• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

weeknummers berekenen over meerdere jaren....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Huigie

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2001
In een excel gebruik ik om te rekenen met weeknummers onderstaande formule.

Code:
=DATUM(JAAR(NU());1;$E$1*7+ALS(EN(WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());1;1);2)<5;WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());1;1);2)>1);0;7)-WEEKDAG(DATUM(JAAR(NU());1;$E$1*7);2))

Nu aan het begin van het nieuwe jaar gaat het fout.
In de kolommen staan alle dagen van 2011 met daarbij hun weeknummer, maar deze moet ik nu uitbreiden met 2012. De weeknummers komen dan nu 2x voor.
Als ik dan vergelijkingen wil maken als: deze week t.o.v. vorige week (is nu week 2 2012 tov week 1 2012), deze week t.o.v. 4 weken geleden (is week 2 2012 tov wk 51 2011), deze week tov dezelfde week vorig jaar, dan ga ik nat....

Hoe kan ik dat oplossen? Dus hoe kan ik nu rekenen met de juiste jaren behorende bij de weeknummers.....

In de eerste dagen van het nieuwe jaar ging het al mis, want dan is systeemdatum 2012, terwijl ik nog gegevens van 2011 verwerken wil. Het bestand ziet week 52 dan als een datum in de toekomst ..... ;-(:confused:

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je per jaar nu een tabblad neemt
Je hebt je tabblad ook immers naar het jaar genoemd.

Weet je ook dat de overgang kolom NK NLK niet goed gaat.

Weet je ook dat de overgang kolom NK NLK niet goed gaat.
... nee, dat had ik nog niet gezien... dank, dank!

Als je per jaar nu een tabblad neemt
Je hebt je tabblad ook immers naar het jaar genoemd.

Ook al zou ik een extra blad nemen, dan gaat de databerekening bij het wisselen van het jaar niet goed. Er zit 4 weken overlap in. Zodra deze weken voorbij zijn, zou het bestand met wat formule-aanpassingen wel weer vanzelf goed komen, maar dan loop ik er in wk 1 van 2013 weer tegenaan. Er hangen ook diverse werkbladen en grafieken aan vast, waarmee ik de laatste 8 weken visualiseer, dus het verdient nog niet echt een schoonheidsprijs.
Ik heb alles half 2011 gemaakt, en toen liep ik hier niet tegen aan, maar nu dus helaas wel. Het bestand is behoorlijk omvangrijk, en overal zijn de kolommen B t/m J essentiëel, plus dat na invoer van het weeknummer in E2 wordt dat als startpunt in diverse grafieken getoond, met een periode van 2 maanden.

Zoek dus eigenlijk een formule, die als resultaat geeft, dat week 2 van 2012 - 4 weken = week 51 van 2011 is. Of bij week 1 2012 als vorige week week 52 van 2011 als resultaat geeft. De optelformule moet aan het weeknummer herkennen om wel jaar het gaat, zodat de juiste cellen in de kolommen vanaf L opgeteld worden.

:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan