weergeven maanden in access 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

robvanhuijkelom

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 nov 2014
ik heb een tabel met daarin onder andere een veld voor datum invoer en een veld voor invoer van uitgaven. Als ik nu een rapport maak waarbij ik gegevens per maand opvraag worden alleen die maanden weer waarin wat geboekt is weergegeven. Dus de maanden waarin niets is geboekt worden ook niet weergegeven. Hoe kan ik toch deze "lege" maanden in het rapport zichtbaar maken en 0 als resultaat geven?

Hangt een beetje af van de query die je onder het rapport hebt gehangen. Als dat een kruistabel is, kun je kolomkoppen maken met daarin alle maanden van het jaar als Kolomkop. Dan krijg je ook maanden waarin geen data beschikbaar is.
Gaat het om een gewone query, dan zul je een extra tabel moeten maken met daarin de 12 maanden, en die moeten koppelen aan je query met een Outer Join (optie 2 of 3 als je op de koppellijn dubbelklikt). Je wilt dan alle records zien uit de tabel Maanden, en de gekoppelde uit je andere query. Je koppelt uiteraard op de naam van de maand.

Hallo Octafish,

bedankt voor de reactie, maar het wil niet geheel lukken, ik weet niet wat ik precies verkeerd doe, maar de maanden worden helaas niet weergegeven op de manier waarop jij het schetse. Bijgevoegd het uitgeklede bestandje, misschien kun je er wat mee. Bekijk bijlage administratie kopie rob.rar Zie graag de aanpassing / oplossing van het probleem.

Je tabel maanden is een beetje vreemd. Ik zou 12 records verwachten, voor elke maand 1. En niet 1 record met 12 maanden.

Hallo Octafish,

bedankt voor de terugkoppeling. Uitleg is geheel begrijpelijk, deze opmaak van de tabel heb ik ook al eens geprobeerd. Het resultaat is nog steeds dat er geen maanden worden weergegeven als er niets gebeurd. Als bijlage de aangepaste tabel, ik zou graag willen weten wat er fout gaat / ik fout doe en hoe het opgelost kan worden.

Bijlagen

Ik heb naar een simpele oplossing gezocht, maar die is er niet echt. Probleem is, dat je 2 tabellen hebt met niet-gelijke data, en daar kun je heel lastig een Cartesisch product van maken. Of een Outer Join. Daarom zou je eigenlijk een extra veld in je tabel Uitgaven moeten maken, waarin je middels een formule de maand van de Datum inzet. En dat veld kun je dan matchen met een Outer Join. Je query ziet er dan zo uit:
Code:
SELECT maanden.Maand, uitgaven.[Bon nr], uitgaven.Datum, uitgaven.Omschrijving, uitgaven.Bedrag, uitgaven.BTW, uitgaven.[BTW(€)]
FROM maanden LEFT JOIN uitgaven ON maanden.Maandnr = uitgaven.MaandNr
ORDER BY maanden.Maandnr;

Hallo Octafish,

ik ben bezig geweest om een en ander te verwerken in mijn database, dit gaat niet zo eenvoudig als ik dacht. Zal de gehele database moeten aanpassen en dat zie ik niet zitten. Zal het moeten accepteren dat het niet zo makkelijk kan als ik gedacht had en de database zo laten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan