• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weging met matrixformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

xkb94

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2011
Hallo,
ik heb een cijferlijst gemaakt voor school en het gemiddelde wordt daarin uitgerekend via een matrixformule. Ik heb nu echter een probleem, want tentamens tellen niet even zwaar als Praktische opdrachten. In de bijlage staat een voorbeeld uit m'n spreadsheet. en nu is het de bedoeling dat de PO's(dit zijn de 5.5 en de 8.4 voor 40% tellen en de SE's(de andere 2 cijfers) voor 60%. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet veranderen. Het liefst heb ik een gemiddeld van een se's, daarnaast een gemiddeld van de po's en daarna een gemiddeld van de 2 cijfers samen. Het moet echter wel zo zijn dat als er een getal niet wordt ingevuld, het niet meegerekend wordt, zoals nu het geval is.

Groeten Koen

Bijlagen

Nu heb ik alleen een andere vraag, want bij dit vak hadden alle cijfers weging 1. zou je het ook in dit bestand kunnen toevoegen, want deze hebben andere wegingen. bij de opmerkingen staat of het po's of se's zijn.
In ieder geval bedankt voor het eerste antwoord.

Groeten Koen

Bijlagen

po's of se's moet je niet bij opmerkingen zetten maar in een aparte rij en dan de somproduct formule aanpassen.

Daar heb ik ook wel over gedacht, maar dan wordt de pagina te groot, aangezien het voor een opdracht is waarbij je op een 15 inch scherm niet mag scrollen, en als ik dan alle vakken onder elkaar met totaal 4 rijen per vak wordt het te groot. Heb je misschien nog een ander idee?

Groeten Koen

Bij de weging een p of een s zetten
P2 betekend een PO die 2 maal telt
S3 betekend een SE die 3 maal telt

Wat ik nu bedoel is wel iets anders. Ik heb die 2 rijen toegepast, maar kom nu niet verder met m'n gemiddelde. Kan iemand me verder helpen?

Bijlagen

Ik begrijp even niet wat de file nu niet goed doet.
Als ik een PO cijfer invul komt er gewoon het gemiddelde te staan.
Kun je anders even duidelijker uitleggen bij welke cellen het niet goed gaat.

PS Heb je intussen een 17 inch monitor gekocht?

er staat nu #waarde in S2, maar ik wil dat daar dan het gemiddelde uit Q2 of R4 komt, ligt er maar net aan waar wel iets is ingevuld, en als er niks is ingevuld, dat de cel dan leeg blijft.

PS Nee hoezo?

Bericht #5
maar dan wordt de pagina te groot, aangezien het voor een opdracht is waarbij je op een 15 inch scherm niet mag scrollen, en als ik dan alle vakken onder elkaar met totaal 4 rijen per vak wordt het te groot.

In je nieuwe voorbeeld gebruik je wel 4 rijen.
Mijn conclusie : Je hebt een groter beeldscherm gekregen.

Zet onderstaande formule in S2
Code:
=IF(Q2="";R4;IF(R4="";Q2;0,7*Q2+0,3*R4))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan