• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknummer 53 of 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
Onderstaande formule:
Code:
=ALS(W36=0;"";INTEGER((W36-DATUM(JAAR(W36+4-WEEKDAG(W36+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(W36+4-WEEKDAG(W36+6));1;3)))/7)+1)
maakt van 29 december 2008 weeknummer 1. 28 december 2009 wordt week 53. Ik snap niet waar dit verschil vandaan komt.

Wie wel?

rdg1314, De heeft te maken met de ISO-weeknummer-bepaling. Je moet voor de aardigheid maar 'ns Googlen op dit onderwerp. Het gaat bij het bepalen van het weeknummer om de dag van 1 januari. Als deze op een donderdag of later valt is die week nog week 52 of (volgens mij) bij een schrikkeljaar week 53 omdat week 1 dus 1 week later valt.

Groet, Leo

Leo

Je hebt het bijna goed (vlgs mij)
Het week nummer heeft echter niets te maken met een schrikkeljaar of niet.
Even een reken sommetje

52 weken heeft 52*7=364 dagen
Een normaal jaar heeft 365 dagen
Als dat jaar dus op een maandag begint eindigt het ook op een maandag.

Week nummer 1 (ISO-weeknummer-bepaling) is die week waarin de eerste donderdag van het jaar valt.
Begint het jaar dus op een donderdag dan eindigt deze ook op een donderdag en heeft dat jaar dus 53 weken.

Zo heb ik het tenminste altijd begrepen, heeft iemand anders een ander idee dan hoor ik het graag.
Zie ook:

http://kalender.webstek.info/2009/december

Als aanvulling op de post van Popipio nog een quote uit Wikipedia...
Het weeknummer is het volgnummer dat een week in een jaar krijgt.

Volgens ISO 8601 en NEN 2772 is de eerste week van het jaar die welke vier of meer dagen van dat jaar bevat. Omdat, volgens NEN 2772, de eerste dag een maandag is, komt het erop neer dat week 1 de week is, waarin de eerste donderdag van dat jaar zit. Ook als zondag als eerste dag gezien wordt, geldt dit. Week 1 is ook de week waar 4 januari in valt, of de week met de meeste dagen.

In sommige landen wordt een andere methode gebruikt zodat het weeknummer kan afwijken. In bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Japan begint de week op zondag, en is de week waarin 1 januari valt de eerste week van het jaar.

Het hele verhaal (en meer) is op deze pagina te lezen...

Groet, Leo

Beiden dank, ik liep hier gisteren bij het maken van een jaarkalender tegenaan. Daarin stond oorspronkelijk =weeknummer(etc). Deze wijzigde ik in de ISO-formule en toen ontstond dat verschil. Ik ga jullie links later even doornemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan