Weird, temp daalt als koeler trager draait

Status
Niet open voor verdere reacties.

stoffie

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Hello, ik heb dus een pentium 4 prescott 3,2Ghz en heb de standaard boxed cooler al laten vervangen door een thermaltlake silent tower Cooler (de boxed maakte te veel herrie). Mijn temperaturen liggen idle rond de 55 graden, stressed 65. Nu was ik wat aan het spelen met speedfan en kwam tot de rare constatie dat als ik mijn CPU koeler tegen 60% laat draaien de temperatuur van de cpu 51° is en indien ik hem tegen 100% laat draaien stijgt de temperatuur tot 56°.
Iemand hier een verklaring voor? want ik vind het héél gek,

Ik denk niet dat je je echt zorgen moet gaan maken als de temp onder 70 blijft en als de schommelingen niet te hoog zijn dan is het goed.
Kijk ook eens naar je rpm waarden. zo snel draait je koeling.

Wordt de warme lucht wel voldoende uit je kast gezogen?

Volgens mij heb jij bij 60% een optimale airflow door je kast.(het is in evenwicht met de afvoer uit je kast)

Door hem op 100% te zetten verstoor je de airflow waardoor de warme lucht langer bij de CPU blijft hangen.

Volgens mij is het eerder dat de koeler langzamer gaat draaien omdat de temp. daalt.

Volgens mij is het eerder dat de koeler langzamer gaat draaien omdat de temp. daalt

Dit is het niet, ik regel zelf met speedfan de snelheid van de fans, en de Smart fan mode is gedesactiveerd. Het zal dan idd door die optimale airflow komen, anders kan ik het ook niet verklaren.

Alvast hartelijk dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan