, ik ga het van de week verder uitzoeken. Sterker nog ik denk als ik de formule aanpas ik het zelfs op bepaalde dagen, zoals in mijn vraag gesteld, opgelost kan krijgen. Als dat zo is laat ik het horen.

bedankt en de groetjes

Goldylox59 (JAN)

Jeroen,
Beter laat dan nooit, ik heb diverse wijzigingen aangebracht in jouw formule om aan het aantal weekend(feest)dagen te komen, echter het is er niet van gekomen een oplossing te krijgen.
Alles lukt qua dagen, maar niet de weekendfeestdagen, dus dit doe ik zelf maar invoeren.

in ieder geval een ieder bedankt voor de moeite.

Goldylox59 (jan)

Op je vraag :Maar nu wil ik het aantal maandagen, dinsdagen etc. uit een bepaalde periode hebben.

Voor alle maandagen: met in A1 de begindatum en in B1 de einddatum.

=SOM(ALS(WEEKDAG(A1-1+RIJ(INDIRECT("1:"&GEHEEL(B1-A1)+1)))=1;1;0))
invoeren met Ctrl+Shift+Enter

Voor donderdag vervang =1 door =4

Pierre

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan