• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weergave huidige week in weekplanning

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunuloeloe

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2016
Hallo,

Ik ben bezig met een weekplanning over het gehele jaar. Nu zou ik graag willen weten hoe ik de huidige week gelijk bij het openen van het blad naar voren krijg. Daarnaast zit ik met de dagen, hiervoor gebruik ik momenteel een kalender maar volgens mij moet dit (met een ingewikkelde formule) makkelijker kunnen.

Bij voorbaat alvast bedankt voor het kijken :D

Gr,
HunuloeloeBekijk bijlage wekelijkse planning.xlsx

voor dat direct naar de juiste week springen is me nog niks te binnen geschoten (Behalve vba)

maar je kan inderdaad vrij makkelijk zonder kalender werken.
Ik heb alleen bovenaan planjaar toegevoegd. Daarna wordt alles met 1 formule per regel geregeld.
je hoeft dus ook niet meer elke 7e cel andere formules in te voeren voor de volgende week

wat mee ook opviel is dat jij het Amerikaans weeknummer gebruikt en niet het weeknummer dat hier in NL gebruikelijk is, ik heb nu de formule aangepast zodat wel het europees weeknummer wordt gebruikt.

Bekijk bijlage Kopie van wekelijkse planning.xlsx

wellicht dat iemand anders de sprong naar de juiste week kan doen of dat er mij straks nog iets te binnenschiet.

Roel,

Hartelijk dank voor je hulp zover ik wilde namelijk net het topic aanpassen waarin die week duidelijker zou worden en blijkbaar werkte ik dus met het amerikaanse systeem -.- Dus bij deze bedankt dat je dit al hebt opgelost!
Nu zie ik alleen dat de weeknummers niet meer goed doorlopen :0 hoe moet ik dit oplossen want hij gaat in jouw berekening ineens van week 1 naar week 3

Groet,
Hunuloeloe

Laatst bewerkt:
ow, ja.. door die opmerking vna wat jij wilde had ik dat niet gezien.

je moet even de formule die bij week 1 staat doortrekken in al je weken..

Code:
WEEKNUMMER(D6;21)

dan telt ie weer door.
die toevoeging van 21 aan de formule zorgt dat hij het goede soort weeknummer gebruikt. dat is het enige verschil met jou weekformule

Dankjewel voor je reactie

en inderdaad het was gewoon even de formule doortrekken.

Maar nu zou ik nog graag willen weten hoe ik die huidige week kan laten zien telkens als ik het programma open

Groet,
Hunuloeloe

Hoi Gijs,

Ja dit bedoel ik wel ongeveer maar ik wil dan eigenlijk de weken die zicht ervoor bevinden (1 t/m 37) ook nog kunnen zien.
Ik hoop dat je hier een oplossing voor hebt.

Groet,
Hunuloeloe

voor dat direct naar de juiste week springen is me nog niks te binnen geschoten (Behalve vba).....
Zoals roeljongman al aangeeft heb je hier VBA voor nodig!
Op zich niet heel spannend hoor!

Onderstaand zou afdoende moeten zijn:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Sheets("Planning").Select
ActiveWindow.ScrollColumn = ((Range("B5").Value * 12) - 9)
End Sub

Bekijk bijlage 278693

@Gijsbert

Toch wel iets spannender dan jij denkt...

- Verwijder alle samengevoegde cellen
- Vermijd 'select' en 'activate' in VBA
- Gebruik

Code:
   Application.Goto Sheets("Planning").Cells(8, 12 * Application.WeekNum(Date, 21) - 9)
End Sub

Laatst bewerkt:
Gijs en snb hartelijk dank voor jullie reactie!

Dit is precies wat ik zocht, ik heb voor nu de code van snb overgenomen.
Mij vraag over de VBA codes is nu hoe moet ik hiermee werken voor in de toekomst? want ik zie dat dit voor veel problemen een uitermate goede oplossing kan zijn.

groet,
Hunuloeloe

Hallo,

Ik heb tevens nog een vraag over de huidige week weergave, namelijk is het mogelijk om de huidige dag v.d. week in een kleur te highlighten?

Begin gewoon eerst met een aardig VBA boek voor beginners.

Dat highlighten is een kwestie van voorwaardelijke opmaak!
Bekijk bijlage 278769

Maar als je dat niet weet te vinden dan vraag ik me af of het nuttig is om aan een "aardig VBA boek voor beginners" te beginnen. :thumb::D
Goed bedoelt hoor, maar voor mij is het ook nog grotendeels abacadabra....:P

Haha daar heb je n punt wat betreft VBA :p maar ik wist eerlijk gezegd niet dat dit met voorwaardelijke opmaak ook kon xD
maar alsnog bedankt om dit even voor me op te lossen :thumb:

Na verandering werkt de VBA formule niet correct meer

Goedemorgen,

Ik heb de opmaak van het bestand heel iets moeten veranderen maar nu komt de huidige week bij opstarten niet meer in beeld... :0
Ik heb met de VBA code zitten spelen maar het lukt me maar niet om de huidige week naast kolom A en B te krijgen -.-

Hieronder het bestandje
Bekijk bijlage wekelijkse planning bijna.xlsm

Alvast bedankt voor het meedenken

Groet,
Anthony

Het is een simpel rekensommetje :)

Je hebt om week 53 te faciliteren 14 kolommen extra ingevoegd aan het begin, daardoor klopt de berekening van de kolom voor deze week niet meer. die is namelijk gebaseerd op
14 * weeknummer
daar moet je nu dus nog 14 kolommen bij optellen omdat die er extra bij gekomen zijn.

Code:
    Application.Goto Sheets("Weekplanning").Cells(3, 14 * Application.WeekNum(Date, 21) - 11 [COLOR="#FF0000"]+ 14[/COLOR])
    Application.Goto Reference:=Cells(1, ActiveCell.Column), scroll:=True
    Cells(7, ActiveCell.Column).Select
End Sub

ik heb het ook met 2017 getest dan eindig je met 14 lege kolommen aan het begin omdat er geen week 53 is. maar omdat de sheet toch focust op de actieve week is dat niet zo erg. die lege kolommen zie je dan begin 2017 toch niet.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Roel,

Hartelijk dank hiervoor! Had hier zelf niet opgekomen :(
Maargoed het is opgelost :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan