• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weekenden uit Excel filteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouter19935

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2016
Berichten
4
Hallo,

Ik ben met een onderzoek bezig naar de doorlooptijd in ons proces. Nu heb ik met Excel veel informatie verzameld, alleen zou ik graag de weekenden niet mee willen laten tellen, aangezien dit geen realistisch beeld geeft. Graag zou ik willen weten hoe ik dit kan oplossen zonder alles handmatig te moeten veranderen. Dit moet veranderd worden in cel ''Totale tijd''. Ik kan helaas niet het Excel-bestand uploaden ivm gevoelige informatie.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen

Excel.jpgExcel.jpg
 
Nee helaas werkt dat niet. Ik zou graag willen dat hij de totale tijden van een proces doorrekent, waarbij de weekenden zijn weggelaten. Dit om te zien hoe lang de orders een bewerkingstijd hebben.
 
We hebben niets aan gevoelige info steek er wat anders in.
 
Plaats een Excel voorbeeldbestand Wouter.
Aan plaatjes kijken hebben de meeste helpers niets.
 
Ik heb even een klein voorbeeldbestandje gemaakt.

Het geval is dat de orders doorlopen in het weekend, maar niet bewerkt worden. Aangezien ik alleen de bewerkingstijd wil weten, moet het weekend eruit gefilterd worden. Hoop dat het zo een stuk duidelijker is?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld excel.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 127
Je kan deze al eens testen, wel de bereiken aanpassen naar behoefte:

=SOMPRODUCT((WEEKDAG(A2:A25;2)<6)*(C2:C25))

Ja met het voorbeeld gezien,zal deze formule niet veel oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, maar in ieder geval bedankt voor je reactie! Is het ook mogelijk om de totale tijden van de orders die in het weekend vallen gewoon te verminderen met 48 uur?
 
Tussen de begin- en eindtijd is er nooit meer dan 1 dag verschil behalve als er een weekend tussen zit?

Als dat het geval is, is er wellicht iets te doen.
 
Hierbij mijn suggestie en dan maar gelijk de opmerking dat het onderwerp "feestdagen" nog niet gepasseerd is, hetgeen in deze oplossing desgewenst eenvoudig kan worden meegenomen door deze als derde argument aan NETTO.WERKDAGEN toe te voegen:
Code:
=NETTO.WERKDAGEN(C4;D4)-REST(C4;1)*NETTO.WERKDAGEN(C4;C4)-(1-REST(D4;1))*NETTO.WERKDAGEN(D4;D4)

Ik heb de formaten even aangepast zodat je makkelijk kunt zien of er sprake is van een weekeinde en een derde voorbeeldregel toegevoegd met willekeurig begin en eind om mee te spelen (verversen met F9). Edit: deze kan een minuutje afrondingsverschil opleveren.
 

Bijlagen

  • Aantallen uren zonder weekeinde MB.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 103
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan