• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

weeknummers 2005

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillemP

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2003
Ik zit te tobben met het volgende probleempje. Excel zegt dat de week van 2 januari 2005 weerknummer 2 is. Daarintegen zeggen alle agenda's dat het week 1 is. Nou kan ik dit natuurlijk oplossen door gewoon een 1 af te trekken van het weeknummer in de formule. Maar het zit me toch niet lekker. Weet iemand hier meer van???

Ik ben bang dat er niets anders opzit. Zelf ben ik al eens tegen ditzelfde probleem opgelopen en ook toen was er geen bevredigend antwoord.

Groetjes,
Neleke

Hoi Willem en Neleke,

Dit is het gevolg van het feit dat 1-1-05 op zaterdag valt. Excel is niet zo slim als menigeen denkt.

Met de volgende formule gaat het wel goed:
=WEEKNUMMER(A3)-(WEEKDAG(DATUM(JAAR(A3);1;1);2)>5)

Met in A3 de datum natuurlijk.

Jeroen

Laatst bewerkt:
of deze:

=AFRONDEN(((VANDAAG()-DATUM((JAAR(VANDAAG())-1);12;31))/7);0)+1

Heb ontdekt dat de formules hier boven voor datum 1/1/2005 dit weergeven:

=WEEKNUMMER(A3)-(WEEKDAG(DATUM(JAAR(A3);1;1);2)>5)
dit geeft een nul

=AFRONDEN(((VANDAAG()-DATUM((JAAR(VANDAAG())-1);12;31))/7);0)+1
dit geeft 45

Voor het exact bepalen van een weeknummer volgens ISO heb ik de volgende
formule gevonden:
=1+INTEGER((A1-DATUM(JAAR(A1+4-WEEKDAG(A1+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(A1+4-WEEKDAG(A1+6));1;3)))/7)
dit geeft week 53 aan.

Dat is net de afspraak van de ISO-standaard.
De eerste week van het jaar is niet die met 1 januari maar met 4 januari,
of equivalent, met de eerste donderdag.
Dit geeft consistente maar inderdaad soms onverwachte resultaten.

Hier in Europa gebruiken wij sinds 1988 de ISO standaard 8601 voor de
weeknummers. De Excel-functie gebruikt het veroudere Amerikaanse systeem.
Maar in de VS gebruikt men tegenwoordig ook de ISO standaard.

Zie http://www.cpearson.com/excel/weeknum.htm

Pierre

Laatst bewerkt:
Als je bij mijn formule 45 als resultaat krijgt, dan klopt dat, want dat is de huidige week. Zet je echter de systeemdatum op 01-01-05, dan krijg je week 1. Ergo: de formule die ik gaf, is niet correct. Mijn excuses daarvoor.
Jouw formule, Pierre, klopt helemaal, maar ik wil er wel aan toevoegen dat week 1 begint als de datum 03-01-2005 is...

Laatst bewerkt:
Hoi Willem,

Dit is misschien wel de kortste en beste formule:
=WEEKNUMMER(A3-WEEKDAG(A3;2)+1)
De datum in A3 wordt teruggerekend naar de maandag en hiervan wordt het weeknummer bepaald.

Jeroen

bedankt allemaal

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Het probleempje is gelukkig simpel op te lossen. Het valt me alleen een beetje tegen van Excel. Tot nu toe beweerde ik n.l. altijd dat Excel alles wist en kon en nog veel meer.

Bij mijn Excel 2000 ontbreekt de formule WEEKNUMMER() Is dat normaal? Is het mogelijk die toe te voegen?
Bedankt voor een reactie!

Geplaatst door Colombe
Bij mijn Excel 2000 ontbreekt de formule WEEKNUMMER() Is dat normaal? Is het mogelijk die toe te voegen?
Bedankt voor een reactie!

Ga in Excel naar het menu "Extra" kies daar de optie "Invoegtoepassingen" en vink "Analysis Toolpak" aan. Nu heb je de beschikking over meer functies.

Groetjes,
Neleke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan