• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weergeven wanneer een waarde in een cel staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Berichten
278
Goedenmiddag,

We werken met grote Excel lijsten, om voorraden, prijzen, marges etc. in de gaten te houden. Nu komt het wel eens voor dat er per ongeluk een formule overschreven wordt door een vaste waarde.

Zoals in de bijlage, als voorbeeld. In Kolom D staat overal een formule, behalve in D5 (die ik even geel heb gemarkeerd).

De daadwerkelijke lijsten die we gebruiken zijn vaak honderden regels lang.

Is het mogelijk om op de een of andere manier een soort optelsom te maken, van de cellen waar een harde waarde staat in plaats van een formule? Dat er in het voorbeeld bestand in cel D12 bijvoorbeeld een 1 komt te staan zeg maar.

Een andere optie is dat hij bijvoorbeeld geel kleurt, wanneer dat het geval is (zoals ik nu handmatig in het voorbeeld heb gedaan).

Dank!
 

Bijlagen

  • Helpmij forum voorbeeld.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 11
Als je Excel 365 gebruikt kun je voorwaardelijke opmaak instellen voor het gewenste bereik in kolom D met als formule voorwaarde:
Code:
=NIET(ISFORMULE(D2))
 
Laatst bewerkt:
De-blokkeer alle cellen op het werkblad en blokkeer daarna kolom D (via celeigenschappen).
Vervolgens het werkblad beveiligen, dan kan kolom D niet meer per ongeluk overschreven worden.
 
Een andere optie is: Selecteer bereik in kolom D > menu "zoeken en selecteren" > "ga naar" > "speciaal" > kies "constanten" > ok.
Je hebt nu alle niet-formules in het bereik geselecteerd. Nu kun je deze ook in 1 keer een kleurtje geven.

En een derde optie: voer de formule opnieuw door vanaf boven...
 
Laatst bewerkt:
De-blokkeer alle cellen op het werkblad en blokkeer daarna kolom D (via celeigenschappen).
Vervolgens het werkblad beveiligen, dan kan kolom D niet meer per ongeluk overschreven worden.

Dat heb ik al eens geprobeerd, maar is niet werkbaar (ivm toevoegen nieuwe kolommen/rijen op verschillende tabbladen).




Als je Excel 365 gebruikt kun je voorwaardelijke opmaak instellen voor het gewenste bereik in kolom D met als formule voorwaarde:
Code:
=NIET(ISFORMULE(D2))

Hier kan ik mee uit de voeten, dankjewel :)!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan