• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

xbox360

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2008
Berichten
498
Hoi,

klein vraagje
ik gebruik =WEEKNUMMER(C978;21) voor de weeknummers
maar bij zondag klopt het niet

met die formule is 6-6-2021 ( zondag ) week 22 maar het moet zijn 23
als ik formule =WEEKNUMMER(C978;2) gebruik is zondag goed en de andere dagen fout

iemand een slimme oplossing voor dit?
 
Die ;21 geeft aan dat je de ISO standaard gebruikt en zal die zondag echt wel kloppen.
De week begint daarbij op maandag volgens ISO 8601 en NEN 2772.
 
Laatst bewerkt:
anders doe je je datum+1, dan valt iedere zondag in de volgende (europese) ISO-week.
Code:
=WEEKNUMMER(C978+1;21)
 
Laatst bewerkt:
Code:
=WEEKNUMMER(C978;11)
Dit is veel logischer.
De 2e parameter is daarvoor juist gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet logisch het ISOweeknummer te gebruiken en de week met zondag te laten beginnen.
 
De TS heeft het helemaal niet over ISOweeknummer
Hij/zij wil alleen maar de week beginnen bij de zondag.
Het is dan logischer om de parameter te veranderen dan 1 dag bij de datum op te tellen.
 
Hij gebruikt die ;21 in de WEEKNUMMER functie.
Dat IS het ISO weeknummer
 
Of het werkt is wellicht afhankelijk van de versie Excel?
 
Wat moet er in Excel 2007 H&S dan komen te staan? Dan kan ik het testen en zeg jij dan maar wanneer de week begint op maandag of zondag.
 
Dat is wel zeker want dat is al zo vaak aan de orde geweest op dit forum. Ik geef snb alleen een kans om de tekst in post 10 te staven.
 
@Senso

Dat is het thema helemaal niet.
Lees svp #1 en #6 nog eens rustig door.
 
Dat is geen antwoord op de vraag om met bewijs/test te komen. Mijn opmerking heeft betrekking op het feit dat als iemand met een willekeurige versie de formules uitvoert de uitkomsten mogelijk niet goed zijn. Dus ik zou dan liever de versie vermelden en een testbestand als bijlage bijvoegen. En of een week op maandag of zondag begint is nogal een verschil.
 
@Senso, Volgens mij ga jij nooit wat begrijpen van de moderne wereld. Elke app/besturingssysteem wordt doorontwikkeld. Vaak op verzoek van gebruikers vaak ook door ontwikkelaars die niet elk effect van een aanpassing kunnen testen omdat de doorlooptijd anders veel te lang wordt.
 
Zonder er mij veel vragen bij te stellen, dacht ik dat TS de europese nummering wilde, dus ISO, maar dat de week op zondag begon.
Snelste workaround is dan bij de datum 1 dag bijtellen zodat de zondag een maandag wordt.
Perfect katholiek is die oplossing niet, maar ik durf ook al een keer vloeken.
 
Die ontwikkelaars zijn soms amateurs. Ze weigeren met de consumenten/klanten/gebruikers aan tafel te gaan zitten. Ze laten de fora de problemen oplossen. Lekker gemakkelijk! Kijk wat cow18 doet is leuk en dat zou ik ook doen maar dan krijgt hij kritiek. Op fora moet/kun je wel testen, daar lopen de problemen altijd door. Het testen en geven van volledige informatie is altijd gewenst op fora en in post 12 wordt die gegeven.
 
Laatst bewerkt:
De functie weeknummer geeft niet vaak het juiste resultaat in Excel 2007.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan