• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boerman

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2005
Ik dacht het eenvoudig was om van de huidige datum te transformeren tot een formule waarbij het jaar en weeknummer worden weergegeven. Echter het probleem gaat onstaan aan het begin van het jaar want dan werk de formule niet meer.:o

Van de huidige datum dient eerst het jaar en het weeknummer bepaald te worden. Daarna dient van dit getal verminderd te worden met 13 weken.(zie bijlage).

Hoe kan ik dit realiseren?

Boerman

Bijlagen

Beste Boerman,

Vervang de formule in C3 met:
Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN(JAAR(B3);RECHTS("00"&WEEKNUMMER(B3;1);2))

p.s. De functie "Weeknum" doet het bij mij niet, "weeknummer" wel.

Richard

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb de Englse versie van Excel vandaar'" weeknum". De formule om de week te bepalen is correct :thumb:, alleen de voorwaardelijke opmaak werkt niet.:o

Is hier nog een oplossing voor te bedanken?

Boerman

Sorry heren ik heb de formule niet overgenoten. Het werkt prima, bedankt:thumb:

Boerman

Beste Boerman, ik snap het niet.
Je plakt het weeknummer en het jaartal aan elkaar vast, maar met week 1,2....9 resulteert dit in een getal van vijf cijfers.
Dat vergeljik je via voorwaardelijke opmaak met een getal van zes cijfers. Per definitie is het getal van vijf cijfers kleiner waardoor jouw VW niet werkt. Dat loste ik op door voor alle weeknummers 1 t/m 9 er een 0 voro te zetten.

Je zet de vraag op opgelost, maar wat is de oplossing dan??? (Los van de versie van Excel die jij gebruikt)

Richard

Richard,

Waarschijnlijk heb ik nog last van opstartproblemen, maar inderdaad is de vraag nog niet opgelost.

In de bijlage heb ik je formule toegepast en wordt het weeknummer correct berekend. De voorwaardelijke opmaak vormt echter nog een probleem.:o

Heb je hier een oplossing voor?

Boerman

Bijlagen

Beste PPMS,

De huidige week die geplaatst is in kolom E is niet afhankelijk van kolom B, dus helaas is dit niet de oplossing.
De waarden van kolom C dienen namelijk vergeleken te worden met het weeknummer van cel B3 en wanrneer deze meer dan 13 (cel D3) afwijken dienen de cellen blauw te kleuren.

Boerman

Ik heb de oplossing gevonden, deels met de handreikingen die door jullie zijn gedaan.:D

Boerman

Hallo Boerman,
in het verleden hier ook mee gestoeid. Hier heb je mijn voorbeeld. Inclusief voorwaardelijke opmaak en dagen van de week.

Als je #NAAM? krijgt vervang je WEEKNUM voor WEEKNUMMER. En je invoegtoepassing Analysis Toolpak & Analysis Toolpak VB moeten aangevinkt zijn.

Bekijk bijlage reserveringslijst.xls

PS ik zoek & vervang met CRTL-f elk jaar het jaartal en de formules blijven in tact.

Laatst bewerkt:
Beste pelikano, volgens jouw voorbeeldje was het vrijdag en zaterdag nog week 1, en vanaf gisteren week 2. Dit is in Europa niet de standaard.
Hier is 1-1-2010 t/m 3-1-2010 week 53 en vanaf 4-1-2010 (vandaag) t/m 10-1-2010 week 1.

je hebt helemaal gelijk,
in kolom C staat nu: =ALS(F3<>"vr";" ";B3+1) Als je dit aanpast naar =ALS(F3<>"vr";" ";B3) en door kopieert, is het weer helemaal de standaard....

Dat is natuurlijk niet de manier....lees mijn eerste reactie eens, die met het linkje (reactie #11).

PS ik zoek & vervang met CRTL-f elk jaar het jaartal en de formules blijven in tact.
Het kan nog veel eenvoudiger.

Zet in cel A1 het jaar en alles veranderd.

Bekijk de verschillende formules maar eens in cel G1 en in kolommen A, B, C, D en F

Bijlagen

Zo zie je maar Popipipo, nooit te oud om te leren! ik zal mijn sheet(uit 2001) ook even upgraden naar deze tijd.

Mijn wens was altijd nog eens om de eerste regels als kop te definiëren die boven de eerste van de maand steeds terug keert. Dan kan ik de regels gewoon door kopiëren voor een heel jaar. Dus als iemand zich verveelt tussen het handjes schudden door...

Dit tussen 2 handjes schudden door gemaakt.
Blad kopieeren en Cel B1 en tabbladnaam veranderen en je hebt de volgende maand.

Bijlagen

Gaat ook niet goed tussen handjes schudden door:D

Ik wil natuurlijk in één sheet een heel jaar kunnen zetten. Functioneel worden er elke maand gegevens bijgezet, de actuele maand wordt dan geprint.

Gaat ook niet goed tussen handjes schudden door
Het gaat wel goed maar het is niet precies wat jij wilt.
Post eens een voorbeeldje hoe je de layout in gedachte hebt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan