• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vonweeldn

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2012
Goedemiddag allen,

Mijn onderwerp is al enkele malen beantwoord, maar de antwoorden gegeven, kan ik niet toepassen op mijn probleem.

Ik wil namelijk een datum terugrekenen adhv een weeknummer. Het maakt niet uit welke datum van die betreffende week.

Bekijk bijlage Probleem HelpMij.xls

Wie kan en wil mij helpen?

Alvast vriendelijk bedankt!

Met vriendelijke groeten.

Je zal denk ik toch iets moeten wijzigen in je opmaak, anders krijg je conflicten.
Kan bijvoorbeeld de "inslag" niet genoteerd worden als datum? Net als de "verkoop dd"?

Dan kan deze formule in E2 van "dlt" en dat is het aantal weken dan:
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BOVEN((A2-C2)/7;0)

Jean-Paul,

Dit is inderdaad wat ik bedoel, super!

Ik had al vaak op dit forum gekeken om problemen op te lossen, maar kan zelf helaas geen tot weinig bijdrage leveren aan mensen met een probleem.

Hulde aan jullie!

Mvg Alexander

Bekijk bijlage Probleem HelpMij.xls

Maar Jean-Paul,

Nu dient het volgende probleem zich voor mbt de 'jaarwisseling'.
Ik heb geprobeerd met je formule te prutsen, maareuhm... dit gaat mij te ver.
Heb nogmaals het bestand toegevoegd met het probleem...

Vonweeldn eigenlijk wil je de weeknummers gewoon doortellen en het verschil nemen van de week nummers.
ook als de start eerste dag van de startweek is en de verkoopdag op de laatste dag van de eindweek ligt (denk ik)
dan kan bv het verschil in weken 1 zijn terwijl het verschil in dagen 13 kan zijn. dus het verschil in dagen / 7 is niet altijd de goede uitkomst
en verder als je er aan gaat rekenen moet je er rekening mee houden dat in sommige jaren week 53 voorkomt
en misschien kan week 53 ook nog roet in het eten gooien.

voor mij is dit in vba best op te lossen , maar als je alleen excel formules wil gebruiken moet je bij de echte cracks zijn

groet sylvester

Allereerst: vriendelijk bedankt allemaal voor jullie hulp.

Ik heb het probleem opgelost. Er zijn geen jaren met 53 weken, want de sheet betreft 2011 & 2012.

Daarnaast is het werken met deze formules veel te hardcore, maar ik ben blij dat er mensen zijn die toch nog willen en kunnen helpen.

Mochten jullie ooit een logistiek probleem hebben, hoor ik het graag ;)

Mvg Alexander

Datum van maandag van opgegeven week, formule houdt geen rekening met 53 weken.

Je moet wel ergens het jaar opgeven, in dit geval in de formule vermeld.
Als je het echt niet uitmaakt welke datum van de week het is kun je het jaartal veranderen in 0

Code:
=(DATUM(2012;1;4)-WEEKDAG(DATUM(2012;1;4);2)+1)+((B2-1)*7)

Niels

Niels, het probleem is al opgelost, maar toch bedankt voor je moeite.
Misschien kun jij als Excel-crack helpen met het volgende probleem. Het gaat namelijk om een 'IF-formule' in Excel.

Ik heb een bestandje geupload, kijk maar even of je antwoord hebt.
Het gaat hier namelijk om 10.000+ regels en alles handmatig doen is geen optie.

Bekijk bijlage IF-formule HelpMij.xls

Alvast vriendelijk bedankt!

Dankje wel Sylvester, echter, ik heb een Engelse versie Excel, dus moet ik het nog even omzetten!

Niels,

Ik bedoel het meer zoals de versie van Sylvester. Echter, wat is de Engelse formule voor "WeekNrsAftr"?

En ik heb Excel versie 2003.... Lekker up-to-date ook.

hallo om deze formule te gebruiken:
kopieer deze formules (dat is alleen maar tekst) naar een nieuwe module

een nieuwe module maak je zo:
druk op alt F11 en de VBA editor opent
ga op ThisWorkbook staan (links in beeld)
gebruik rechter muisknop, kies invoegen en dan module
plak daar deze tekst van de formules

nu kun je de formule WeekNrsAftr gebruiken
WeekNrsAftr gebruikt de formule WeekNummersAftrekken dus je moet ze beide in de module plaatsen.
Code:
Function WeekNummersAftrekken(Jaar1 As Integer, Week1 As Integer, Jaar2 As Integer, Week2 As Integer)
    Dim D1 As Date, D2 As Date, EersteDag As Integer, EersteWeek As Integer

D1 = DateSerial(Jaar1, 1, 1)
    EersteDag = DatePart("w", D1, 0, 0)
    EersteWeek = DatePart("ww", D1, 0, 0)
    D1 = D1 + (Week1 - 1 - (EersteWeek <> 1)) * 7 - EersteDag

D2 = DateSerial(Jaar2, 1, 1)
    EersteDag = DatePart("w", D2, 0, 0)
    EersteWeek = DatePart("ww", D2, 0, 0)
    D2 = D2 + (Week2 - 1 - ((EersteWeek <> 1) * 1)) * 7 - EersteDag

WeekNummersAftrekken = (D1 - D2) / 7

End Function
Function WeekNrsAftr(Dat1 As String, Dat2 As String) As Integer
    WeekNrsAftr = WeekNummersAftrekken(Left(Dat1, 2), Right(Dat1, 2), Left(Dat2, 2), Right(Dat2, 2))
End Function
groet sylvester

Wil je de formule direct in Excel? Als je het resultaat gewoon in Excel wil doen zonder VBA dan zou ik het zo doen:
=WEEKNUMMER("17-4-2012";1)
=WEEKNUMMER(A1;1)

Aangezien week 53 ongewenst is, maak je er dit van, uitgaande dat je invoer in cel A1 staat.
=ALS(WEEKNUMMER(A1;1)=53;"1";WEEKNUMMER(A1;1))

Moeilijker moet je het volgens mij niet maken; iedereen zou de formule moeten kunnen lezen. O, ja ben er nu vanuit gegaan dat zondag de eerste dag van de week is.

Super bedankt voor alle reacties hier, dat waardeer ik. Het probleem is echter opgelost. Kan ik dit topicje sluiten op een of andere manier?

Vonweeldn,

Dat kun je bij je vraagstelling doen (dus bij het eerste bericht)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan