• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wekelijks opvolgen saldo's cliënten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Autodidactylo

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2020
Beste lezer,

Voor professionele doeleinden zou ik de saldo's van onze cliënten op wekelijkse basis willen opvolgen.
Concreet komt het er op neer dat ik wekelijks een excel exporteer met:
- Naam cliënt
- Saldo's > €150.000

Deze lijst kan alfabetisch gerangschikt worden maar er kunnen ook plots klanten in de lijst staan die er de vorige week niet in stonden.
Vandaar is het niet mogelijk om simpelweg dezelfde kolom alfabetisch te rangschikken en naast de vorige weeksaldo's te plaatsen.

Aangezien het om +- 150-200 cliënten kan gaan is het nogal omslachtig om voor elke persoon individueel het saldo op te zoeken en naast de correcte naam te plaatsen in Excel.

Ik vroeg mij dus af of er een shortcut is om op wekelijkse basis de actuele correcte saldo's bij de cliënt te plaatsen.

Tweede vraag:

Als het saldo per week bijvoorbeeld met meer dan €50.000 toeneemt zou ik dit automatisch willen aanduiden met een kleur (groen).
Is het mogelijk om dit via voorwaardelijke opmaak op te lossen?

Ik ben nieuwsgierig naar jullie expertise :)

Alvast bedankt voor de tijd & een prettig 2021 gewenst allemaal! :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum!
Hiervoor zou ik even een voorbeeldbestand plaatsen.

Heb je office 365?

Met eerdere versies gaat het ook simpel. Een kleine aanpassing in je bovenste rij maakt het makkelijker. (zet er alleen de datum in en verder geen tekst)

Beetje uitleg:
-Er wordt gezocht naar de laatste saldodatum(geeft kolom nummer terug).
-Er wordt gezocht naar de naam die je invult in O1(Geeft rijnummer terug).

Zorg ervoor dat je bereik in het originele bestand groot genoeg is binnen de formule zodat je altijd binnen je databereik zit.

Hierin is je tweede vraag nog niet beantwoord

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zet de gegevens niet naast elkaar maar onder elkaar in een tabel. Met een draaitabel kan je dan gegevens per datum tonen. Met voorwaardelijk opmaak kan je dan cellen kleuren.

Bijlagen

Dat zou het beste zijn inderdaad. Hangt nog een beetje af van hoe de data binnenkomt vanuit de export.

(Alvast mijn excuses dat ik hier zo laat op terug kom. Tot deze middag diende ik verplichte opleidingen te volgen).

Bedankt aan beide voor jullie antwoord!

Echter weet ik niet of dit een sluitend antwoord is.
De volgorde van de namen kan namelijk wijzigen.

In week 1 bijvoorbeeld: Kees, Jan, Mark.
In week 2 bijvoorbeeld: Kees, Jan, Delfine, Mark.

De twee drempels in deze opgave zijn volgens mij:
- Het feit dat er nieuwe namen kunnen opduiken.
- Het feit dat de volgorde van de nieuwe namen kan wijzigen.

De correcte naam zou dus automatisch bij de correcte cel moeten geplaatst worden, ook al staat de naam in kwestie in de tweede week mogelijks op een (bvb.) zestiende plaats terwijl hij de week er voor op de veertiende stond.

Hopelijk komt dit niet te verwarrend over. Excel is voor mij vrij nieuw en ik wil héél graag bijleren maar de 'lingo' is me nog wat onbekend.

1 saldo, 2 saldi
1 collo, 2 colli
1 porto, 2 porti
1 cello, 2 celli
1 capucchino, 2 capucchini

Het lijkt wel Italiaans.

Wijziging van volgorde zou niet uit moeten maken. Ik zou nog eens goed kijken naar de draaitabel van Vena

Ik heb nog eens goed gekeken naar de draaitabel van Vena en eveneens de data toegevoegd.

De data uit de rijen "Naam actor", "rekeningnummer" en "saldo" heb ik gekopieerd uit het originele bestand en in de eerste tabel van Vena geplakt.
Alleen wordt de draaitabel niet automatisch aangepast na het toevoegen van deze data.

Is dit omdat de gegevens gekopieerd werden uit een ander bestand wat er voor gezorgd heeft dat bepaalde formules niet meer correct zijn?

Even de draaitabel verversen moet voldoende zijn. Rechtsklik in de draaitabel en klik op Refresh

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan