wel draadloze verbinding, geen internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raimundo

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2002
Gisteren hield mijn draadloze verbinding met Interne ter zo maar (?) mee op, maar dan alleen voor de verbinding via de frequentie 2,4 GHz.
Dit is de situatie:
Ik heb een E4200 Linksys router die op 2 frequenties kan werken.

Verder heb ik een Desktop op Windows7 met een draad verbonden aan de router. Geen probleem daar, ik kom via de router en het modem van de provider (UPC) op Internet.
Dan heb ik een notebook ook op Windows7. Tot gisteren was die draadloos (2,4 GHz) verbonden met de router en Internet. Vandaag kan ik de router zien op de (draadloze) netwerklijst (er is zelfs een sterke verbinding), maar ik krijg geen contact met Internet. Als ik een draadje leg tussen notebook en router gaat alles weer OK (inclusief Internet).
Ten slotte heb ik een iPad die wel draadloos verbinding maakt met Internet (via dezelfde router) maar dan wel op 5 GHz. De verbinding op 2,4 gHz werkt niet meer (en die deed het tot gisteren wel).

Ik heb geen settings gewijzigd naar mijn weten. Niet in Windows en niet in de router.

Er heeft wel een McAfee update plaatsgevonden, maar of dat er iets mee te maken heeft. Waarom doet een 5.0 GHz verbinding het wel en een 2.4 GHz niet. Dit lijkt geen beveiliging probleem.
Uiteraard wil ik die 2.4 GHz verbinding weer werkend hebben
Raimundo

Zou eerst op de 2.4 een rustig kanaal opzoeken. Je kan met het programma SSIDer kijken welk kanaal vrij is in je omgeving.
Zet hem daarop en test het nog eens.

Ik heb een vrij kanaal gevonden en aldus de router instelling veranderd. Voor de zekerheid ook nog maar even een re-boot gedaan van de notebook, maar helaas, het probleem blijft gelijk.
Het kan geen windows instelling van de notebook zijn, want de iPad vertoont de zelfde kuren. Die iPad werkt overigens weer wel perfect op 5 GHz.
Ik kan natuurlijk met de router naar de winkel gaan (ik heb nog wel garantie), maar dan heb ik natuurlijk helemaal niks meer aan verbindingen. Daar zit ik niet op te wachten

Heb je SSIDer gedownload al !?

Router al terug gezet naar de fabrieks instellingen overigens !?

Laatst bewerkt:
Gebruik even het filter en kijk op de 2,4 GHZ frequentie hoe sterk het RSID is.

Router al terug gezet !?

contrazoom: interessant, maar het werkte niet. Het was ook niet te verwachten, want mijn iPad doet het ook niet op 2.4 GHz en die heeft niets met McAfee van doen.

Terrarabo: Ja, ik heb de router teruggezet en opnieuw ingesteld. Eerst dacht ik, dat wordt niks, maar opeens is mijn Notebook verbonden (met Internet en draadloos op 2.4 GHz). Ik begrijp niet helemaal waarom, maar hij doet het weer en daar ging het ten slotte om
Thx

Helaas, de vreugde was van korte duur. Even later was de verbinding weer weg. Het geeft wel iets meer info, want kennelijk heb ik toch zo nu en dan verbinding.
Dit brengt mij naar het RSSI onderwerp. Mijn router geeft aan .24 terwijl alle andere routers in mijn buurt (en dat zijn er nog al wat; ik zit in een appartementen complex) tussen de .50 en .80 zitten. Ik weet alleen niet wat dat betekent en als het wat betekent, wat ik er aan zou kunnen doen.

PS: hij het nu weer (even) via draadloos, maar de verbinding is verschrikkelijk traag: heeft dat met die RSSI te maken misschien?
Met een draad en op 5.0 GHZ is alles op normale (=hoge) snelheid

Laatst bewerkt:
24 is prima. Je zal zien dat jou signaal de bovenste lijn is in de grafiek.

Ik hou het voorlopig op storing op de 2.4 frequentie.
Staan er apparaten in de buurt van je router !? Waar en hoe staat hij !?

VerstoringDe gebruikte licentievrijbanden van 2,4 GHz en 5 GHz worden gedeeld door verschillende gebruikers. De 2,4GHz-band is dezelfde band waarin ook magnetrons (voor verhitten van onder meer voedsel) werken, maar vele draadloze toepassingen maken gebruik van dezelfde band, zoals draadloze muizen en toetsenborden, video-overdracht (beveiligingscamera's en tweede televisie-aansluitingen), draadloze deurbellen, garagedeuropeners, hoofdtelefoons en veel andere apparatuur. Bij in-gebruik-name van deze apparatuur wordt aangeraden om de verschillende kanalen binnen de 2,4GHz-band te bekijken en het kanaal met de minste storing te kiezen. De 5GHz-band kent (2009) minder concurrerende gebruikers, maar doordat het gebruik van deze band naar verwachting zal toenemen zal de onderlinge verstoring ook groter worden. De effecten die de gebruiker kan merken zijn: wegvallende data-verbindingen, beeldverstoring, niet-functionerende draadloze bediening. Het betreft hier onderliggende verstoring in dezelfde frequentieband die gebruikt mag worden en wordt daarom niet gezien als een schending van de EMC-normen, die de onderlinge storing met andersoortige apparatuur beschrijft.
Uit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi
In een appartementencomplex lijkt mij dat wel idd voor de hand liggen.

Een externe wifi dongle met een USB kabeltje die wat meer energie geeft en oppikt is miss een optie.
Een andere dualband router wordt wat overdreven maar daar zijn ook sterkere en minder sterke in te verkrijgen.

Maar waarom niet op de 5Mhz band?

Andere apparaten? Ja, ik weet dat je geen telefoon basisstation in de buurt moet zetten en dat soort dingen. Dat telefoon basisstation staat niet zo gek ver van de router, maar dat staat ie al jaren en tot voor kort werkte alles prima. Verder geeft de netwerktlist een sterke signaalsterkte aan én dat bovendien de notebook verbonden is, maar geen Internet toegang (want op dit moment is de Internet verbinding weer verbroken).
Lange Pier heeft misschien een punt als één van mijn buren iets heeft aangeschaft wat een storing veroorzaakt, maar is dat logisch als het signaal sterk is en de notebook ook verbinding heeft met de router.
Misschien wordt dit een meer technisch verhaal. De notebook heeft verbinding op 2,4 GHz met de router, maar die weet het op de één of andere manier niet om te zetten in een signaal/formaat dat naar de achterliggende modem/provider te sturen. Dat lukt dus wel met een draad of draadloos op 5.0 GHz (iPad)
De notebook (en zijn hardware componenten) kunnen op dit moment overigens alleen 2,4 aan, dus die notebook 5.0 optie is nu even niet aan de orde. Ja en 5.0 werkt wel (op mijn iPad).

Verder nog een vraag:
ik heb via een browser de fabrieksinstellingen van de router teruggezet. Heeft het dan nog zin om de router zelf te resetten (via een knopje dat alleen met een paperclip te benaderen is) of is het effect gelijk met het softwarematig terugzetten van de fabrieksinstellingen?

Die firmware tip lijkt te helpen. Ik heb een nieuwe(re) versie geladen en alles werkt weer zoals een week geleden. Uiteraard begrijp ik niet waarom ie er dan zo plotseling mee is opgehouden, maar in de wereld van ICT moet je, geloof ik, niet alles willen begrijpen.
Zeer bedankt dus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan