• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknummer over meerdere jaren

Status
Niet open voor verdere reacties.

RDJ2012

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2012
Beste,

Ik heb een excel gemaakt voor een stukje financiële planning.
In de planning kunnen meerdere activiteiten toegevoegd worden en per activiteit de kosten van die activiteit.
We kunnen per activiteit de datum op een aantal manieren bijstellen (onwerkbare dagen, stand opname).
De planning houdt rekening met weekeinden en vakanties.
De kosten dienen rekening houdend met de betaaltermijn rechtevenredig verdeeld te worden over de weken.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd.
Deze werkt naar wens.

vraag: de planning loopt over meerdere jaren. Ik wil graag per jaar/weeknummer de juisten bedragen als uitkomst hebben.
In mijn voorbeeld worden de kosten uit week 05 uit 2012 en week 05 uit 2013 bij elkaar opgeteld en dat is niet goed.
Hoe kan ik de bedragen per jaar/weeknummer berekenen?

BVD, Robert

Bijlagen

Iemand een idee hoe een jaartal aan een weeknummer uit een datum te koppelen?

Een simpele oplossing is: Laatste 2 cijfers van het jaar van de donderdag van de week vermenigvuldigen met 100 en daar het weeknummer (van die donderdag) bij optellen. Waarom de donderdag? Omdat de eerste donderdag van januari in week 1 valt.

Thoralf bedankt voor je reactie.

Ik kom met je berekening niet op een jaartal uit en weet niet zeker hoe je dit bedoeld.
Kun je misschien een voorbeeldje geven?

Bij voorbaat dank.

Als je even uitgaat van vandaag: zondag 1-4-2012, dan is dat volgens de ISO-weekaanduiding de laatste dag van de week, dus kijken we naar afgelopen donderdag, 29 maart. Volgens ISO-weeknummering is dat week 13. We berekenen nu 100 maal laatste 2 cijfers van het jaartal, dat geeft 1200 en tellen daarbij het weeknummer op, zodat voor vandaag het weeknummer met jaartal uitkomt op 1213. Morgen, maandag 2 april begint ISO-week 14 en dat zou dan weeknummer 1214 krijgen. Omdat dit jaar 1 januari op zondag viel, zou die datum weeknummer 1152 krijgen volgen deze redenering.

Als je excel 2010 hebt, kun je middels WEEKNUMMER(datum;21) het ISO-weeknummer (zonder echter een jaartal) achterhalen van een specifieke datum. Je zult dat dus nog even moeten aanvullen met het jaartal-deel.

Iemand een idee hoe een jaartal aan een weeknummer uit een datum te koppelen?
Ik ben bang dat deze korte samenvatting van mijn oorspronkelijke vraag iets teveel samengevat is..

In mijn bijgevoegde voorbeeld worden de kosten al netjes onder het juiste weeknummer afgebeeld mbv de werkdag en week formule.
En met de week formule kan ik maximaal 52 weken vullen bij een normaal jaar.
De meeste planningen duren echter 14 tot 18 maand en soms nog langer.
Mijn gedachte was om een jaartal te koppelen aan het weeknummer.
Hoe doe ik dat? (met behoud van functionaliteit)

Alvast bedankt voor uw reactie.

Beste Piet,

Dit zocht ik :thumb:

Hartelijk dank.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan