Wel of geen RAID gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Ik krijg binnenkort een ander moederbord (Asus P5KR) en ga de boel opnieuw installeren.
Daarbij vraag ik mij af wat ik het beste kan doen met mijn beschikbare harde schijven, of eigenlijk, wat is sneller. Waarbij aangetekend dat ik geen enkele ervaring heb met RAID installaties.

Ik heb de volgende harde schijven:

2x identieke WD1600 SATAII 8mb Maximum Transfer Rate: 150 MBytes/sec

Wanneer ik daar een Raid 0 mee maak, ben ik dan sneller of niet dan een "allenstaande" Samsung Spinpoint 320Gb SATAIII 16mb Maximum trafsfer Rate 300MBytes/sec

Ik heb ook geen ervaring met RAID, enkel softwarematig op Linux, maar ik ken wel iemand die me er van alles over heeft verteld. Waar gaat het vooral om, snelheid of veiligheid van de bestanden?

Als ik zo van alles op internet lees maakt het niet veel uit qua snelheid, ik lees ergens dat de ene helft van een bestand naar disk 1 gaat en de andere naar disk 2, wat dus ook op 300Mbps zou komen in totaal. Dan zou ik voor één HD gaan, aangezien dat toch ongeveer even snel is maar wel veiliger.

Bron: http://www.mmozone.nl/forum/index.php?showtopic=4294&pid=74479&mode=threaded&start=

Well, zo werkt het niet helemaal natuurlijk. Je zit altijd met overhead en andere factoren.
Het principe van de RAID is het verdelen van de data waardoor elke schijf maar voor de helft belast wordt.
Als beide schijven een doorvoorsnelheid (maximaal theoretisch) hebben van 150 kun je die niet zomaar optellen. Het blijft 150.

Sowieso is een RAID setup sneller dan een enkele setup bij het gebruik van indentieke schijven.

Maar wat kan ik nu in mijn geval het beste doen??

Kan je moederbord uberhaubt de 300 aan?

Blijft natuurlijk lastig.. Een RAID combi is sneller omdat er geschreven/gelezen wordt van twee schijven ipv één schijf.
De 300 MBPS is maximaal theoretisch en zul je niet vaak gaan halen.

Ik denk dat je in dagelijks gebruik met de RAID sneller bent maar als je de schijven gaan benchmarken (dus een hele grote file verplaatsen) de Samsung sneller is. Grotere cache, grotere doorvoer.

Kan je moederbord uberhaubt de 300 aan?

Blijft natuurlijk lastig.. Een RAID combi is sneller omdat er geschreven/gelezen wordt van twee schijven ipv één schijf.
De 300 MBPS is maximaal theoretisch en zul je niet vaak gaan halen.

Ik denk dat je in dagelijks gebruik met de RAID sneller bent maar als je de schijven gaan benchmarken (dus een hele grote file verplaatsen) de Samsung sneller is. Grotere cache, grotere doorvoer.

Mijn nieuwe mobo kan dat wel aan ja

als je data je niet echt hellig is kan je raid nemen het zal wel wat sneller zijn.
maar de enkele samsung is sneller die je opnoemde.
ook als je 1 schijf verliest ben je alles kwijt 4x mee gemaakt met een slecht serie maxtor,
serie. na een week was het bekeken en kon deze gaan ruilen.
sins dien ben ik er eigelijk van af gestapt van raid setup.
maar probeer het gewoon als het niet beval kan je een enkele setup nemen :thumb:

Maar wat is nu sneller, want dat is mijn vraag...

Hoost waarschijnlijk sneller, maar als er iets fout gaat ben je wel alles kwijt.

Wat is hoogst waarschijnlijk sneller? Wel of geen raid?

En die data maken me niets uit, maak, wanneer ik 1 schijf gebruik, ook altijd backups en bewaar mijn data op een andere schijf. Dat zal met Raid niet anders zijn.

Mijn enkele harddisk kan ook crashen.

Met hoogstwaarschijlijk sneller doel ik op de reactie van XP_PC:

Maar aangezien je de data niks uitmaakt, kan je dus beter voor RAID gaan.

Toevallig heb ik die Samsung, en die haalt maar ongeveer 65 MB/s als enkele schijf. In RAID-0 ben je sneller, absoluut voor RAID-0 gaan!:thumb:

Maar wat is nu sneller, want dat is mijn vraag...

jou samsung schijf deze heeft zo als eerder gezegt hoogere doorvoer.
en ook ik heb dat net gezegt.

voor kleinere bestanden is het wel zo dat de raid weer sneller is dan je samsung.

Toevallig heb ik die Samsung, en die haalt maar ongeveer 65 MB/s als enkele schijf. In RAID-0 ben je sneller, absoluut voor RAID-0 gaan!:thumb:

Hoi!

Ook wanneer die twee WD1600 schijven in principe op zichzelf langzamer zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan